15 ابزار عیب یابی ویندوز برای آنالیز سلامت کامپیوتر شما

به گزارش جام پارسی، مهم نیست که جزو کدام دسته از کاربران هستید، زیرا سیستم کامپیوتر شما همیشه در معرض خراب شدن قرار گرفته است و این احتمال همیشه وجود دارد که سیستم ویندوز شما با مشکلاتی روبرو گردد که تشخیص آن کار آسانی نباشد. در این گونه شرایط راه چاره شما برای خلاص شدن از خرابی ویندوز چیست؟ احتمالاً می گویید که برای برطرف خرابی سیستم خود آن را به دست یک متخصص می سپارید.

15 ابزار عیب یابی ویندوز برای آنالیز سلامت کامپیوتر شما

طبیعتاً کار درستی انجام می دهید، اما انجام این کار با هزینه همراه است و می تواند راهکار آخر ما برای برطرف خرابی ویندوز باشد. آیا می توانیم خودمان مشکل ایجاد شده را تشخیص دهیم و برای برطرف آن اقدام کنیم؟ پاسخ بله است. باید خاطر نشان کنیم که شما می توانید به راحتی و با دانلود ابزار های تشخیصی ویندوز که در ادامه به شما معرفی می کنیم، مسائل ویندوز خود را شناسایی نموده و آن ها را مرتفع کنید.

در این مقاله قصد داریم 15 ابزار برای بررسی سلامت سیستم عامل ویندوز را به شما معرفی کنیم که می توانید با نصب و دانلود آن ها به طور رایگان مشکل ویندوز را شناسایی نموده و آن را مرتفع کنید. این ابزار ها شما را شگفت زده خواهند کرد و به راحتی می توانند سیستم شما را عیب یابی نمایند. بنابراین اگر لپ تاپ و کامپیوتر شما اخیراً مسائل زیادی برایتان ایجاد نموده، پیشنهاد می کنیم که مطالعه این مقاله این را از دست ندهید.

مسائل سخت افزاری می توانند هزینه های زیادی به کاربران تحمیل نمایند. آن ها اغلب زمانی که شما از یک نسخه قدیمی سیستم عامل (ویندوز 7 یا ویندوز 8) و یا از برنامه ویندوز اینسایدر استفاده می کنید ممکن است رخ بدهند. یکی دیگر از قابلیت های کاربردی ابزار های تشخیصی ویندوز این است که اطلاعات لازم در خصوص سیستم عامل و سخت افزار های مورد استفاده را در اختیارتان قرار می دهند. ما این ابزار ها در 6 گروه دسته بندی نموده ایم که به شرح زیر است:

  1. ابزار های تشخیصی مسائل سیستم ویندوز
  2. ابزارهای تشخیصی مسائل شبکه ویندوز
  3. ابزار های تشخیصی مسائل درایور ویندوز
  4. ابزار های تشخیصی مسائل حافظه ویندوز
  5. ابزار های تشخیصی مسائل نمایشگر ویندوز
  6. ابزار های تشخیص بدافزار در ویندوز

ابزار های تشخیصی مسائل سیستم ویندوز

1. نرم افزار HWiNFO

Hwinfo یک برنامه و ابزار جامع برای بدست آوردن اطلاعات لازم درباره سیستم شماست. این نرم افزار دقیق ترین اطلاعات موجود درمورد قطعات سخت افزاری سیستم را به شما ارائه خواهد نمود. این ابزار تشخیصی همیشه جزو برترین اپلیکیشن های این حوزه بوده و از نوترین تکنولوژی ها و استانداردها نیز پشتیبانی می کند. باید خاطر نشان کنیم که Hwinfo رابط کاربری آسان و قابل برنامه ریزی دارد و از قابلیت های مختلفی بهره می برد.

این برنامه مفید و کاربردی گزارشات مختلفی در انواع فرمت ها نظیر Text و HML، شرایط ورودی سیستم و ارتباط با دیگر ابزارها و یا افزونه ها ارائه می کند. بعلاوه این نرم افزار می تواند گزارشی بر اساس عملکرد پردازنده، حافظه و یا هارد دیسک در اختیار شما قرار دهد. برنامه HWiNFO به مقدار بسیار کمی از CPU و حافظه استفاده می کند، در نتیجه روی سرعت سیستم شما تأثیری نمی گذارد. هر کاربری می تواند به راحتی از این نرم افزار بهره برده و شرایط سیستم خود را مورد بررسی و نظارت همیشگی قرار دهد.

2. ابزار Performance Monitor

ویندوز 10 همچون سایر ویندوز ها از یک ابزار کاربردی به نام Performance Monitor بهره می برد که به صورت یک نرم افزار مستقل در آمده است. با استفاده از برنامه Performance Monitor شما می توانید روی منابع سخت افزاری و نرم افزاری سیستم خود نظارت کنید. به بیان دیگر در حوزه سخت افزاری برای مثال شما می توانید مقدار RAM و یا CPU و یا DISK مصرفی SQL Server را بررسی کنید و یا در حوزه نرم افزاری می توانید تعداد Lock و یا Error و یا Transaction سیستم خود را تحت کنترل قرار دهید. پس از بالا آمدن سیستم، شما با بهره گیری از این نرم افزار می توانید در قسمت Monitoring Tools اطلاعات سیستم خود را مشاهده کنید.

با ورود به این بخش درمی یابید که این ابزار به صورت پیش فرض درصد پردازش را به شما نشان می دهد و این به این معنی است که چه مقدار از پردازنده شما در هر زمان مورد استفاده قرار می گیرد. شما بعلاوه می توانید بررسیورهای بیشتری مانند استفاده از دیسک، انرژی مورد استفاده، مقدار فایل، مقدار فهرست جستجو و… را در این نرم افزار مورد بررسی قرار دهید.

3. ابزار Reliability Monitor

ابزار Reliability Monitor، یک نرم افزار بسیار کاربردی است که از زمان ویندوز ویستا در اختیار کاربران قرار گرفته، اما بسیاری از کاربران هرگز نام آن را نشنیده اند. باید خاطر نشان کنیم که Reliability Monitor ابزاری است که به یاری آن می توانید اطلاعات خوبی در خصوص Crash ها و مسائل سیستم بدست آورید. این اطلاعات به صورت Real Time ثبت می شوند و در 3 دسته Information ،Warning ،Critical قرار می گیرند. در واقع Reliability نوعی Event Viewer است که اطلاعات را به گونه ای دیگر در دسترس کاربران قرار می دهد.

برای دسترسی به این ابزار مفید شما باید از جهت System & Security > Security & Maintenance > Maintenance > View reliability history استفاده کنید. در این قسمت شما فهرستی از کلیه وقایع و خطاهای اتفاق افتاده در سیستم تان و در طول یک دوره زمانی تعیین را خواهید دید. باید اشاره کنیم که این ابزار، مقدار Reliability یا به اصطلاح فارسی قابل اطمینان و اتکا بودن سیستم را از 1 تا 10 در نظر می گیرد. وقتی که شما ویندوز نوی را نصب می کنید Reliability سیستم شما 10 است. شما در این قسمت می توانید Crash های سیستم خود را شناسایی نموده و برای برطرف آن اقدام نمایید.

ابزارهای تشخیصی مسائل شبکه ویندوز

زمانی که شما از اینترنت و وای فای در سیستم خود بهره می برید، ممکن است مسائلی برای سیستم شما ایجاد گردد که مربوط تنظیمات شبکه است و این یکی از متداول ترین مسائلی است که کاربران به آن برمی خورند. به همین علت شما به ابزار هایی احتیاج دارید تا بتوانید این مسائل را در کم ترین زمان ممکن مرتفع سازید. در این بخش چند نرم افزار کلیدی مربوط به مسائل شبکه را به شما معرفی می کنیم.

4. نرم افزار WiFi Analyzer

WiFi Analyzer یک نرم افزار رایگان تجزیه و تحلیل اطلاعات شبکه وای فای شماست که نصب آن به شما برای پیدا کردن مسائل شبکه یاری شایانی می کند. این نرم افزار با برخورداری از مجموعه امکاناتی خاص و در عین حال ساده به شما این امکان را می دهد تا برترین و خلوت ترین کانال وای فای را پیدا نموده و با تغییر کانال روتر خود به مقدار زیادی در افزایش سرعتش یاری کنید. WiFi Analyzer تمامی شبکه های اطراف شما را به صورت همزمان بررسی می کند و مقدار قدرت آن ها را به صورت نمودار هایی در رنگ های مختلف به شما نشان می دهد تا با انتخابی درست، سرعت شبکه وای فای خود را افزایش دهید.

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که ممکن است WiFi Analyzer در جاهای شلوغ مثل آپارتمان ها خیلی دقیق عمل نکند اما با توجه به قابلیت هایی که دارد می تواند در سرعت شبکه وای فای شما تاثیر مثبت بگذارد.

5. نرم افزار SoftPerfect Network Scanner

برنامه کاربردی SoftPerfect Network Scanner، یک نرم افزار بسیار مفید برای شبکه شماست که قادر است هر دستگاهی که ممکن است به شبکه شما متصل باشد را شناسایی کند. این نرم افزار دارای بایوس، SNMP، اسکنر و IPهای چند رشته ای است و می تواند برای مدیرانی که کارهای شبکه و امنیت را انجام می دهند بسیار موثر باشد. SoftPerfect Network Scanner از هر دو پروتکل IPv4 و IPv6 پشتیبانی می کند. با استفاده از این نرم افزار می توانید پورت های TCP/UDP را چک نموده تا ببینید کدام از کاربران در حال به اشتراک گذاری اطلاعات هستند و بعلاوه قادر خواهید بود IP دستگاه خاصی را پیدا کنید.

از دیگر قابلیت های این ابزار مفید می توان به امکان مونت کردن و یا همان به اشتراک گذاری یک فایل یا فولدر بین کاربران یک شبکه اشاره نمود. این نرم افزار قابلیت چک کردن پورت های یوزر را نیز دارد تا گزارش آن ها را در اختیارتان قرار دهد. نسخه رایگان این برنامه برای استفاده های خانگی کفایت می کند و شما می توانید از آن نهایت بهره را ببرید.

ابزار های تشخیصی مسائل درایور ویندوز

6. نرم افزار CrystalDiskInfo

آیا تا حالا شرایط سلامت هارد دیسک سیستم خود را بررسی نموده اید؟ SSD های نو در مقابل خرابی ها بسیار حساس هستند و بررسی سالم بودن آن ها کار راحتی نیست، به طوری که گاهی اوقات بسیار دیر متوجه این قضیه می شوید. اما نرم افزار CrystalDiskInfo این کار را برای شما بسیار آسان نموده است. این نرم افزار به منظور بررسی و کنترل کامل شرایط هارد دیسک سیستم، در اختیار شما قرار گرفته و شما می توانید لحظه به لحظه عملکرد هارد دیسک خود را با آن زیر نظر بگیرید.

CrystalDisklnfo یک ابزار نظارت بر شرایط سلامت هارد دیسک است که از حافظه های HDD و SSD و بعلاوه انواع اتصالات USB، Intel RAID و NVMe پشتیبانی می کند و اگر مورد غیرعادی را تشخیص دهد، شما را با یک پیام متنی یا صوتی آگاه می کند. علاوه این، اطلاعاتی مانند شماره مدل، حجم و مقدار بافر را به همراه اطلاعات S.M.A.R.T از قبیل تعداد دفعات روشن شدن سیستم، مجموع مدت زمان کار، رابط استاندارد و دما را برای نظارت بر شرایط دیسک در اختیار شما قرار می دهد.

بعلاوه یک نرم افزار دیگر به نام CrystalDiskmark در زیر مجموعه نرم افزار CrystalDisklnfo وجود دارد که شما می توانید از آن برای ارزیابی اطلاعات درایو های خود استفاده کنید (به عنوان مثال متوجه شوید که سرعت انتقال دیتای آن ها چه قدر است و…)

7. نرم افزار WinDirStat

نرم افزار WinDirStat، یک برنامه بسیار ضروری برای هر سیستم و کامپیوتر به شمار می رود. WinDirStat مخفف Windows Directory Statistics است و از آن برای برای تحلیل فضای اشغال شده در هارد دیسک و بعلاوه پاکسازی فایل های اضافی در ویندوز می توان استفاده کرد. این نرم افزار بسیار کاربردی پارتیشن های هارد دیسک را اسکن نموده و نتایج آن را در قالب نوارهای رنگی به شما نشان می دهد. هر رنگ نشان دهنده فرمت تعیین و مقدار فضایی است که هارد دیسک را اشغال نموده است. باید خاطر نشان کنیم که از این برنامه می توان به عنوان ابزار پاکسازی هارد دیسک نیز بهره برد و با استفاده از آن می توانید فایل هایی که فضای زیادی از هارد را اشغال نموده اند را شناسایی و حذف کنید.

8. ابزار Windows Disk Management

Windows Disk Management یک ابزار کاربردی ویندوز است که برای مدیریت درایوها، هارد دیسک و پارتیشن بندی می توانید از آن استفاده کنید. این نرم افزار دارای یک محیط گرافیکی است که به کاربر امکاناتی مانند ساخت پارتیشن، تغییر نام درایوها، ساخت و حذف درایو مجازی، کپی کردن یک پارتیشن و غیره را خواهد داد. این ابزار بعلاوه به کاربران اجازه می دهد تا سلامت SSD یا HDD را بررسی و پارتیشن های نو را ایجاد نمایند. کاربران با این ابزار بسیار مفید قادر خواهند بود تا پارتیشن های خود را اسکن نموده و سلامت آن ها را بررسی نمایند. برای انجام این کار پارتیشن مد نظر خود را انتخاب نموده و سپس طبق جهت Properties > Tools > Check سلامت آن بررسی و کنترل کنید.

ابزار های تشخیصی مسائل حافظه ویندوز

مسائلی که برای حافظه رم سیستم شما پیش می آید، جزو متداول ترین مسائل سیستمی محسوب می گردد. این مسائل گاهاً باعث کند شدن عملکرد سیستم شما می گردد و گاهی اوقات موجب می گردد تا بخش زیادی از دیتاهای خود را از دست بدهید. خوشبختانه این مسائل قابل تشخیص هستند و با نرم افزار های معرفی شده در بخش زیر می توانید بر بسیاری از آن ها غلبه کنید.

9. ابزار Resource Monitor

ابزار Resource Monitor بسیار مفید و کارآمد است، اما متأسفانه بسیاری از کاربران از وجود چنین ابزاری در ویندوز بی خبر هستند. این برنامه بسیار کاربردی برای بررسیو بررسی اجزاء سخت افزاری و نرم افزاری سیستم شما طراحی شده است. پیش تر احتیاج بود که برای دسترسی به این برنامه آن را به وسیله Task Manager پیدا کنید، اما در ویندوز 10 این برنامه تبدیل به یک نرم افزار جدا شده که می توانید به آن را به وسیله منوی استارت دسترسی داشته باشید.

در نگاه اول، این برنامه بخش های مجزایی برای CPU، حافظه، دیسک و شبکه را با قابلیت مرتب کردن اطلاعات نمایش می دهد که باعث می گردد به سرعت بفهمید چه برنامه هایی در حال استفاده از منابع سیستم هستند. بعلاوه می توانید از تب های مختلف برای بررسی موارد دیگر استفاده کنید. این نرم افزار راه پیشرفته ای برای مشاهده داده های ریل تایم سیستم شما است و شما قادر خواهید بود از آن برای برطرف اشکالات حافظه رم استفاده کنید. Resource Monitor به سرعت مسائل رم را حل می کند و عملکرد سیستم شما را به حالت اولیه بر می گرداند.

10. ابزار Windows Memory Diagnostic

آیا می دانستید ویندوز شما ابزاری دارد که با استفاده از آن می توانید حافظه سیستم خود را اسکن نموده و مسائل احتمالی آن را پیدا کنید؟ این ابزار Windows Memory Diagnostic نام دارد. این نرم افزار کاربردی قادر است که مسائل احتمالی در حافظه سیستم شما را بررسی کند. برای استفاده از آن احتیاج است که سیستم خود را ری استارت کنید. در هنگام بوت شدن سیستم این ابزار چندین آزمایش را بر روی رم کامپیوتر اجرا می کند تا در صورت وجود مشکل، اطلاعات کافی و دقیقی از آن برای شما فراهم کند.

باید خاطر نشان کنیم که نحوه عملکرد این ابزار این گونه است که اطلاعات مختلف را روی هر سکتور از حافظه رم سیستم تان نوشته و سپس آغاز به خواندن آن ها می کند. در صورتی که این ابزار مقادیر متفاوتی را از روی حافظه رم سیستم شما بخواند، متوجه این موضوع می شوید که رم مورد استفاده شما خراب شده و باید جهت تعویض و یا برطرف مشکل آن اقدام کنید.

ابزار های تشخیصی مسائل نمایشگر ویندوز

11. نرم افزار JScreenFix

به دقت به نمایشگر خود نگاه کنید، آیا لکه هایی می بینید که از خود نمایشگر ایجاد شده اند؟ اگر چنین است، احتمالا تعدادی از پیکسل های نمایشگر سوخته یا در روشن شدن آن ها مانعی به وجود آمده است. ابزار آنلاین JScreenFix راهکاری ایدئال برای برطرف مشکل پیکسل های نمایشگر شما تلقی می گردد.

این نرم افزار به شکل یک وب اپلیکیشن طراحی شده و به این ترتیب احتیاجی به دانلود آن ندارید و می توانید به سادگی از این وب سایت در پلتفرم های مختلف استفاده کنید. این ابزار آنلاین با بررسی پیکسل های صفحه نمایش، قسمت سوخته یا گیر نموده را پیدا نموده و عیب آن را در مدت 10 دقیقه بر طرف می کند. جالب است بدانید که JScreenFix مقدار موفقیت بیش از 60 درصد را برای بازگرداندن پیکسل های گیر نموده و یا سوخته گزارش نموده است. بنابراین اگر شما نیز با مسائلی از این قبیل دست و پنجه نرم می کنید، قبل مراجعه به تعمیرکار این ابزار رایگان را امتحان نمایید.

12. نرم افزار PixelHealer

PixelHealer یک ابزار رایگان اما بسیار موثر است که شما می توانید برای احیای پیکسل های مرده نمایشگرتان از آن استفاده کنید. برخلاف نرم افزار JScreenFix، برای استفاده از PixelHealer باید آن را دانلود کنید اما حجم آن کمتر از 100KB است، بنابراین نباید زمان زیادی را صرف نصب آن کنید. پس از دانلود، PixelHealer شما را با یک پنجره جعبه رنگی و یک منوی تنظیمات روبه رو می کند. با کلیک کردن یا کشیدن می توانید از گزینه ها و ابزار های موجود در برنامه برای حل مشکل پیکسل های گیر نموده یا مرده خود استفاده کنید.

اساس کار این نرم افزار با فلش کردن انجام می گردد. باید خاطر نشان کنیم که این نرم افزار بیشتر پیکسل های گیر نموده را عیب یابی می کند که احتمال بازگشت آن ها زیاد است و این کار ها ممکن است بر روی یک پیکسل مرده تاثیری نداشته باشد. اگر در پی یافتن مشکل پیکسل نمایشگر خود هستید، باید از نرم افزار InjuredPixels استفاده کنید. بعد از شناسایی، این عیب ها به وسیله PixelHealer برطرف می شوند. نرم افزار InjuredPixels رنگ های RGB را فلش می کند تا به واسطه آن پیکسل های مرده شناسایی و احیا شوند.

ابزار های تشخیص بدافزار ویندوز

13. نرم افزار AdwCleaner

بیشتر کاربران با نرم افزار AdwCleaner آشنایی ندارند. اما AdwCleaner یک نرم افزار بسیار کاربردی است که باید روی هر سیستمی نصب گردد. این برنامه ی کاربردی به شما در سالم نگه داشتن سیستم تان یاری شایانی می کند و آن را از هرگونه ویروس در امان نگه می دارد. در صورت پیدا کردن ویروس این نرم افزار با سرعت آن ها را از روی سیستم شما پاک می کند. باید خاطر نشان کنیم نرم افزار AdwCleaner آثار و عناصر به جای مانده از نرم افزارها و بعلاوه عوامل تبلیغاتی را بررسی نموده و در قالب یک فهرست به کاربران نشان می دهد و کاربر می تواند به راحتی تمامی آن ها را با یک کلیک حذف کند.

14. نرم افزار Malwarebytes

این نرم افزار معروف و بسیار کاربردی که عنوان پادشاه نرم افزارهای اسکن سیستم را یدک می کشد قادر است با اسکن و محافظت دائم، ابزارهای مخرب و خطرناک را شناسایی و پیش از آنکه سیستم شما را آلوده نمایند، به حذف آن ها بپردازد. نرم افزار Malwarebytes مجهز به یک کنترل نماینده محافظ داخلی است که پردازش های مخرب و مشکوک را پیش از آن که حتی آغاز شوند بلاک و متوقف می کند.

باید توجه کنید که این نرم افزار در دو نسخه رایگان و پرمیوم در دسترس کاربران واقع شده است و برای مصارف خانگی نسخه رایگان آن کفایت می کند. اما طبیعتاً نسخه پرمیوم آن قابلیت های بیشتری را در دسترس کاربران قرار می دهد. بخش حفاظتی نرم افزار از تکنولوژی پیشرفته ابتکاری اسکنی بهره می برد که سیستم شما را به منظور محافظت و ایمن نگه داشتن آن مورد بررسی دائمی قرار می دهد.

15. نرم افزار ClamWin

نرم افزار ClamWin، یکی از برترین آنتی ویروس های رایگان تلقی می گردد که قادر است تمامی فایل ها با هر فرمتی را اسکن کند و حتی کوچک ترین ویروس ها را شناسایی نموده و آن ها را از بین ببرد. اما چرا باید از این برنامه استفاده کنیم؟ زیرا این نرم افزار برخلاف نرم افزار معرفی شده قبلی، یک نرم افزار متن باز است. برای اطلاع باید بگوییم که نرم افزار متن باز نرم افزاری است که کد منبع آن بدون دریافت هزینه اضافی در اختیار عموم قرار می گیرد و کاربران می توانند این کدها را مورد بازرسی، اصلاح و بهبود قرار دهند.

در این مقاله به بررسی 15 مورد از برترین ابزار های تشخیصی ویندوز برای بررسی سلامت سیستم عامل پرداختیم و ویژگی های هر کدام از این نرم افزار ها را به صورت ساده و مختصر برای شما شرح دادیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و این نرم افزار های معرفی شده به شما در داشتن یک سیستم سالم و بدون مشکل یاری نمایند.

منبع: Makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1711

به "15 ابزار عیب یابی ویندوز برای آنالیز سلامت کامپیوتر شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 ابزار عیب یابی ویندوز برای آنالیز سلامت کامپیوتر شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید