وزارت کشور: 1043 بنگاه تحت تملک بانک ها غیرفعال هستند

به گزارش جام پارسی، وزارت کشور می گوید 1793 بنگاه اقتصادی به تملک بانک ها درآمده که 750 واحد فعال و 1043 واحد غیر فعال هستند.

وزارت کشور: 1043 بنگاه تحت تملک بانک ها غیرفعال هستند

هیچ بانکی حق ندارد واحدهای تولیدی را به بهانه بدهی تعطیل یا نیمه تعطیل کند. این جدیدترین تاکید سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در راستای حمایت از تولید است.

در پی این صحبت های رییس دولت سیزدهم، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصادی و دارایی کابینه دست به قلم شد و طی نامه ای به وزیر صمت گفت که در صورت مواجهه با مواردی که وصول مطالبات بانک ها منجر به تعطیلی احتاقتصادی واحد تولیدی فعال شده است، جزئیات را به معاونت بانک و بیمه این وزارتخانه اعلام کنید. حالا وزارت کشور به میدان آمده و عملکرد بانک های مختلف را مورد بررسی قرار داده است.

نامه وزیر کشور به رییس جمهور درباره تملک واحدهای تولیدی از طریق بانک ها

نامه وزیر کشور به رییس جمهوری در تاریخ 11 مهر امسال

وزیر کشور در نامه ای به رییس جمهور اعلام کرده که تا خرداد امسال 1793 واحد به تملک بانک ها درآمده اند که 750 تای آنها فعال و 1043 تای آنها یعنی حدود 58 درصدشان غیر فعال شده اند.

آنگونه که در این نامه آمده است 40 درصد ظرفیت تولید و صنعت بلا استفاده رها شده است. قرار بوده که ظرف مدت 10 روز پس از ابلاغ این نامه یعنی 21 مهر امسال نسبت به مشخص تکلیف واحدهای تحت تملک بانک ها اقدام کنند.

تعداد واحدهای تحت تملک بانک تا خرداد امسال

اما دیگر نکته قابل تامل بررسی های اجرا شده رویکرد بانک های دولتی در مواجهه با واحدهای تولیدی بدهکار است. آنگونه که آمارها نشان می دهد بیشترین واحدهای تولیدی به تملک بانک های دولتی درآمده و اتفاقا بخش زیادی از آنها هم تعطیل شده اند.

بر اساس این گزارش تا خاتمه خرداد امسال 600 واحد به تملک بانک کشاورزی درآمده که 541 تای آنها فعال و 51 تای آنها غیر فعال است. بانک ملی ایران با تملک 338 واحد تولیدی در جایگاه دوم این رده بندی واقع شده است. از این تعداد تنها 88 واحد فعال و 255 واحد غیر فعال هستند.

اما مجموع واحدهایی که به تملک بانک ملت درآمده 249 واحد است که 215 تای آنها غیر فعال است. همچنین 119 واحد غیر فعال و 48 واحد فعال هم در تملک بانک سپه هستند. از 151 واحد تحت تملک بانک صادرات هم 21 تای آن فعال و 130 تا غیر فعال هستند. سهم بانک تجارت از کل واحدهای تحت تملک 16 بانک عامل 122 تاست.

هم اکنون 64 واحد تحت تملک بانک صنعت و معدن و 63 واحد هم تحت تملک بانک توسعه تعاون است که اتفاقا تمامی آنها غیر فعال هستند

تعداد واحدهای تملیک شده از طریق بانک رفاه کارگران 18 واحد، مسکن 8، سرمایه 4، اقتصاد نوین 2، آینده 2، پاسارگاد 2، توسعه صادرات 2، دی 1 واحد است.

آیا دولت سیزدهم ناجی تولید می شود؟

حالا وزیر اقتصاد طی ابلاغی به معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی خود، مأموریت داده تا بر فرایند وصول مطالبات بانک ها نظارت مستمر کند و آنگونه که در این ابلاغیه آمده بانک ها در ابتدا باید تلاش کنند تا در صورتی که واحدهای تولیدی، دارای صلاحیت کافی برای اداره و ادامه فعالیت بوده و توقف پرداخت بدهی ناشی از مسائل اقتصادی، تأمین مواد اولیه و مانند آن هست، به جای تملک واحد تولیدی اعم از عرصه و اعیان، حسب ضوابط قانونی نسبت به امهال مطالبات یا استفاده از سایر شیوه های وصول مطالبات (غیر از تملک واحد تولیدی) اقدام کنند.

علاوه براین، در صورتی که تضامین و متعهدان متعدد برای دین به واحد تولیدی وجود داشته باشد، بانک ها مکلفند در ابتدا از سایر اموالی که توقف یا مصادره آنها خللی به فرایند تولید وارد نمی سازد طلب خود را استیفا کنند و در صورتی که واحدهای تولیدی به دلیل فنی و اجرایی قابلیت ادامه فعالیت نداشته یا مالک فعلی، صلاحیت یا توان ادامه فعالیت نداشته باشد. به عبارت دیگر بانک ها صرفاً در صورتی می توانند نسبت به تملک واحد تولیدی اقدام کنند که این امر به هیچ وجه منجر به تعطیلی خط تولید و بیکاری کارگران نشود. با این وجود فعالان اقتصادی خیلی به این ابلاغیه و بخش نامه ها امید ندارند و می گویند بانک ها معمولا راه های زیادی برای دور زدن قانون می دانند.

منبع: موسسه تحلیل بازار فردا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1531

به "وزارت کشور: 1043 بنگاه تحت تملک بانک ها غیرفعال هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت کشور: 1043 بنگاه تحت تملک بانک ها غیرفعال هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید