مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم افتتاح شد

به گزارش جام پارسی، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم افتتاحیه این مرکز گفت: پرداختن به موضوع کیفیت هوا و تغییر اقلیم یک موضوع مبتلا به ملی و بین المللی و یک دغدغه جهانی است.

مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم افتتاح شد

وی با اشاره به پیشتازی دانشکده بهداشت و ایمنی در راه اندازی این مرکز تحقیقات گفت: تغییرات اقلیمی و کیفیت هوا دارای جنبه های متفاوتی است و صرفا به ابعاد بیولوژیک منحصر نمی گردد، بلکه می تواند ابعاد سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی را در برگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: تغییرات اقلیمی و کیفیت هوا یک معضل بسیار مهم است که پرداختن به آن احتیاج به یک نگاه جامع الاطراف و همکاری بین سازمانی و تدوین استراتژی های دانشگاهی و بین المللی دارد.

وی این مرکز تحقیقات را یک مرکز تحقیقاتی کاربردی دانست که بروندادهای پژوهشی و فناورانه آن در راستای برطرف احتیاجهای اجتماعی و حوزه سلامت و کاربردی است و حمایت از این مرکز تحقیقات را یک حمایت راهبردی در دانشگاه و ایجاد یک فرهنگ و الگو ذکر کرد تا مراکز تحقیقات بتوانند دغدغه مند باشند و مواضع ملی را شناسایی نموده و راه چاره ارایه دهد.

زالی پذیرش مسئولیت این مرکز به وسیله دکتر محسنی بندپی، تجارب گران سنگ علمی، اجتماعی و اجرایی وی را درون مایه بسیار مهمی برای پیشران این مرکز برشمرد و با تاکید بر لزوم معرفی این مرکز در سطح دانشگاهی و ملی اظهار داشت: تغییرات اقلیمی بسیار وسیع، بسیط و متنوع است و همه دستگاه های مختلف کشور به نوعی به این مرکز مربوط هستند.

به گفته وی تغییرات اقلیمی صرفا به حوزه بهداشت و درمان منحصر نمی گردد و می تواند در ایجاد تکانه های امنیتی و مالی و اجتماعی موثر باشد. پیش بینی می گردد در سالهای آینده حجم بالایی از تغییرات اجتماعی مالی امنیتی و ژئوپلتیکی منتج از تغییرات اقلیمی باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مبنای بسیاری از مخاطرات زیست محیطی را تغییرات اقلیمی دانست و تغییرات اقلیمی را یک ریسک فاکتور نو جهانی برشمرد که متاسفانه بسیاری از ظرفیت های دفاعی و تدافعی بشر را به چالش کشیده و پرداختن به آن بسیار مهم است.

برقراری ارتباط با سازمان بهداشت جهانی، استفاده از ظرفیت تجهیزات آزمایشگاهی جهانی، برگزاری دوره های کوتاه مدت مجازی و راه اندازی پژوهشکده بعضی از موارد مطرح شده به وسیله زالی در این مراسم بود.

وی از همکاری رییس و اعضای هیئت علمی دانشکده بهداشت و ایمنی در راه اندازی مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییرات اقلیم تقدیر کرد.

دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مراسم با اشاره به دیدگاه دانشگاه نسل سوم به تحقیقات مولد ثروت تاکید نمود و دانشگاه نسل سوم را ارایه دهنده خدمات محصول و ثروت و دارای اقتصاد خودگردان برشمرد.

دکتر اسلامی رئیس دانشکده بهداشت و ایمنی به بیان توضیحاتی درخصوص اقدامات اجرا شده برای راه اندازی فاز اول این مرکز تحقیقات پرداخت و درخصوص فاز دوم پروژه، رسالت مرکز، تعداد اعضای هیئت علمی و لزوم راه اندازی پژوهشکده و تجمیع مراکز تحقیقاتی نیز مطالبی را بیان نمود.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی نیز ضمن بیان توضیحاتی درخصوص ضرورت راه اندازی این مرکز به تحولات چشمگیری که در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در سالهای اخیر اجرا شده است اشاره نمود و از کوشش های دکتر زالی در راستای کنترل و مدیریت بیماری کرونا در پاندمی این بیماری منحوس تقدیر کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1561

به "مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید