دیدنی های روسیه: شهرهای دیدنی روسیه کدامند؟

به گزارش جام پارسی، شهرهای دیدنی روسیه کدامند؟

1.شهرهای دیدنی روسیه؛ دیدنی های شهر مسکو:

مسکو یادآور شهری باشکوه و با عظمت در تاریخ روسیه است. از قدم زدن در خیابان های مسکو و کشف دیدنی های مسکو، مرکز روسیه، هرگز خسته نمی شوید. کاخ کرملین در مسکو و میدان سرخ مسکو بدون شک در میان لیست بهترین دیدنی های شهر مسکو و البته در لیست بهترین دیدنی های کشور روسیه قرار دارند. قدم زدن در مرکز شهر حوالی قلعه باستانی مسکو یا همان کاخ کرملین یکی از تجارب مجذوب کننده برای گردشگران است. اغلب کرملین را به عنوان نماد دولت فدرال روسیه می شناسند و احتمالا در اخبار نام آن را بسیار شنیده اید.

دیدنی های روسیه: شهرهای دیدنی روسیه کدامند؟
  • کاخ کرملین مسکو : بدون شک کاخ کرملین شناخته شده ترین اثر تاریخی مسکو و روسیه است. حدس تان در مورد مساحت این کاخ تاریخی که به جا مانده از قرن پانزده میلادی است، چیست؟ بیش از 270 هزار متر مربع! این کاخ با دیوارهای بلند و سبک خاص معماری آن دارای بیش از 700 اتاق است! و روزی خانه خانواده تزار روسیه بوده. کاخ کرملین در حال حاضر محل سکونت رییس جمهوری رسمی کشور روسیه است. کاخ کرملین فقط یک کاخ ساده نیست. مجموعه بزرگی از ساختمان ها با کاربری های متفاوت در مجموع کاخ کرملین را می سازند. امکان بازدید از بعضی از این ساختمان ها وجود دارد. علاوه بر سه کلیسای جامع داخل مجموعه کرملین، بخشی مربوط به اسلحه سازی در کرملین وجود دارد.

در میان ساختمان های مجموعه کرملین، موزه کرملین یکی از مجذوب کننده ترین هاست. در این موزه وسایل دوران سلطنتی روسیه، از کالسکه های امپراتوری تا تخت عاج ایوان مخوف را خواهید دید، به همراه تخم مرغ های معروف فابرژه Fabergé eggs. فابرژه یا فابرگه جواهرساز معروفی بود که در دوران سلطنتی روسیه تخم مرغ هایی را برای عیدپاک از طلا و جواهر میساخت. اغلب این تخم مرغ ها برای خاندان سلطنتی و هدیه بود مانند تخم مرغی که هدایای عید پاک تزارهای روسی اسکندر سوم و نیکلاس دوم به مادرانشان بود. از 65 تخم مرغ شناخته شده، 57 تا به امروز سالم مانده اند.

  • تالار بولشوی شهر مسکو: تئاتر بولشوی Bolshoi Theater، خانه بزرگترین و یکی از قدیمی ترین تشکیلات باله و اپرا در دنیا در شهر مسکو در کشور روسیه است. تئاتر بولشوی تا به امروز چندین بار بازسازی شده اما هنوز اصالت و نشانه های نئوکلاسیک خود را حفظ کرده. آخرین بازسازی آن به سال 2011 برمی شود که برای بازسازی جزئیات سلطنتی بولشوی بود.

حدود 200 سال از تاسیس تئاتر بولشوی می گذرد. بولشوی در سال 1824 در حالی افتتاح شد که چندین بنا تا قبل از بولشوی به خاطر آتش سوزی سوختند تا در نهایت ساختمان تئاتر بولشوی ساخته و افتتاح شد. استفاده از پارچه های مخمل با رنگ خیره کننده و مجذوب کننده سرخ رنگ به همراه طلاکاری ها، گچبری های بینظیر سقف و دیوارها و لوسترها و آویزهای روشنایی کریستال شکوه بینظیری را به بولشوی بخشیده که نظیرش را در کمتر جایی می توانید ببینید.

  • مقبره لنین در مسکو روسیه: مقبره لنین امروزه یکی از پرطرفدارترین آثاریست که دنیاگردان برای بازدید از آن حاضرند در صف های طولانی بایستند! وقتی وارد آرامگان شدید جنازه لنین را خواهید دید که مومیایی شده و انگار در یک خواب آرام است. جنازه داخل یک تابوت شیشه اتی ضدگلوله است. پله های مرمرین این مقبره جایگاهی شد که سران روسیه رژه های این کشور از آن دیدن می کردند.

بعد از فوت لنین درخواست خودش و ایده اصلی این بود که جنازه برای چند روز به نمایش عمومی درآید و بعد دفن شود اما پس از استقبال بی حد و میزان از دیدنی جنازه، تصمیم مقامات شوروی تغییر کرد و قرار شد پیکر لنین مومیایی شود تا برای همیشه امکان بازدید از آن وجود داشته باشد. در سال 1924 پس از فوت درگذشت لنین فقط در کمتر از 6 هفته بیش از 100 هزار نفر برای دیدن جنازه راهی آرامگاه شدند که همین مساله باعث شد تصمیم مقامات شوروی عوض شود. مقبره لنین جایی تقریبا در مرکز میدان سرخ مسکو است.

  • میدان سرخ مسکو: دیدنی های روسیه و جاهای دیدنی مسکو بدون میدان سرخ مسکو هرگز کامل نمی شود! این را می توانید از دنیاگردانی که تجربه سفر به مسکو را دارند بپرسید. از دیگر دلایلی که میدان سرخ مسکو را به میدانی مرکز مهم برای این شهر تبدیل کرده این است که تمام خیابان های اصلی مسکو از میدان سرخ آغاز می شوند. میدان سرخ مسکو در یک فضای 700 در 330 متری قرار گرفته و بناهای تاریخی شناخته شده و مهمی را در آن خواهید دید مانند دو تا کلیسای جامع، کاخ کرملین، دو موزه تاریخی و البته مقبره لنین. میدان سرخ مسکو شاهد یکی از رویدادهای تاریخی بسیار مهم بوده. سال 1945 وقتی حکومت شوروی بر نازی ها در جنگ دنیای پیروز می شود سربازان شوروی سابق در این میدان بزرگ رژه پیروزی می فرایند. یکی دیگر از آثار تاریخی مجذوب کننده میدان سرخ مسکو وجود کلیسای سنت بازیل مربوط به سال 1555 میلادی است. از نکات جالب این کلیسا وجود سبک معماری آسیایی و تزئینات شبیه به مسجد در این کلیسا است. خود میدان سرخ مسکو و کاخ کرملین هر دو در لیست آثار ثبت دنیای یونسکو هستند. در تعطیلات آخر هفته گاهی در این میدان غرفه هایی برای فروش سوغاتی های روسی برپا می شود، حتما خرید ماتریوشکا (عروسک معروف روسی) را در لیست سوغات تان قرار دهید.
  • متروی مسکو: سوار شدن به متروی مسکو و دیدن ایستگاه هایی مثل آرباتسکایا و پارک کالتوری تجربه ای تمام عیار طول سفرتان به مسکو خواهد بود. ایستگاه آرباتسکایا معماری مجللی دارد، طاق های بسیار زیبا با گچبری به همراه تزئیناتی مانند لوسترهای بزرگ به مجذوب کنندهیت های این ایستگاه اضافه کرده است. از آنجایی که معمولا ایستگاه های مترو در سراسر دنیا بسیار شلوغ و فاقد تزئینات این چنینی هستند، دنیاگردان در مسکو دیدنی این ایستگاه ها را از دست نمی دهند. Park Kultury station یکی دیگر از ایستگاه های مجذوب کننده متروی مسکو است؛ درست بعد از پارک گورکی واقع شده است.
  • گالری ترتیاکوفTretyakov Gallery: گالری ترتیاکوف بزرگترین مجموعه آثار هنری روسیه در دنیا است! در گالری ترتیاکوف شهر مسکو بیش از 180 هزار تابلو نقاشی، مجسمه و آثار هنری مربوط به بیش از هزار سال پیش موجود است.
  • خیابان آربات: آربات پیاده راهی به طول یک کیلومتر است که از قرن پانزدهم میلادی حدود 600 سال پیش در مسکو قرار داشته و محلی برای تجارت بوده. قبلا این پیاده راه در حومه شهر مسکو بود اما امروز با توسعه شهر مسکو خیابان آربات تقریبا در مرکز شهر قرار گرفته.آربات جاییست با ساختمان های شیک و رستوران های مجذوب کننده برای تفریح و گشت و گذار و البته خرید سوغات است. حتما در یکی از کافه های خیابان آربات خود را به صرف نوشیدنی داغ دعوت کنید و از دیدنی زرق و برق این خیابات تاریخی در قلب مسکو لذت ببرید. خرید سوغات را در آربات از قلم نیاندازید. در این خیابان دو مجسمه تاریخی را خواهید دید یکی بولات اوکودژاوا شاعر روس که البته بهتر است به آن شاعر دوران شوروی سابق بگوییم و مجسمه دیگر یکی از شاهزاده خانم های توراندوت (از آخرین اپرای پوچینی) است.
  • پارک گورکی مسکو: این پارک در کنار رودخانه شهر مسکو و به مساحت 120 هکتار است. گورکی نامش را از ماکسیم گورکی نویسنده برجسته این کشور گرفته. ماکسیم گورکی 5 بار نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات شد اما متاسفانه هرگز پیروز نشد این جایزه را ببرد! این پارک هم در میان مردم محلی مسکو پرطرفدار است هم برای دنیاگردان یک جاذبه دیدنی شهر مسکو به شمار میرود. کلاس های رایگان یوگا در این پارک، زمین های بازی بچه ها، جایگاه های فروش غذا، اینترنت ر ایگان و البته وجود حیواناتی مانند قرقاوول، خرگوش، گوزن، آهو و... از جمله مجذوب کنندهیت های پارک گورکی مسکو است. بازدید کننده ها می توانند از امکانات دیگر پارک مانند کرایه دوچرخه یا قایق پدالی استفاده کنند؛ البته فقط از ماه اکتبر تا می. در پارک گورکی می توانید از دیدنی هنر هنرممندان خیابانی لذت ببرید همینطور از سینمایی که در فضای با پارک گورکی است استفاده کنید.

2. شهرهای دیدنی روسیه؛ دیدنی های شهر مورمانسک:

از نکات قابل توجه در مورد شهر مورمانسک، توانایی کشور روسیه در ساختن یک شهر در بدترین شرایط اقلیمی و آب و هوایی است. هر چند شهر مورمانسک روسیه در طول سال زمستان های تاریک و پربرف و سیاهی دارد اما بزرگترین شهر در قطب شمال است. شهر موزمانسک حدود 100 سال پیش در کشور روسیه شکل گرفت. ممکن است سفر به مورمانسک در زمستان به دلیل شرایط اقلیمی کمی سخت باشد اما جاذبه های شهر مورمانسک که بعضی از آنها فقط در این فصل قابل دیدن هستند، سختی سفر را هموار می کند. چیزی که در شهر مورمانسک روسیه در انتظار شماست، پدیده مجذوب کننده شفق قطبی در پاییز و زمستان، ملاقات با سگ های هاسکی، گوزن قطبی و دیدنی دهکده یخی است. البته کشتی یخ شکن اتمی را نمی توان ندیده گرفت.

  • کشتی یخ شکن اتمی لنین: حتی اگر هیچ علاقه ای به کشتی و حمل و نقل دریایی ندارید، کشتی یخ شکن اتمی لنین که حالا تبدیل به موزه شده، برای تان مجذوب کننده خواهد بود. کشتی اتمی لنین نخستین کشتی با سوخت اتمی بود که برای باز کردن جهت عبور کشتی ها در میان یخ های قطب شمال، به کار گرفته شد. این کشتی علاوه بر این وظیفه برای ماموریت های نجات در آب های قطب شمال هم به کار گرفته می شد. مجذوب کننده ترین بخش موزه داستان هایی است که به زبان انگلیسی در موزه کشتی یخ شکن اتمی لنین خواهیددید. داستان هایی درباره ماموریت هایی که کشتی یخ شکن لنین در آنها نقش داشته.
  • یادبود آلیوشا: آلیوشا درست در بالای یک بلندی مشرف به بندر مورمانسک و ساحل کولا، استوار ایستاده و در حال دیدنی شهر مورمانسک است. مجسمه آلیوشا با 35 متر ارتفاع دومین مجسمه بلند در کشور روسیه است. این بنا به عنوان یادبود کشته شدگان و سربازان گمنامی است که در جنگ دنیای علیه نازی ها در منطقه ها قطبی مقاومت کردند و در نهایت توانستند ارتش آلمان نازی را شکست دهند. سمت نگاه کردن مجسمه آلیوشا به طرف غرب مورمانسک است جایی که دره اففتخار واقع شده است؛ همان دره ای که مقاومت سربازان شوروی در مقابل ارتش نازی رخ داد. حتما دیدنی این مجسمه را در لیست دیدنی های شهر مورمانسک روسیه برای سفرتان قرار دهید.
  • بندر مورمانسک: بندر مورمانسک دارای سه بخش ماهیگیری، تجاری و مسافری است. بندر مورمانسک یک ویژگی خاص دیگر دارد و آن بدون یخ بودنش است. بندر مورمانسک سهم عمده ای در گرداندن اقتصاد این شهر دارد و درآمد غالب مردم این شهر به بندر مورمانسک وابسته است. البته شاید به عنوان یک دنیاگرد و به شکل یک مسافر نتوانید از این بندر به راحتی عبور کنید و آن را دیدن کنید اما از بالای بلندی که آلیوشا در آن قرار گرفته به راحتی یک می توانید چشم انداز زیبای بندر مورمانسک را ببینید.
  • دیدنی شفق قطبی: شفق قطبی پدیده نجومی مجذوب کنندهی است که دنیاگردان بسیاری را از سراسر دنیا به مورمانسک می کشاند از طرفی شهر مورمانسک یکی از به صرفه ترین شهرها از نظر اقتصادی برای دیدنی پدیده شفق قطبی است. انتخاب های بسیار زیاد و متنوعی برای اقامت در مورمانسک و دیدنی پدیده شفق قطبی دارید؛ به همین دلیل شهر مورمانسک برای دیدنی این پدیده مجذوب کننده به یک قطب دنیاگردی تبدیل شده. علاوه بر روستای آرورا که اقامتگاه خاصی مانند خانه های اسکیموها در اختیارتان می گذارد، خود شهر مورمانسک هتل های بسیار شیک و مجهزی دارد که در عین حال قیمت بسیار مناسبی دارند.
  • مزرعه سگ های هاسکی: سگ های هاسکی نژاد خاصی هستند که مقاوم برابر آب و هوای بسیار سردند به همین دلیل پرورش این سگ ها در قطب شمال به خصوص مورمانسک بسیار رایج است. ممکن است در نگاه اول از دیدنی سگ هایی با چثه بزرگ جا بخورید اما رفتارشان واقعا محبت آمیز است و شما عاشق شان خواهید شد. می توانید سورتمه سواری با سگ های هاسکی را نیز در مورمانسک تجربه کنید.
  • روستای تریبرکا: اگر فیلم Leviathan را دیده باشید منطقه ای که فیلمبرداری در آن اتفاق افتاده همین جاست. چیزی شبیه سرزمین ارواح! درانتظار شماست اما طبیعت خیره کننده و بکر تریبرکا شما را مسحور خواهد کرد. ممکن است بنظر بیاید آیا واقعا اریبریکا ارزش دیدن دارد؟ باید به شما بگوئیم بکر بودن و خارق العاده بودن طبیعت این منطقه دلیل اصلی سفر دنیاگردان به تریبرکا است. چطور به تریبرکا برویم؟ یک اتوبوس مستقیم و به صورت یک روز در میان حدود ساعت 17:30 تا 18:00 به طرف تریبرکا حرکت می کند. همین اتوبوس روز بعد ساعت 7:00 صبح از تریبرکا برمی شود.
  • روستای سامی: یکی از دیدنی های اطراف شهر مورمانسک روستای سامی است. بعد از دیدن این روستای مجذوب کننده، روستا را با مجموعه ای از احساسات زیبا و مختلف ترک می کنید. جمعیت سامی ها جمعیت بومی منطقه کولا در مورمانسک هستند. فعالیت اقتصادی مردمان این روستا از راه شکار گوزن شاقتصادی بود اما متاسفانه به دلایل نظامی در شوروی سابق، این مردمان به روستای لووزرو Lovozero (روستای مجاور) کوچ داده شدند و دیگر امکان شکار نداشتند؛ به همین دلیل بخش زیادی از فرهنگ سامی به خاطر فشارهای حکومت مرکزی در شوروی سابق از بین رفت. بیشترین منبع درآمد مردمان سامی بعد از کوچ بخش دنیاگردی و توریسم بوده و هست.
منبع: دالاهو
انتشار: 10 بهمن 1400 بروزرسانی: 10 بهمن 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1601

به "دیدنی های روسیه: شهرهای دیدنی روسیه کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های روسیه: شهرهای دیدنی روسیه کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید