9 تکنولوژی که باعث می گردد سال 2016 زمان خوبی برای سفر باشد

به گزارش جام پارسی، صنعت گردشگری صنعت بسیار بزرگی است و سالانه عایدی بسیاری را نصیب کشور ها می نماید. این صنعت هر روز در حال پیشرفت است و تکنولوژی نیز تاثیر زیادی روی آن دارد. اکنون در این مقاله از خبرنگاران با تکنولوژی هایی در این خصوص آشنا می شویم که در حال توسعه هستند و انتظار می رود در سال 2016 و بعد از آن، هرچه بیشتر وارد این حوزه شوند.

9 تکنولوژی که باعث می گردد سال 2016 زمان خوبی برای سفر باشد

آخرین باری را که از یک آژانس مسافرتی بلیط هواپیما خریداری کردید را به یاد آورید. اگرچه همچنان افراد زیادی هستند که از این طریق اقدام به خرید بلیط می نمایند، اما بسیاری از ما به سراغ خرید آنلاین رفته ایم. تکنولوژی در حال تغییر زندگی و شیوه سفر کردن انسان ها است. سفر به صورت مجازی و عکاسی با پهپاد ها از این جمله هستند. در ادامه به تکنولوژی هایی نگاه می کنیم که در سال 2016 و بعد از آن همراه ما خواهند بود.

موبایل

در حال حاضر استفاده از موبایل در طول سفر چندان اقدام عجیبی نیست و بسیاری از افراد برنامه سفرشان را با موبایل خود ترتیب می دهند. بر اساس گفته جورجیوس زاخاریا (Giorgos Zacharia)، مدیر ارشد فناوری Kayak، موبایل ها راستا آینده این شرکت هستند. گفتنی است Kayak سرویسی در مورد مسافرت و حمل و نقل مربوط به آن است. مدیر ارشد فناوری این شرکت اعلام نموده که کاربرانشان به طور فزاینده ای از موبایل برای جستجوی سفر و خرید آن استفاده می نمایند (بعضی کاربران پرداخت های مربوط به سفر را نیز از طریق موبایل انجام می دهند). با این اوصاف Kayak نیز به سراغ موبایل ها رفته و سعی دارد تجربه کاربران را در این خصوص بهبود بخشد.

زاخاریا می گوید کاربران موبایل بیشتر به سفر های خود به خود (Spontaneous travel) تمایل دارند. بدین صورت که اغلب آن ها تنها چند روز قبل از پرواز اقدام به خرید بلیط هواپیما می نمایند. بعلاوه با رسیدن به فرودگاه نیز تصمیم می گیرند که یک هتل رزرو نمایند. بیش از نیمی از جستجو های کایاک مربوط به پرواز های تک راستاه (یک طرفه) می گردد. رزرو هتل های آن ها نیز اغلب برای یک یا دو شب است. کایاک سایت دیگری نیز با آدرس Booking.com دارد که اپلیکیشن تازهی را عرضه نموده است. زاخاریا می گوید این شرکت سرویس های موبایلی اش را توسعه می دهد و در این خصوص با بعضی هتل ها همکاری می نماید تا تخفیفات و خدمات ویژه ای را به کاربران موبایل بر اساس موقعیت حقیقی شان بدهد. دسترسی به چنین قابلیت هایی از طریق نسخه کامپیوتری امکان پذیر نیست.

پاسپورت ابری

استرالیا در حال حاضر دارای پاسپورت های بیومتریک است که اطلاعات مختلف فرد در آن ذخیره می گردد و وی به سادگی می تواند به هر کشوری از طریق SmartGate سفر و مهاجرت کند. اما جولی بیشاپ (Julie Bishop)، وزیر امور خارجه این کشور سعی دارد این قابلیت را به یک گام جلوتر راهنمایی کند. وی خبر از پاسپورت مجازی می دهد که اطلاعات آن در فضای ابری ذخیره می شوند.

همچون پاسپورت الکترونیکی، پاسپورت مجازی نیز حاوی اطلاعات شخصی نظیر اطلاعات بیومتریک، تصویر دیجیتالی و سایر مشخصات شناسایی است. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که پاسپورت های ابری کاملا احتیاج به همراه داشتن پاسپورت را از بین نمی برند. اما بر اساس گزارش هرالد صبح سیدنی (Sydney Morning Herald)، این موضوع می تواند تعداد گم شدن و سرقت پاسپورت ها را کاهش دهد. بیشاپ اذعان نموده که این سیستم باید به صورتی اجرا گردد که تمام الزامات در آن رعایت شوند و رویداد دقیقی را اطلاع دهند. اما در کل باید توان جهانی شدن را نیز داشته باشد.

البته در حال حاضر بخش کنترل مرزی فرودگاه های آتلانتا، شیکاگو، میامی، سان فرانسیسکو و سیاتل در حال تست اپلیکیشنی هستند که Mobile Passport Control (کنترل پاسپورت از طریق موبایل) نام دارد. این سرویس به کاربران اجازه می دهد که اطلاعات الکترونیکی شان را به صورت QR Code در اختیار افسران مربوطه قرار دهند. البته افسر ها نیز از طریق ای جهت اسکن کد ها مجهز شده اند. باید بدین نکته نیز توجه داشت که در حال حاضر با وجود تمام این قابلیت ها، مسافران همچنان باید پاسپورت را با خودشان حمل نمایند.

عکاسی با پهپاد

اداره هوانوردی فدرال (FAA) پیش بینی می نماید که در تعطیلات گذشته 1 میلیون پهپاد هدیه داده شده اند. این هواپیما های بدون سرنشین کوچک که علاقه مندان زیادی دارند، از این پس باید برای پروازشان مجوز دریافت نمایند. در حقیقت کاربران برای استفاده از این پهپاد ها باید با پرداخت 5 دلار (18 هزار تومان)، مجوز دریافت نمایند.

با این تعداد بسیار زیاد پهپادی که در اختیار مردم قرار گرفته است، اگر در طول سفرتان چند مورد از آن ها را مشاهده کردید، نباید زیاد شگفت زده شوید. در حقیقت بعضی از کاربران، از این پهپاد ها برای گرفتن سلفی استفاده می نمایند. با استفاده از پهپاد می توانید تصاویری متفاوت و البته جالبی ثبت کنید. البته از آن جایی که تمام استفاده نمایندگان این پهپاد ها حرفه ای نیستند، حوادثی نیز در این خصوص به وجود می آید و همین موضوع باعث ایجاد بعضی ممنوعیت ها شده است، نظیر ممنوعیت استفاده از آن ها در پارک های ملی. پس بهتر است قبل از به پرواز درآوردن پهپاد از تواناییتان در این خصوص مطمئن شوید.

نکته: کوآدکوپر های کوچکی را بخرید و سپس سعی کنید تا آن ها را کنترل نمایید. اگر در پی پهپادی هستید که ایمن، بسیار هوشمند و کنترل پذیر باشد، بهتر است که Solo از شرکت 3DR را بخرید.

اجاره خانه (اقامت جایگزین)

هتل ها همواره مورد استفاده مسافران هستند اما سرویس هایی نظیر Airbnb که اقدام به اجاره دادن خانه می نمایند نیز از محبوبیت بالایی برخوردارند. چنین سرویس هایی نیز باید به خدماتی نظیر کایاک افزوده گردد تا کاربران در جستجوهایشان بتوانند به آن ها دسترسی داشته باشند. زاخاریا در مورد این که چرا کایاک اقدام به نمایش نتایجی در مورد کرایه خانه می نماید گفته است:

ما استقبال خوب و در حال افزایش کاربرانمان را نسبت به خانه های اجاره ای مشاهده نموده ایم.

کایاک در حال حاضر شریک HomeAway است و نتایج این سرویس را نیز در جستجو هایش نمایش می دهد.

شخصی سازی سفر

باید توجه داشت که تجزیه و تحلیل اطلاعات بزرگ می تواند به اپلیکیشن هایی نظیر Hopper یاری کند تا قیمت بلیط های هواپیما را پیش بینی نمایند. چنین موضوعی به فعالان صنعت گردشگری یاری می نماید تا بتوانند سرویس هایشان را برای کاربران شخصی سازی نمایند. برای مثال یک هتل می تواند احتیاج های هر مسافرش را آنالیز کند و چنین امکاناتی را در زمانی دیگر که آن مسافر به هتل می آید، ارائه کند. انجام چنین کاری از طریق وب سایت یا اپلیکیشن برای هتل ها امکان پذیر است. این اطلاعات به آن ها اجازه می دهد که سرویس های خود را هرچه بیشتر با مشتریان تطبیق دهند. گروه Carlson Wagonlit Travel می گوید شخصی سازی می تواند راستای باشد که سفر های ما در آینده از این طریق خواهد بود. این موضوع می تواند هم در مورد رزرو بلیط هواپیما و هم رزرو هتل باشد.

زاخاریا از تیم کایاک می گوید که در سال 2016 تمرکز بیشتری روی شخصی سازی صورت می گیرد. زاخاریا که یکی از مدیران ارشد تیم کایاک است و در گذشته نیز سابقه ای در زمینه یادگیری ماشین ها دارد، مدعی شده که کایاک در حال حاضر در حال افزودن ابزار های شخصی سازی و تحلیل داده ها است تا بتواند نتایج دقیق و جامعی را به هر مشتری ارائه کند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که این نتایج برای هر مشتری متفاوت هستند و برای اساس احتیاج های وی نمایش داده می شوند. بعلاوه نتایج نمایش داده شده در چنین سیستمی بر اساس نوع سفر مشتری متغیر است. برای مثال اگر سفر وی تفریحی باشد نتایج متفاوتی نسبت به سفر تجاری دریافت می نماید.

کایاک در کوشش است تا خدماتش را در طول سفر مشتری نیز در اختیار آن ها قرار دهد تا این ارتباط تنها مربوط به پیش از سفر نباشد. زاخاریا می گوید:

ما سعی می کنیم کایاک را در طول سفر نیز بسیار مفید و کاربردی تر کنیم. ما در کوششیم تا رستوران ها و منطقه ها تفریحی را نیز به سرویس مان اضافه کنیم تا کاربران بتوانند در طول سفر از آن ها استفاده نمایند.

چنین قابلیت هایی باعث می گردد که کایاک نتایج بسیار کاربردی تری نسبت به سایر سرویس ها به مشتریانش ارائه دهد.

سفر واقعیت مجازی

Travel Brilliantly به عنوان بخشی از کمپین Marriott، در حال آزمایش طرح اولیه ای برای سفر به صورت واقعیت مجازی است. این سرویس در ابتدا به صورت استادانه ای برای Oculus Rift ساخته شد و اخیرا نیز شاهد معرفی نسخه ساده ای از آن برای هدست سامسونگ Gear VR بودیم. واقعیت مجازی نه تنها موجب می گردد که کاربران روی جایگاه راحتی بنشینند و به سفر بروند، بلکه سعی دارد تجربه واقعی آن را نیز القا کند. مایکل دالی (Michael Dali)، معاون بخش بازاریابی جهانی هتل های Marriott، در این خصوص می گوید:

سفر واقعیت مجازی باعث می گردد که تصمیم بهتری در مورد سفر بگیرید.

شاید بتوان گفت سفر به صورت واقعیت مجازی همچون سفر به بخش های مختلف زمین از طریق گوگل ارث و گوگل مپ است. اما آنچه که در این نوع از سفر تفاوت دارد تجربه همه جانبه ای است که ارائه می گردد. انتظار می رود در سال 2016 و بعد از آن شاهد حضور گسترده تر سفر واقعیت مجازی باشیم. امیدواریم که قیمت سخت افزار های آن کاهش یابد و راه حل های ارائه شده نیز بهتر شوند. امید است شرکت هایی نظیر Marriott و سایر بخش های صنعت گردشگری نهایت کوشش خود را در این خصوص بنمایند تا سفر به صورت واقعیت مجازی را از ایده به واقعیت تبدیل سازند.

وای فای سریع تر

در حال حاضر اینترنت تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان ها شده است. مردم برای کار و تفریح از آن استفاده می نمایند و در نتیجه احتیاج به ارتباط دائم و سریع دارند. برای استفاده از سرویس نتفلیکس هتل ها، دستگاه های تفریح هواپیما و موارد این چنینی احتیاج است که مسافران در طول سفر، اینترنت مناسبی داشته باشند. Gogo اخیرا تکنولوژی تازهی را با نام 2Ku معرفی کرد که اینترنت وای فای سریع را در طول پرواز در اختیار مسافران قرار می دهد. با این تکونولوژی می توان در طول پرواز به سرعت 70 مگابایت بر ثانیه دست یافت. Boingo اینترنت وای فای با سرعت 20 مگابایت در ثانیه در بعضی از فرودگاه ها نصب نموده است. از این جمله می توان به فرودگاه بوستون، شیکاگو و نیویورک اشاره نمود. متاسفانه در حال حاضر مسافران در بسیاری از هتل ها برای استفاده از شبکه بی سیم باید هزینه ای را پرداخت نمایند. البته تعدادی از هتل ها نیز چنین امکانی را به صورت رایگان در اختیار مشتریانشان قرار می دهند.

عوامل سفر مجازی

بسیاری از افراد مایل هستند تا بلیطی مقرون به صرفه قیمت برای هواپیما به دست آورند یا هتل را با هزینه پایین تری رزرو نمایند. آیا ممکن است سرویسی چنین امکانی را در اختیار مسافران قرار دهد؟ اخیرا Hipmuck در حال تست نسخه آزمایشی از یک قابلیت تازه است که Hello Hipmunk نام دارد. این سیستم به صورت اتوماتیک لیستی از گزینه های موجود را به کاربران ایمیل می نماید. شیوه کار آن نیز بسیار ساده و البته جالب است. شرایطی را فرض کنید که می خواهید با دوستانتان به سفری تفریحی بروید. برای به دست آوردن برترین قیمت ها می توانید یک ایمیل با متنی ساده نظیر @hipmunk, find me airfare between New York and Las Vegas به آدرس [email protected] بفرستید. ترجمه متن درخواست:

hipmunk، بلیط های هواپیما برای راستا نیویورک به لاس وگاس را پیدا کن.

با ارسال این درخواست، Hipmuck تمام بلیط های مناسب را به کاربر ایمیل می نماید.

اتوماتیک سازی

در حال حاضر صنعت گردشگری در کوشش است تا اقداماتی را انجام دهد که مسافران به سادگی از طریق موبایل بتوانند احتیاج های مربوط به سفرشان را مدیریت نمایند. البته این موضوع تنها محدود به استفاده از ربات ها در هتل ها نمی گردد. در حال حاضر ربات ها کار های زیادی را در هر هتل می توانند انجام دهند. چک کردن اطلاعات، دربانی، خدمات نگهداری اتاق ها و موارد این چنینی از جمله کارهایی هستند که ربات ها می توانند انجام دهند. بعضی هتل های زنجیره ای نظیر Marriott، Starwood، Hilton و IHG اپلیکیشن هایی را طراحی نموده اند که میهمانان هتل از طریق آن می توانند بدون ارتباط با خدمه، در اتاقشان بمانند و احتیاج هایشان را رفع نمایند. چنین موضوعی در فرودگاه ها و خطوط هوایی وجود دارد.

برای مثال میهمانان هتل Marriott از طریق اپلیکیشن این شرکت می توانند در اتاقشان لوازم آرایشی و حوله سفارش دهند. در بعضی هتل ها حتی می توان از طریق تلفن همراه در را باز کرد یا کانال تلویزیون را تغییر داد.

همان طور که در این مقاله از خبرنگاران مطالعه کردید، با تکنولوژی هایی که انتظار داریم در سال 2016 وارد صنعت گردشگری شوند آشنا شدیم. بعضی از این تکنولوژی ها نظیر سفر به صورت مجازی جنبه تازهی از سفر هستند و بعضی دیگر نیز باعث می شوند که مسافران هرچه راحت تر سفر نمایند. نظر شما در این خصوص چیست؟

منبع: کجارو / digitaltrends.com
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1598

به "9 تکنولوژی که باعث می گردد سال 2016 زمان خوبی برای سفر باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 تکنولوژی که باعث می گردد سال 2016 زمان خوبی برای سفر باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید