قطر به امارات نفت صادر کرد

به گزارش جام پارسی، قطر برای اولین بار از زمان برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی و متحدانش در ژانویه پس از سه سال و نیم بایکوت مالی و روابط تیره میان آنها، نخستین محموله نفت خود را به یک کشور همسایه در خلیج فارس صادر کرد.

قطر به امارات نفت صادر کرد

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش خبرنگاران، آمار رهگیری نفتکشها توسط بلومبرگ نشان داد قطر که فراوریکننده نفت کوچکی در مقایسه با عربستان سعودی است، حدود 700 هزار بشکه در روز نفت در اوایل مارس به امارات متحده عربی صادر کرد.

نخستین محموله نفت صادراتی قطر به یک همسایه، نشان دهنده شروع احیای روابط تجاری پس از احیای روابط دیپلماتیک میان دوحه و کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در اوایل ژانویه است.

عربستان سعودی و پنج کشور عربی دیگر با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم و بی ثباتی منطقه، در ژوئن سال 2017 روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کردند. وزارت امور خارجه عربستان سعودی در آن موقع در بیانیه ای اظهار نموده بود که در نتیجه تخطیهای جدی مقامات دوحه، تصمیم گرفته است روابطش با قطر را قطع کند. سعودیها و متحدان نزدیکشان نگران بودند که قطر بیش از حد به ایران که رقیب منطقه ای عربستان سعودی است، نزدیک شده است. بایکوت قطر به بسته شدن فضای هوایی برای شرکت هواپیمایی قطر ایرویز، تعلیق تجارت و بسته شدن مرزها منجر شد.

پس از تلاشهای دیپلماتیک کویت و آمریکا، کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین روابطشان با قطر را احیا کردند و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اعلام نمود توافق برای بازگشت به روابط عادی همبستگی و ثبات منطقه ای، عربی و اسلامی ما را تحکیم کرد.

در زمان محاصره مالی به سرکردگی عربستان سعودی، قطر در ژانویه سال 2020 از عضویت اوپک خارج شد. صادرات این کشور حدود 500 هزار بشکه در روز نفت و میعانات است که در مقایسه با صادرات عربستان سعودی بسیار ناچیز است اما قطر بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG) در دنیا است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت قطر پترولیوم ماه گذشته تصمیم سرمایه گذاری نهایی برای سخت بزرگترین پروژه LNG دنیا را گرفت. این کشور میخواهد فراوری سالانه خود را تا انتها سال 2025 به میزان 40 درصد افزایش دهد و دستکم تا دو دهه آینده، بزرگترین فراوریکننده LNG دنیا باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1204

به "قطر به امارات نفت صادر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطر به امارات نفت صادر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید