رسانه امریکایی: بی اعتمادی روس ها به واکسن روسی کرونا

به گزارش جام پارسی، بسیاری از روس ها حاضر نیستند واکسن روسی کرونا را تزریق کنند؛ دولت مشوق هایی برای فاز نهایی آزمایش بالینی این واکسن ارایه کرده، اما بسیاری از مردم به واکسن جدید اعتماد ندارند.

رسانه امریکایی: بی اعتمادی روس ها به واکسن روسی کرونا

روسیه نخستین واکسن کرونا را به ثبت رسانده و اعلام کرده این واکسن که باید دو مرتبه و به فاصله 3 هفته تزریق شود، ایمنی پایداری ایجاد می کند؛ اما بسیاری از روس ها از نتیجه بخش بودن واکسن مطمئن نیستند و حتی بسیاری ترجیح می دهند این واکسن را تزریق نکنند.

به گزارش خبرنگاران، وب سایت آمریکایی دیلی بیست با انتشار گزارشی در این باره مدعی شده بسیاری از روس ها به واکسن تولیدی کشورشان اطمینان ندارند.

بر اساس این گزارش: بسیاری از اپیدمیولوژیست ها، داروشناس ها و پزشکان در روسیه به واکسن تولیدی شرکت گااقتصادیا به دیده شک و تردید نگاه می کنند و حاضر نیستند در صف تزریق این واکسن بایستند.

نظام بهداشتی روسیه قصد دارد مرحله نهایی آزمایش های واکسن روسی کرونا را از روز دوشنبه این هفته آغاز کند و پس از طی این مرحله قرار است از ماه اکتبر واکسیناسیون سراسری در روسیه آغاز شود.

برای مرحله نهایی آزمایش بالینی در شهر نووسیبرسک روسیه به هر داوطلب تزریق واکسن 1997 دلار پرداخت می شود؛ این رقم بالایی برای این منطقه از روسیه است که متوسط درآمد ماهانه شهروندان آن 519 دلار است.

بسیاری در روسیه نگرانند که آغاز واکسیناسیون سراسری (کادر درمان و معلمان) قبل از اتمام فازنهایی آزمایش های بالینی واکسن، خطرناک باشد. روزنامه روسی کامرسانت روز جمعه گذشته در مقاله ای این نگرانی را بازتاب داده و نوشته است: به نظر می رسد که صرف کمتر از 5 ماه برای تولید چنین واکسن مهمی، خیلی کوتاه مدت باشد.

ولادیمیر پوتین اجازه داد این واکسن به یکی از دخترانش تزریق شود و دولت روسیه انتظار دارد هزاران شهروند روس بین 18 تا 60 سال به صورت داوطلبانه در آزمایش های بالینی آن مشارکت کنند.

عکس آرشیوی/ پوتین در حال اعلام خبر ثبت رسمی واکسن روسی کرونا/ کرملین

دیلی بیست از پزشکان، دانشمندان، صاحبان مشاغل، هنرمندان، زنان خانه دار و بازنشسته های روسی درباره این واکسن سوال کرده؛ اینکه آیا آنها جرات دارند این واکسن به آنها تزریق شود یا نه.

دکتر واسیلی ولاسوف، رئیس انجمن پزشکی مبتنی بر شواهد روسیه گفت که او هیچ برنامه ای برای تزریق این واکسن ندارد و حتی آن را به دوستان یا خانواده خود هم توصیه نمی کند. او گفت هیچ راهی برای بررسی هیچ یک از یافته های علمی از دو مرحله اول آزمایش بالینی این واکسن وجود ندارد. به گفته این پزشک روسی: آنها یکباره اعلام کردند که واکسن آماده است. اما سازندگان هنوز نتایج واقعی تحقیقات خود را منتشر نکرده اند. همه چیز مبتنی بر برخی پروتکل های ناشناخته است و هر چه مدت زمان طولانی تر انتشار آنها به تأخیر بیفتد، مردم دچار تردید بیشتری خواهند شد.

تحقیقات تولید واکسن روسی از ابتدا بسیار شبیه به یک عملیات مخفی نظامی بود. این واکسن که توسط جمعی از کارشناسان وزارت دفاع روسیه و موسسه گااقتصادیا تولید شده است، به افتخار نخستین ماهواره روسی در دوران جنگ سرد اسپوتنیک پنجم نامیده می شود. نامی که عنوان یک خبرگزاری نیمه رسمی روسی نیز هست.

انجمن اپیدمیولوژیست های پیشرو روسیه و انجمن کارآزمایی های بالینی روسیه یک گروه تجاری برای آزمایش های پزشکی، پیش از تولید این واکسن از کرملین خواستند تا ثبت واکسن را به تاخیر بیاندازد، اما توصیه این انجمن ای علمی نادیده گرفته شد.

برخی دانشمندان هشدار داده اند که احتمال دارد واکسن روسی حتی خطرناک هم باشد و برخی از افرادی که این واکسن را دریافت کرده اند بیماری کرونا را به صورتی شدیدتر تجربه کنند.

تعداد داوطلبان واکسن روسی اسپوتنیک پنجم ناشناخته است. برخی منابع می گویند فقط 76 نفر داوطلب دریافت این واکسن در مراحل آزمایش بالینی بوده اند، برخی دیگرمعتقدند که واکسن روی صدها نفر که بسیاری از آنها به صورت رسمی ثبت نام نکرده اند، آزمایش شده است. اپیدمیولوژیست های روسی مجبور شده اند در این زمینه به شایعات تکیه کنند.

میخائیل فاستوف، اپیدمیولوژیست روسی که نگران عوارض جانبی احتاقتصادی واکسن است، در این باره معتقد است: از مرحله دوم آزمایش های بالینی واکسن که کار دست وزارت دفاع روسیه افتاد همه چیز مثل یک راز بزرگ نگه داشته شده است. پس از تولید نهایی واکسن و ثبت آن، دیگر هیچ کاری برای انجام وجود ندارد، افتضاح است.

الکساندر نظراُف، مفسر مشهور رادیو هم در این باره معتقد است: این واکسن از سیاست ساخته شده است. پرونده دارویی تولید این واکسن حاکی از مشارکت 38 نفر در مرحله آزمایش است. در حالی که دنیا می گوید حتی 5 هزار داوطلب هم برای آزمایش تولید چنین واکسنی کافی نیست.

دولت روسیه در تلاش برای ایجاد اطمینان و تشویق مردم به تزریق واکسن روسی، الکسی وِنِدیکتوف سردبیر اکو مسکو را دعوت کرده تا این واکسن را امتحان کند، اما این خبرنگار روسی اعلام کرده این دعوت را رد کرده است. معاون این سردبیر روسی هم گفته حاضر به تزریق واکسن نیست چون نمی خواهد برای انجام آزمایش های این واکسن خوکچه گینه (خوکچه کشور آفریقایی گینه) باشد.

روزنامه اقتصادی ودوموستی روسیه در گزارشی گفته دولت مسکو امید زیادی به کسب درآمد از راه فروش واکسن روسی دارد و برآورد دولت مسکو به کسب یک چهارم بازار دنیای واکسن کرونا و سود 75 میلیارد دلاری از این واکسن تولیدی است.

با این حال چالش دولت روسیه ایجاد اطمینان در بین مردم خود و جامعه دنیای درباره این واکسن است. دنیس لگونوف از سازندگان واکسن روسی می گوید عجله کردن در ثبت سریع این واکسن به این دلیلی بود که قشر در ریسک بتوانند در مطالعات مربوط به این واکسن مشارکت کنند. اما این کار خیال مردم روسیه و متخصصان روسی را راحت نکرده است. اولگا فرولوا بازنشسته 67 ساله روسی در این باره می گوید: پسر من یک دانشمند محقق روی بیماری کووید19 است اما او به من اجازه نداد این واکسن را تزریق کنم و گفت ممکن است این واکسن من را بیمار و آلوده کند.

کاترینا وارناوا کمدین و طنزنویس محبوب روسی هم یکی از افراد مشکوک به واکسن روسی کروناست. او به دیلی بیست در این باره گفت: من و همه دوستانم درباره تولید این واکسن و جنجال و هیاهو پیرامون آن، تردید داریم چون حداقل 8 ماه آزمایش بالینی برای تولید واکسن لازم است و معلوم نیست این واکسن ظرف مدتی کمتر از 5 ماه چطور تولید شده است.

پوتین: واکسن کرونا را ساختیم و به دخترم تزریق شد

تزریق واکسن کرونای روسی به دختر پوتین (فیلم)

واکسن روسی کرونا در ایران عرضه می شود؟/ واکسن ایرانی به مرحله بالینی رسید

سازمان دنیای بهداشت: نمی توانیم واکسن روسی کرونا را ارزیابی کنیم

منبع: عصر ایران
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 831

به "رسانه امریکایی: بی اعتمادی روس ها به واکسن روسی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه امریکایی: بی اعتمادی روس ها به واکسن روسی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید