دوران فاجعه بار انتقال قدرت از ترامپ

به گزارش جام پارسی، این دوره پسا انتخابات، فاجعه بار بوده است. اگرچه همواره این نگرانی در مورد آنچه ممکن است در ماه های بین یک انتخابات ریاست جمهوری و مراسم تحلیف اتفاق افتد، وجود دارد، چند هفته اخیر بدترین نگرانی ها را در جامعه آمریکا دارد.

دوران فاجعه بار انتقال قدرت از ترامپ

ژولیان زلیزر، تحلیل گر سیاسی سی ان ان در تحلیلی برای این شبکه خبری نوشت: دوره انتقال قبلاً طولانی تر هم بود. تا زمان تصویب متمم بیستم در 1933، این فاصله از اوایل نوامبر تا 4 مارس که رئیس جمهور تحلیف می شد، به طول می انجامید. این وقفه چهار ماهه به کنگره اجازه شمارش و گزارش آرا، و به رئیس جمهور منتخب نیز فرصت کافی برای سفر به پایتخت می داد. اما مسائلی که طی این دوره ممکن است سر برآورند- در کنار پیشرفت های فناورانه که زمان سفر را کوتاه می کنند- فشاری برای کوتاه کردن زمان این دوره ایجاد کرد؛ به ویژه بعد از زمستان جدایی ننگین 1860 که طی آن آبراهام لینکلن، رئیس جمهور منتخب، پس از اینکه چند ایالت جنوبی اتحادیه را به منظور تشکیل کنفدراسیون ترک کردند، بی قدرت رها شد.

متمم بیستم روز تحلیف را به 20 ژانویه انتقال داد و 3 ژانویه را به عنوان روز آغازین کنگره جدید، مشخص کرد. اگر کشور نیازمند آخرین یادآوری برای دلیل ضرورت تغییر بود، این یادآوری را پس از انتخابات 1932، زمانی که فرانکلین دی. روزولت، رئیس جمهور منتخب به خاطر بحران مالی نزولی رکود عظیم، قادر به آغاز نیو دیل نبود، دریافت کرد.

با این حال، معلوم می شود که حتی دو ماه هم تضمینی برای دوره موقت بدون اشکال نیست. دونالد ترامپ از زمان باقی مانده در سمت خود برای فعالیت به عنوان یک توپ ویرانگر سیاسی استفاده کرده، در حالی که آمریکا هنوز تحت آسیب شدید همه گیری کووید 19 قرار گرفته است.

ترامپ که ماه ها در حال فریاد کشیدن ادعاهای دروغین تقلب انتخاباتی بوده، در تلاش برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات در ایالت های چرخشی کلیدی، چندین دادخواست ناپیروز را آغاز کرد و نیز با مجالس قانون گذاری ایالتی تماس گرفت تا آن ها را قانع کند از جانب او دست به مداخله بزنند. حتی زمانی که این استراتژی هم بی ثمر واقع شد و تلاش او برای چنگ زنی به قدرت به طور فزاینده ای درمانده به نظر رسید، رئیس جمهوری بدون هیچ شواهد معتبری به طرح ادعای تقلب در انتخابات، ادامه داد.

در حالی که رئیس جمهور در تلاش های خود برای تغییر نتیجه انتخابات ناپیروز بوده، ممکن است در کاشت بی اعتمادی و برافروختن شعله های فضای سیاسی سمی پیروز شده باشد و احتمالاً حکومت برای جو بایدن، رئیس جمهور منتخب را دشوارتر کرده باشد.

جو بایدن و سیاست قانون طلایی

ترامپ همچنین سابقه خطرناکی برای رئیس جمهورهای آینده ایجاد کرده تا با تکیه بر ادعاهای جعلی، با نتایج انتخابات مخالفت کنند و برای بدتر کردن مسائل، ترامپ فرایند انتقال را به تأخیر انداخته و کار را برای دولت بایدن در روز اول، دشوارتر کرده است.

رئیس جمهور در حالی که به انتخابات حمله می کند، مسئله حال حاضر را کورکورانه جلو می برد: سیاست های همه گیری کشور. در حالی که آمریکا با افزایش زمستانه مبتلایان روبه روست و ظرفیت واحدهای مراقبت ویژه تکمیل شده، دونالد ترامپ چشم خود را به روی میلیون ها خانواده ای که به خاطر همه گیری در رنج هستند، بسته است. با وجود 18 میلیون مبتلا، بیش از 330 هزار مرگ و میلیون ها نفری که با سختی مالی روبه رو هستند، هدایت کمی از سمت واشنگتن در مورد آنچه ایالات باید به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس وحشتناک انجام دهند، وجود داشته است.

اگرچه تا به امروز 1 میلیون آمریکایی واکسن کووید 19 را دریافت کرده اند، این تعداد بسیار کمتر از هدف دولت مبنی بر واکسیناسیون 20 میلیون آمریکایی تا آخر دسامبر است. ژنرال گوستاو پرنا، مدیر ارشد عملیات Warp Speed هفته گذشته بابت محاسبه اشتباه تعداد دوزهایی که به چندین ایالت فرستاده می شود، عذرخواهی کرد و مسائل مربوط به پرسنل و برنامه ریزی وجود داشته که فرایند واکسیناسیون را کند کرده است.

تصمیم لحظه آخری ترامپ مبنی بر لغو مذاکرات بسته امدادی هم کمک مالی بسیار ضروری برای میلیون ها آمریکایی را به خطر انداخته است. به جای نشان دادن تلاش واقعی برای تحت فشار قرار دادن جمهوری خواستار سنا برای موافقت با قانونی که دموکرات های مجلس کنندگان در ماه مه تصویب کردند، که می توانست 1200 دلار چک برای افراد و تا 6 هزار دلار برای هر خانواده فراهم کند، ترامپ تنها پس از توافق کنگره در مورد پرداخت های فردی 600 دلار تصمیم گرفت مداخله کند و گفت در عوض خواستار 2000 دلار چک است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین از زمان باقی مانده تصدی خود برای توزیع عفوهای ریاست جمهوری استفاده کرده که مثال بدترین استفاده از قدرت قانون اساسی است. وی به جای آنکه عفو را به عنوان مکانیسمی برای تحقق رحمت و عدالت به کار گیرد، قدرت خود را برای دوستانش حفظ کرده است.

راجر استون، دانش آموخته راشا-گیت که به هفت جنایت از جمله انسداد، تهدید یک شاهد و دروغ گویی تحت سوگند محکوم شده؛ پاول مانافورت که به هشت اتهام مالی محکوم شده؛ الکس وان در ژوان که به خاطر دروغ گویی به بازجویان متهم شد؛ جورج پاپادوپولوس، که به خاطر دروغ گویی به اف بی آی متهم شد و مایکل فلن که به خاطر دروغ گویی به اف بی آی دو مرتبه مجرم شناخته شد، همگی عفو شدند، مانند جایزه ای که به پاس وفاداری به آن ها داده شده باشد.

چهار مقاطعه کار بلک واتر نیز بعد از محاکمه ای طولانی که آن ها را به خاطر کشتن 14 عراقی در 2007 متهم شناخته بود، عفو شدند. فهرست عفو شدگان ادامه دارد و مطمئناً طی هفته های آینده افزایش هم خواهد داشت. در حالی که مسلماً ترامپ نخستین کسی نیست که از قدرت ریاست جمهوری خود به بدترین شیوه ها استفاده می کند، مقیاس و دامنه تصمیمات او- که بسکمک توجیه ناشدنی هستند- او را در صدر استفاده بی جا از قدرت قرار می دهد.

با توجه به همه آنچه طی این دوره انتقال اتفاق افتاده، برخی مفسران این پرسش را در سر دارند که آیا کنگره باید زمان بین انتخابات و تحلیف را، بیش از پیش هم کاهش دهد؟ مشخص نیست انجام این امر ممکن یا دلخواه هست یا خیر. در دورانی که مسئولیت های رئیس جمهور در نتیجه رشد دولت افزایش یافته، برای اجازه زمان کافی به رئیس جمهور جدید برای ایجاد دولت و آماده شدن برای چالش های پیش رو، باید حرفی برای گفتن وجود داشته باشد.

آمریکایی ها دیگر می دانند در سیستم سیاسی آنها تا چه میزان راه گریز برای رئیس جمهور هست تا از قدرت سوء استفاده و بی ثباتی عظیم ایجاد کند. حتی اگر کنگره هم دوره انتقال را کوتاه نکند، محافظت هایی وجود دارد که می تواند به کار گرفته شود. این انتقال دلایل متقنی برای بازبینی قوانین انتخاباتی، ارائه شفافیت بیشتر در مورد فرآیند تأیید کالج انتخاباتی و مهار قدرت اجرایی رئیس جمهور در حال خروج می دهد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1073

به "دوران فاجعه بار انتقال قدرت از ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوران فاجعه بار انتقال قدرت از ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید