نقص های ژنتیکی بیماران با سرعت شناسایی می گردد تا درمان شتاب گیرد

به گزارش جام پارسی، محققان پیروز به توسعه ابزاری برای داده کاوی و تشخیص عوامل موثر بر مسائل ژنتیکی شدند.

نقص های ژنتیکی بیماران با سرعت شناسایی می گردد تا درمان شتاب گیرد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، کوشش های زیادی برای توسعه دستگاه های توالی یابی نسل جدید اجرا شده، با این حال هنوز داده کاوی اطلاعات استخراج شده از این دستگاه ها یک چالش عظیم برای دانشمندان حوزه توالی یابی و ژنتیک است. دلیل این امر احتیاج به کاوش و تفسیر داده های توالی یابی بوده که این موضوع یکی از نقاط همگرایی میان علم ژنتیک و فناوری اطلاعات است.

استارتاپ پالیندرم این چالش را با نگارش یک برنامه به نام ویدا (WEDA) حل نموده است، برنامه ای که برای کاوش داده های اگزوم طراحی شده است. برنامه ویدا قادر است چندین داده اگزوم را همزمان و تنها در چند ساعت کاوش کند و این ویژگی آن را به یک ابزار بسیار قدرتمند برای یافتن داده های خام اگزوم تبدیل نموده است.

شهریار علوی مدیرفنی شرکت پالیندرم می گوید: این محصول از همگرایی علم ژنتیک و فناوری اطلاعات به وجود آمده است که با استفاده از آن می توان نقص های ژنتیکی بیمار را شناسایی کرد. برای این کار ما از بیمار نمونه خون دریافت می کنیم و این نمونه با استفاده از نسل جدید توالی یابی ها مورد آنالیز قرار می گیرد تا اطلاعات ژنوم بیمار استخراج گردد.

وی همچنین بیان می نماید: در قدم بعد این داده ها وارد نرم افزار می گردد و با برنامه ویدا مورد آنالیز قرار می گیرد تا عامل بیماری پیدا گردد. این عامل به پزشک و آزمایشگاه معرفی می گردد تا مراحل درمان براساس این اطلاعات پیگیری گردد.

علوی یکی از مزیت ها این فناوری، اتوماتیک بودن فرآیند جستجو در بانک اطلاعات و استخراج گزینه های احتمالی موثر در بروز بیماری می داند که در قدم بعد این عوامل توسط متخصصان آنالیز شده و عامل یا عوامل موثر در بیماری ژنتیکی معین می شوند.

این دانش آموخته کارشناسی ارشد زیست فناوری دانشگاه علم صنعت از پایش بیش از 1000 بیمار با استفاده از این فناوری اطلاع داد.

یکی دیگر از مزیت های شرکت پالیندرم، پایگاه داده اگزوم IREXom آن ها است که به این شرکت این توانایی را داده است که با سرعت بالا جهش های موجود در نمونه را شناسایی نمایند.

پالیندرم یکی از شرکت های حاضر در فراخوان حمایت از کسب و کار های داده های زیستی مرکز همگرا معاونت علمی و فناوری است که سال گذشته برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1108

به "نقص های ژنتیکی بیماران با سرعت شناسایی می گردد تا درمان شتاب گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقص های ژنتیکی بیماران با سرعت شناسایی می گردد تا درمان شتاب گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید