انتقال پادگان تبریز تا انتها سال

به گزارش جام پارسی، سیدمرتضی احمدپور- تبریز - خبرنگار:از ابتدای آغاز به کار شورای چهارم تا روزهای اخیر چندین بار موضوع احداث پارک بزرگ 10 هکتاری در ضلع شمالی کمربند میانی تبریز در شورای اسلامی شهر و شهرداری مطرح شده است.

انتقال پادگان تبریز تا انتها سال

در این زمینه طرح های مختلفی پیشنهاد شده و حتی از مشاورانی بزرگ خواسته شده طرح های خود را برای ساخت این پارک ارائه دهند. در اواخر سال گذشته و با احداث خیابان شهدای ارتش زمزمه ها در مورد احداث این پارک قوت گرفت اما اجرای آن به علت تداوم استقرار ارتش در این محل متوقف شد و شهروندان همچنان نظاره گر وضعیت قبلی در این محل هستند.

  • استانداری در نقش هماهنگ کننده

چند هفته قبل جلسه ای در استانداری آذربایجان شرقی با حضور معاونان استاندار، شهردار تبریز و فرماندهان ارتش و نمایندگانی از ارتش جمهوری اسلامی تشکیل شد و موضوع انتقال پادگان از محل فعلی و تسریع در آن بررسی شد. در این جلسه با توجه به تاخیر ارتش در جابه جایی از محل فعلی و موضوعات ترافیکی که با توجه به بهره برداری از خیابان شهدای ارتش تشدید شده بود، بررسی شد و نمایندگان ارتش نیز مسائل خود را بیان کردند. با توجه به کندی روند احداث پادگان در محل جدید و دلایل ارائه شده در نهایت مقرر شد محل فعلی تا سرانجام سال کاملاً تخلیه و به شهرداری واگذار گردد تا روند احداث پارک جدید با عنوان باغ شمال در 10 هکتار از محل فعلی از ابتدای سال جدید آغاز گردد. استانداری آذربایجان شرقی هم در این جلسه به عنوان مدیریت ارشد اجرایی در استان مسئولیت نقل و انتقال قانونی و حل مسائل احتمالی را با توجه به استقرار مجموعه های فرهنگی و مذهبی خارج از مدیریت شهرداری در این محل بر عهده گرفت.

  • تغییر نقشه پارک بزرگ باغ شمال

شهردار تبریز در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به طرح های متعدد در مورد احداث پارک بزرگ باغ شمال در محل فعلی پادگان ارتش اظهار می کند: با توجه به نیازهای شهری و شرایطی که در پادگان ارتش وجود دارد، تصمیم گرفته شده از این محل به عنوان یک مجموعه تفریحی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی استفاده گردد. علاوه بر این امکان استقرار شرکت های نوپای استارت آپ با هدف حمایت از جوانان خلاق هم فراهم خواهد شد. ایرج شهین باهر می افزاید: در بررسی ها و بازدیدهایی که با حضور معاونان شهرداری، فرماندهان ارتشی همچنین کارشناسان شهری از محل فعلی پادگان ارتش صورت گرفت، اعلام شد بخشی از سالن ها و آسایشگاه های فعلی این پادگان دارای قدمت بالای 80 سال هستند و بر همین اساس اهمیت نگهداری تاریخی این مجموعه هم وجود دارد.

وی بیان می کند: در این زمینه یکی از آسایشگاه های فعلی به موزه ارتش اختصاص پیدا می کند و با آثاری که خود ارتش در اختیارمان قرار می دهد این موزه را تجهیز می کنیم؛ البته صحیح هم نیست که این محل با این قدمت نظامی در شهر مورد بی توجهی قرار گیرد و به کل تخریب گردد.

شهردار می افزاید: بخش های دیگری از این مجموعه را با پیگیری ها و رایزنی هایی که با مجموعه های فرهنگی در تبریز داریم برای استفاده هنرمندان، بچه ها و استفاده های دیگر در نظر می گیریم و تمام این طرح ها در قالب فاز یک انجام می گردد.

این مسئول تاکید می کند: مطالعات فازهای 2 و 3 این باغ بزرگ را هم با همکاری مشاوران شهرداری آغاز کرده ایم و امیدواریم مجموعه فرهنگی و تفریحی مناسبی در این محل به وجود بیاید؛ همچنین فضای سبزی که از گذشته در این محل به وجود آمده هم حفظ می گردد. درختان قدیمی و فضای سبز خوبی در این مجموعه وجود دارد که حفظ آن ضروری است. شهین باهر درباره این که با توجه به تاخیر در واگذاری این محل به شهرداری مطالبه شهروندان در استفاده سریع تر از این محل چگونه پاسخ داده می گردد، عنوان می کند: با توافقی که با ارتش داشتیم برخی اقدامات در داخل محوطه قبل از واگذاری کامل هم آغاز می گردد و بخشی از مراحل آماده سازی را انجام می دهیم.

  • همکاری شورا در تامین بودجه باغ شمال

عضو شورای اسلامی شهر تبریز و سخنگوی این شورا هم درباره اجرای این طرح از سوی شهرداری اظهار می کند: در تمام شهرهای کشور و کلانشهرها پادگان ها به خارج از شهر منتقل شده اند و در تبریز هم این انتقال با همکاری دستگاه های مختلف انجام می گردد. با توجه به این که 10 هکتار از پادگان در داخل حریم شهری است، امیدواریم در موعد مقرری که توافق شده این انتقال انجام گردد. کریم صادق زاده با بیان این که شورای اسلامی شهر تلاش می کند پس از واگذاری این محل، بودجه لازم را اختصاص دهد، می افزاید: طبیعی است با توجه به مسائل مالی، بودجه در نظر گرفته شده متناسب با امکانات موجود باشد و شورای اسلامی شهر تاکید دارد از فضاهای موجود بیشترین بهره را ببرد. وی تاکید می کند: با توجه به رایزنی های متعدد در شورا در مورد احداث این پارک به این نتیجه رسیدیم که با الگوگیری از باغ کتاب بزرگ در تهران و تجربه موفقی که این باغ کتاب توانسته است کسب کند، این محل به عنوان یک مجموعه بزرگ فرهنگی و تفریحی در مرکز شهر در اختیار شهروندان قرار گیرد.

صادق زاده عنوان می کند: پروژه هایی مانند احداث سالن های سینمایی کوچک برای بچه ها، پردیس های فرهنگی برای شهروندان، همچنین سالن های نمایش و تمرین برای گروه های هنری در این محل در نظر گرفته می گردد و تفاهم نامه هایی هم با بخش های مختلف در این زمینه امضا شده است. این مسئول ادامه می دهد: از نظر فضای تفریحی و فرهنگی مناسب بچه ها در تبریز با مشکل فضا روبرو هستیم که در این محل سعی می گردد شهر کودک به معنای واقعی تر احداث گردد.

  • انتقال پادگان و اجرای چند طرح عمرانی و گردشگری در شهر

چند سال پیش بود که طرح انتقال پادگان ارتش به خارج از شهر تبریز مطرح شد، اما بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره در سال 96 طرح انتقال پادگان لشکر 21 حمزه سیدالشهدای ارتش جمهوری اسلامی آغاز شد. بر اساس آنچه در قانون فروش و انتقال پادگان ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها آمده است، این اراضی برای خروج از شهرها با 3 روش مزایده، توافق یا فروش قابلیت معامله دارند و منابع مالی خرید این زمین ها هم باید در بودجه سنواتی دولت یا از طریق عرضه اوراق مشارکت دیده گردد.

شهرداری هم می تواند بعد از مشخص تکلیف برای نحوه تملک، این اراضی را از سوی وزارتخانه های دفاع، راه وشهرسازی و کشاورزی، عرصه های آزادشده به نفع شهر در اختیار بگیرد. سال 1390 بود که انتقال این پادگان در صحن علنی سومین دوره شورای اسلامی شهر تبریز مطرح شد و با وجود این که این طرح موافقان و مخالفانی داشت، انتها طرح انتقال این پادگان در دستور کار شهرداری تبریز قرار گرفت. در تهران و برخی شهرهای دیگر نیز پادگان های نظامی به خارج از شهر منتقل شدند و با تصمیم نهادهای بالادستی تغییر کاربری دادند؛ برای مثال در تهران پادگان هایی مثل باغ شاه، جی، جمشیدیه، عشرت آباد، 06 و قلعه مرغی تخلیه و به مکان های دیگری منتقل شدند و این اماکن به موزه و فرهنگسرا و دانشگاه و... تبدیل شده اند.

در تبریز نیز پادگان هایی تقریباً در بخش مرکزی شهر قرار دارند اما مهم ترین پادگانی که در سال های اخیر به دلیل قرار دریافت در راستا اتصال 2 شریان اصلی به داخل شهر واقع شده است، پادگان ارتش لشکر 21 حمزه است. می گویند تاریخچه ساخت این پادگان به دوره رضاشاه برمی گردد. حالا دیگر تبریز به قدری بزرگ شده است که تبدیل بخشی از پادگان ارتش به خیابانی نسبتاً عریض، آن طور که باید و شاید نتواند مسائل ترافیکی را حل نماید. اما این خیابان با توجه به موقعیت ممتاز خود خواهد توانست نقش ویژه ای در کاهش بار ترافیکی داشته باشد. از سوی دیگر تبدیل بخشی از این پادگان به پارک بزرگ شهر و مرکز فرهنگی تفریحی هم در گردشگری شهر تبریز موثر خواهد بود.

یکی از ویژگی های ممتاز این پادگان وجود درختان قدیمی پادگان ارتش است که چشم انداز این خیابان جدیدالاحداث را زیباتر از دیگر خیابان های جدید می کند و مقدمه توسعه زیرساخت های تفریحی را فراهم می سازد. بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده، با توسعه فضای سبز در اطراف این خیابان، شاهد اضافه شدن بوستان 10 هکتاری به محدوده شهر خواهیم بود و یک هکتار از محدوده پادگان نیز صرف ایجاد و احداث ایستگاه مترو، جایگاه سوخت، پارکینگ و سایر فضاهای مشابه خواهد شد. یک سال از مراسم کلنگ زنی این پروژه می گذرد؛ حالا شمارش معکوس برای افتتاح خیابانی آغاز شده است که به اندازه یک قرن، ارتش را در دل خود جای داده و به اندازه افراد لشکرها حرف های نگفته دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 67

به "انتقال پادگان تبریز تا انتها سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال پادگان تبریز تا انتها سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید