بی توجهی به هشدار به قیمت جان هزاران ایرانی ، آقای روحانی، رئیسجمهور باش

به گزارش جام پارسی، سعید نمکی وزیر بهداشت، شب گذشته در نامه ای هشدارآمیز از خودسری بعضی وزارتخانه ها و دستگاه ها در بازگرداندن مردم به خیابان اطلاع داد، خطری که ممکن است موجب بازگشت موج کرونا به ایران گردد.

بی توجهی به هشدار به قیمت جان هزاران ایرانی ، آقای روحانی، رئیسجمهور باش

گروه سیاسی خبرنگاران- سید مهدی حاجی آبادی؛ هیچ گونه ازدحامی در ایستگاه ها و خطوط مترو تا به امروز مشاهده نشده است.؛ این جمله خلاصه مدیریت فعلی گروهی از مدیران در رابطه با کرونا است.

پس از اجرای منطقی فاصله گذاری اجتماعی، رشد ابتلای کرونا متوقف و سپس کاهشی شد، اما شب گذشته خبری مبنی بر حرکت سر خود وزارت صمت در بازگشایی بعضی مشاغل موجب نگرانی بسیاری از مردم حتی وزرای کابینه یعنی نمکی شد.

نمکی در نامه اعتراضی خود به روحانی هشدار داد هر گونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیردولتی، فرهنگی، مذهبی و ... که مورد تائید نباشد شعله هایش به سرعت دامن نظام سلامت و متعاقب آن اقتصاد کشور را خواهد گرفت.

تصاویری که امروز از مترو و خیابان های پایتخت منتشر شد نشان از به جایی این نگرانی است؛ عمده افرادی که در شلوغی پایتخت حضور داشتند کسانی اند که تصور کنترل و سرانجام نزدیک کرونا را دارند.

تصوری که شاید منجر به افزایش شدید ابتلا و چاهی گردد که امروز کشور های اروپایی و آمریکا در آن افتادند.

حسن روحانی در ایام عید مدعی شد طرح قرنطینه چینی و مدل های اروپایی جوابگوی ایران نبود و ما مدل بومی خود را اجرا کردیم؛ جدا از درستی یا غلطی این سخن، مقاومت رئیس جمهور در روز های ابتدایی شیوع برای تعطیلی مشاغل و جلوگیری از سفر ها موجب شد حتی صدای رئیس دستگاه قضایی و بسیاری از مسئولین و مردم در انفعال دولت مقابل کرونا درآید.

در حالی که دولت دیر، اما بالاخره تن به فاصله گذاری اجتماعی داد، خطای وزارت صمت در بازگشایی مشاغل بدون توجه به نظرات کارشناسی وزارت بهداشت ممکن است به فاجعه بینجامد.

شیوع کرونا به جنگ جهانی سوم شباهت پیدا نموده است، جنگی که تمام اجزای زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار داده و به نظر می رسد تنها آن کشور هایی در این جنگ قرن بیست و یکمی کمترین آسیب را خواهند دید که دولت هایشان خودخواهی ها را کنار بگذارند، با ذهنی باز و دریافت داده هایی واقعی تر از واقعیات جامعه، سناریو ها و رویکرد های مختلف کارشناسی را تحلیل نمایند و مسیری که بیشترین منفعت بلندمدت اجتماعی را برای مردم کشورشان دربردارد برگزینند.

تمهیدات سفت وسخت برای مهار کرونا فقط کافیست چند هفته تداوم داشته باشد، تا پس از آن شاهد اوج دریافت خیلی زیاد شیوع این بیماری نباشیم. همۀ این اقدامات درحالی که جان میلیون ها انسان را نجات می دهد، با هزینه های قابل توجیه برای جامعه انجام شدنی است، اگر این تمهیدات را اجرا نکنیم ده ها میلیون نفر مبتلا خواهند شد، تعداد بسیاری خواهند مرد، ازجمله همه آن هایی که به مراقبت شدید احتیاج دارند، چون نظام مراقبت سلامت ازهم می پاشد.

در هفته های گذشته کشور های مختلف جهان از اعلام شرایط کرونا مشکل حادی نیست، به سمت شرایط اضطراری حرکت کردند. اما با این حال تعدادی از کشور ها هنوز اقدام زیادی در این رابطه انجام نداده اند. تمام کشور ها پرسش یکسانی می پرسند: چگونه باید واکنش نشان دهیم؟ پاسخ این پرسش برای آن ها بدیهی نیست. بعضی کشو رها مثل فرانسه، اسپانیا و فیلیپین دستور محبوس کردن شدیدی صادر کردند. بقیه مثل امریکا، انگلیس، سوئیس یا هلند اقدام به اجرای برنامه های عملیاتی برای ایجاد فاصله های اجتماعی نمودند.

کشور ها فعلا دو گزینه پیش رو دارند یا الان با جدیت و سختی با کرونا مبارزه نمایند یا در آینده گرفتار بیماری همه گیر وسیعی بشوند. با انتخاب گزینه دوم صد ها هزار نفر یا حتی میلیون ها نفر در جهان کشته خواهند شد و تازه چنین اتفاقی جلوی از بین رفتن شیوع موج های بعدی بیماری را نیز نخواهد گرفت. اگر ما الان مبارزه سخت خود با کرونا را آغاز کنیم می توانیم:مرگ ومیر انسانی را محدود کنیم؛ نظام درمان عمومی را محکم و پایدار نگه داریم؛ آمادگی بیشتری برای آینده داشته باشیم و در این فاصله چیز های زیادی بیاموزیم.

مردم جهان تا به حال هیچ گاه با این سرعت در خصوص مسئله ای مطلب نیاموخته اند و واقعیت این است که ما به سرعت بیشتر در یادگیری احتیاج داریم، چرا که چیز های خیلی اندکی درباره ویروس کرونا می دانیم. تمام این اقدامات باعث می گردد ما یک عامل حیاتی در اختیار داشته باشیم: زمان اضافی برای مبارزه بهتر با بیماری.

الان درست آن وقتی است که آقای روحانی باید رئیس جمهور باشد، در حالی که شواهد گویای پاسخ دهی طرح فاصله گذاری اجتماعی است، بر طبق ادعای دولت مرحله دوم طرح یعنی فاصله گذاری هوشمند را اجرا نمایند تا مردم را در مقابل ویروس وحشی کرونا مصون نگه دارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 588

به "بی توجهی به هشدار به قیمت جان هزاران ایرانی ، آقای روحانی، رئیسجمهور باش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی توجهی به هشدار به قیمت جان هزاران ایرانی ، آقای روحانی، رئیسجمهور باش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید