نسل دوم انجمن های علمی دانشجویی کلید خورد، ساختار انجمن های دانشگاهی اصلاح می گردد

به گزارش جام پارسی، مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: پروژه نسل دوم انجمن های علمی دانشجویی کلید خورد تا با اصلاح و ارتقاء ساختار انجمن، فعالان انجمن ها از زیست بوم علمی به سمت زیست بوم مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان حرکت نمایند.

نسل دوم انجمن های علمی دانشجویی کلید خورد، ساختار انجمن های دانشگاهی اصلاح می گردد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، محمد هادی عسکری مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در یک نشست خبری مجازی با موضوع تشریح برنامه های مرتبط با برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی حرکت و هشتمین جشنواره ملی رویش، اظهارداشت: اصلاح ساختار انجمن های علمی از جمله اقدامات این معاونت در سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: اگر ساختارهای انجمن های علمی ارتقا پیدا کند که این انجمن ها بتوانند از زیست بوم علمی مبتنی بر مشارکت به سمت زیست بوم مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان حرکت نمایند، هم آورده انجمن های علمی دانشجویی برای اجتماع بیشتر خواهد شد و هم فعالان انجمن های علمی دانشجویی علاقه و نشاط بیشتری برای مشارکت خواهند داشت.

عسکری اضافه کرد: از این رو پروژه نسل دوم انجمن های علمی دانشجویی کلید خورد که نشست های تخصصی در این باره برگزار شده است و اگر بحران کرونا نشست ها را به تاخیر نمی انداخت، در نظر داشتیم که سند انجمن های علمی دانشجویی نسل 2 در اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی حرکت رونمایی کنیم که اکنون به فرصت دیگری موکول شده است.

جزئیات هشتمین جشنواره ملی رویش

عسکری درخصوص فرایند اجرایی هشتمین جشنواره ملی رویش گفت: با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از بیماری کرونا و عدم حضور فیزیکی دانشجویان بیش از 40 جشنواره رویش دانشگاهی چه به صورت بر خط و یا حضوری (پیش از شیوع کرونا) برگزار شده است.

وی گفت: این جشنواره در 2 بخش رقابتی شامل کانون های برگزیده، آثار برگزیده کانونی (فردی و گروهی)، ایده های برتر و 12 بخش غیررقابتی شامل معرفی چهره پیروز کانونی، نمایشگاه دستاوردهای کانون ها، کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی برگزار می گردد.

وی اضافه کرد: فراخوان هشتمین جشنواره ملی رویش از 20 تیرماه امسال لغایت 6 مرداد ماه اعلام شد و تعداد 87 دانشگاه در این دوره از جشنواره شرکت نموده اند و 5368 کانون فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی در این جشنواره فعالیت ها و دستاوردهای خود را در معرض رقابت قرار داده اند.

عسکری با بیان اینکه در این جشنواره 100 ایده کانونی برای کسب عنوان ایده های برتر وارد رقابت شده است، گفت: بیش از 16400 فعالیت در طی مهلت فراخوان در سامانه جشنواره ملی رویش به ثبت رسیده که این رقم بسیار بیشتر از تمام ادوار گذشته است.

وی اضافه کرد: بیش از 800 اثر فردی و 140 اثر گروهی به دبیرخانه جشنواره واصل شده و80 نفر از چهره های فعال در زمینه فرهنگ و هنر و ادبیات و جامعه جهت معرفی به عنوان چهره پیروز کانونی توضیح حال خود را به وسیله دانشگاه ها ارسال نموده اند.

وی گفت: این جشنواره از 24 لغایت 27 مرداد ماه به صورت برخط (آنلاین) برگزار می گردد و مراسم اختتامیه این رویداد ملی عصر روز 27 مرداد ماه برگزار می گردد.

تغییرات عمده دستور العمل هشتمین جشنواره ملی رویش

وی در مورد تغییرات عمده در دستور العمل هشتمین جشنواره ملی رویش، گفت: در این خصوص می توان به مواردی از قبیل گروه بندی دانشگاه ها به سه گروه الف، ب، ج بر اساس تعداد دانشجو، گروه بندی دانشگاه ها بر اساس دانشگاه های مادر و بالاتر از 10 هزار نفر، دانشگاه های بالاتر از 3 هزار نفر، دانشگاه های زیر 3 هزار نفر و دانشجویان مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی اشاره نمود.

وی اضافه کرد: همچنین ایجاد لزوم کسب حد نصاب 50 درصد امتیازات به منظور ورود به فرآیند رقابت با هدف بهبود کیفیت فعالیت ها، تدوین شاخص به منظور ارزیابی فعالیت کانون های فرهنگی (کانون برگزیده) با هدف افزایش دقت در داوری آثار، افزایش امکان (سهمیه) مشارکت دانشگاه های ستادی شامل دانشگاه های جامع علمی کاربردی، پیغام نور، فرهنگیان و فنی حرفه ای و تجمیع موضوعات کانونی از 32 به 23 موضوع با هدف افزایش امکان رقابت کانونی از دیگر تغییرات در دستور العمل هشتمین جشنواره ملی رویش است.

اهم اقدامات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در زمینه کانون های فرهنگی دانشجویی

عسکری در ادامه به اهم اقدامات اداره کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در زمینه کانون های فرهنگی دانشجویی در دو سال گذشته اشاره نمود و گفت: در این خصوص می توان به مواردی از قبیل برگزاری جشنواره ملی رویش، به عنوان برون داد فعالیت های کانون های فرهنگی، اهتمام نسبت به فعالیت های کانون ها در عرصه دانشگاهی با ابلاغ برگزاری مرحله دانشگاهی در جشنواره ملی رویش، برگزاری نشست های سالانه دبیران شورای هماهنگی کانون های فرهنگی دانشگاه ها (دوره 10 و 11)، اهتمام نسبت به برگزاری جشنواره های تخصصی ذیل کانون های فرهنگی مانند جشنواره فیلم کوتاه و عکس امید، جشنواره ملی هنرهای دیجیتال، جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی اشاره نمود.

وی اضافه کرد: اهتمام نسبت به توانمندسازی و ارتقای فعالیت های کانون های فرهنگی به وسیله برگزاری کارگاه های آموزشی همچون طرح سفیران فرهنگی، کارگاه های آموزشی جنب نشست های سالانه و جشنواره رویش، برگزاری نشست کارشناسان کانون های فرهنگی با هدف انتقال تجربه و هم افزایی کانون های فرهنگی، راه اندازی پویش های دانشجویی شامل پویش سیل مهربانی به وسیله فراخوان عمومی به کانون های خیریه، هلال احمر، امداد و نجات و … به منظور یاری به مناطق سیل زده در دو مرحله، پویش زندگی، دست یاریگر توست… به منظور یاری به مقابله با بیماری کرونا در 4 مرحله از دیگر فعالیت های این اداره کل بوده است.

صندلی کانون های فرهنگی دانشجویی ارتقاء یافت

عسکری با بیان اینکه در دو سال گذشته صندلی کانون های فرهنگی دانشجویی ارتقاء یافته و تدوین، تصویب و ابلاغ دستور العمل مجمع های تخصصی کانون های فرهنگی پس از 12 سال به انجام رسیده است، گفت: ایجاد زمینه مشارکت و فعالیت کانون های فرهنگی در همکاری بین دستگاهی، حمایت و انسجام بخشی فعالیت های کانونی با اجرای طرح هایی همچون: طرح چرتکه در مورد بازارچه تولیدات دانشجویی، طرح دانش کار در مورد رویداد استارت آپی کارآفرینی اجتماعی، طرح کمند در مورد رویداد کار، مهارت، نوآوری دانشجویان، نمایشگاه منطقه ای توانمندی های دانشجویان در زمینه مد، لباس و صنایع دستی و بازنگری در ضوابط کلی فعالیت های کانون های فرهنگی مصوب شورای اسلامی شدن دانشگاه ها با هماهنگی و تعامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که هم اکنون جهت تصویب در دستور کار این شورا واقع شده است از دیگر فعالیت های این اداره کل در دوسال اخیر بوده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 808

به "نسل دوم انجمن های علمی دانشجویی کلید خورد، ساختار انجمن های دانشگاهی اصلاح می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسل دوم انجمن های علمی دانشجویی کلید خورد، ساختار انجمن های دانشگاهی اصلاح می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید