لکه های سفید روی ناخن چه دلایلی دارند؟

به گزارش جام پارسی، لکه های سفید روی ناخن که لوکونشیا (leukonychia) نام دارند، می توانند علل مختلفی داشته باشند. این اتفاق معمولاً بی خطر است اما به ندرت می تواند نشانگر وجود بیماری های جدی و حتی مشکلاتی که منجر به مرگ می شوند، هم باشد.

لکه های سفید روی ناخن چه دلایلی دارند؟

به ندرت اتفاق می افتد که لکه های سفید روی سطح ناخن مسائل خیلی جدی در بر داشته باشند. در اغلب موارد هم به آسانی درمان می شوند. در این مطلب، چهار مورد از شایع ترین دلایل ایجاد این لکه های روی ناخن به اختصار توضیح داده شده اند.

1.ضربه

اگر به تازگی ناخن شما ضرب دیده باشد، ممکن است لکه های سفید ایجادشده روی آن، ناشی از این حادثه باشند. بعلاوه در صورتی که ضربه به ماتریس ناخن (جایی که ناخن از آنجا رشد می نماید) وارد گردد، ممکن است این لکه ها پدید آیند.

اگر علائم دیگری ندارید و دلیل لکه های سفید روی ناخن را وارد شدن ضربه می دانید، باید شکیبا باشید تا به وسیله بلندشدن ناخن و به صورت طبیعی درمان گردد.

2. کووید-19

شاید جالب باشد بدانید درگیری انگشتان و ناخن ها یکی از علائم بیماری کروناست. گاه تنها نشانه ابتلای فرد به ویروس کووید، تغییر رنگ انگشتان و ناخن ها به رنگ قرمز و گاهی هم سفید است.

آموزشگاه پوست آمریکا برای درمان این مورد، کرم هیدروکورتیزون را پیشنهاد می نماید.

3. کمبود ویتامین/مواد معدنی (یکی از موارد بحث برانگیز)

بعضی از پزشکان معتقدند که کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می تواند دلیل لکه های سفید روی ناخن باشد و بعضی دیگر عقیده دارند که چنین چیزی صحت ندارد و در تحقیقات علمی ثابت نشده است. با این حال، شما می توانید با توجه به تغذیه خود، مقدار ویتامین ها و مواد معدنی مصرفی خود را تحت نظر بگیرید و درصورت کمبود، در صدد جبران آن برآیید.

4. پسوریازیس یا اگزما

بسیاری از عواملی که به پوست شما آسیب وارد می نمایند، به نوعی می توانند ناخن هایتان را هم تحت الشعاع قرار دهند. پسوریازیس و اگزما از سری مسائل پوستی هستند که با خارش، قرمزی و بثورات همراهند. این دو بیماری باعث ایجاد لکه های سفید بر روی ناخن ها هم می شوند.

پسوریازیس ناخن را ضخیم و سفید می نماید نقاط سفید و حفره مانندی را به وجود می آورد. اگزما هم باعث ضخیم شدن، برجستگی و تغییر رنگ ناخن ها می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1501

به "لکه های سفید روی ناخن چه دلایلی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لکه های سفید روی ناخن چه دلایلی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید