فواید و خواص درمانی میوه شفتالو

به گزارش جام پارسی، میوه شفتالو میوه ای کرکی و بومی شمال غرب چین است. این میوه از خانواده بزرگ هسته داران است و همانطور که می دانید دارای یک هسته میانه است. شفتالو نوعی هلو است که هسته ای همیشه چسبیده و گوشتی سفید رنگ دارد و خواص آن با خواص هلو مشابه است.در ادامه بیشتر با این میوه خوشمزه و آبدار آشنا می شوید.

فواید و خواص درمانی میوه شفتالو

میوه شفتالو و تفاوت های آن با هلو و شلیل

شفتالو یک میوه آبدار و خوشمزه شبیه به هلو است. امروزه در تبریز و آذربایجان به هلوی کال شفتالو می گویند و در فارسی دری به هلو شفتالو گفته می شود. درخت شفتالو از تیره گل سرخیان است که در حقیقت یکی از گونه های هلو به شمار می رود. شفتالو کمی از هلو کوچکتر است و گوشتی سفید رنگ دارد، اما سایر تعیینات درخت و میوه مشابه با هلو است. به همین دلیل در بسیاری از منطقه ها هلو و شفتالو را یکسان می دانند.

شفتالو و هلو با شلیل متفاوت هستند. شلیل پوستی نرم دارد اما پوست هلو و شفتالو مخملی و کمی زبر است. با این حال از لحاظ علم گیاه شناسی، شلیل نیز یکی از انواع هلو به شمار می رود.

خواص شفتالوبراساس یک مطالعه که در تگزاس انجام شد، میوه های هسته دار مثل هلو، شفتالو، شلیل و ... خواص زیادی برای بیماری های مرتبط با چاقی مثل دیابت، سندرم متابولیک و بیماری های قلبی عروقی دارند.

این مطالعه نشان می دهد که این میوه ها دارای ترکیبات زیست فعال و فنولی با خواص ضد چاقی و ضد التهابی هستند که می توانند کلسترول بد مرتبط با بیماری های قلبی و عروقی را نیز کاهش دهند.

محققان خواص این میوه ها را به وجود چهار گروه فنول در آن ها مربوط می دانند: آنتوسیانین ها، اسید کلرژنیک، کورستین ها و کاتچین ها، که همگی به صورت مکمل یکدیگر کار می نمایند و در مقابل بیماری های مرتبط با چاقی موثرند.

1. سرطانهلو و شفتالو به عنوان یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ویتامین C قادرند با شکل گیری رادیکال های آزاد - که دلیل ایجاد سرطان هستند - مبارزه نمایند. در حالی که خوردن میزان کافی ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان ضروری و مفید است، میزان مورد احتیاج برای مقاصد درمانی فراتر از مصرف خوراکی است. مواد غذایی حاوی فیبر، مثل میوه و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده همراه هستند.

2. پوستویتامین C، هنگامی که به شکل طبیعی آن خورده می شود (به صورت حاضر در میوه ها و سبزیجات) یا زمانی که به صورت موضعی روی پوست استعمال می شود، می تواند چروک ها را کاهش دهد، بافت پوست را بهبود بخشد و با آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید و آلودگی مبارزه کند. ویتامین ث بعلاوه نقش مهمی در تشکیل کلاژن؛ سیستم پشتیبانی پوست دارد.

3. دیابتبراساس یک تحقیق تعیین شده است که شفتالو قادر است بدون آسیب رساندن به سلول های سالم در بدن، حتی بدترین و پرخطرترین سلول های سرطانی را ازبین ببرد.

مطالعات نشان می دهند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که رژیم های غذایی با در صد فیبر بالا دارند، سطح گلوکز خونشان کاهش چشمگیری می یابد. بعلاوه بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، بهبود قابل توجهی در سطح قند خون، چربی ها و انسولین را تجربه می نمایند.

یک میوه شفتالو میانه دارای تقریبا 2 گرم فیبر است. کارشناسان توصیه می نمایند که مردان حدود 30 تا 38 گرم و زنان 21 تا 25 گرم فیبر در روز مصرف نمایند.

4. سلامت قلبفیبر، پتاسیم، ویتامین C و محتوای کولین موجود در انواع هلو، از سلامت قلب پشتیبانی می نمایند. با توجه به گفته های کارشناسان، افزایش مصرف پتاسیم و همزمان کاهش مصرف سدیم یکی از مهم ترین تغییرات تغذیه ای است که فرد می تواند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در زندگی خود ایجاد کند.

5. سلامت چشممصرف حدود 3 وعده میوه شفتالو در روز، می تواند سرعت پیشرفت و خطر ابتلا به بیماری های چشمی مربوط به افزایش سن را کاهش دهد.

توجه داشته باشید که خواص خوردن انواع میوه ها و سبزیجات از جمله هلو و شفتالو، بی نهایت است. هرچه بیشتر این خوراکی ها را بخورید، خطر ابتلا به بیماری هایی که در اثر شیوه زندگی نامناسب بروز می نمایند کاهش می یابد. یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات بعلاوه با افزایش سلامت و بهبود رنگ پوست و مو، افزایش انرژی و کاهش وزن همراه است.

ارزش غذایییک پیمانه میوه شفتالو تکه تکه شده با وزن 154 گرم حاوی مواد زیر است:

شفتالو بعلاوه منبعی غنی از ویتامین های A، C، K. و E. است.

نکات خرید، مصرف و نگهداری میوه شفتالوتابستان برترین زمان برای خرید شفتالوست، یعنی زمانی که این میوه در اوج فراوری قرار گرفته است و برترین عطر و طعم را عرضه می کند. اطمینان حاصل کنید که شفتالو و هلو را با پوستی کرک دار و سفت خریداری می کنید. برای نگهداری این میوه، آن ها را در یک کیسه کاغذی یا نزدیک پنجره و در معرض نور قرار دهید.

درصورتی که کمپوت هلو خریداری می کنید، از محصولات بدون شکر و با حداقل شربت بخرید.

در تابستان یکی از وعده های غذایی خود را سالاد تابستانی متشکل از سبزیجات میکس یا اسفناج و آجیل، شفتالوی تازه و مرغ گریل شده، قزل آلا یا توفو قرار دهید. می توانید با سرکه بالزامیک طعم فوق العاده ای به آن ببخشید.

سعی کنید شفتالو و هلو را در وعده صبحانه بخورید. چند تکه شفتالو همراه با بلغور جو دوسر یا به صورت دورچین یک پنکیک یا شیرینی عالی است.

یک شب تا صبح تکه های شفتالو یا هلو را در آب یا لیموناد بریزید تا به این نوشیدنی ها طعم بی نظیری اضافه کنید.

سخن پایانییک رژیم غذایی کامل و متنوع قادر است از انواع بیماری ها پیشگیری کند و شما را به نقطه سلامتی ایده آلی برساند. بنابراین با وجود خواص بی نظیر میوه شفتالو (یا سایر میوه ها) هرگز آن را به عنوان خوراک اصلی خود قرار ندهید؛ بلکه بر اساس احتیاج های بدنتان آن را همراه با سایر مواد خوراکی ضروری نوش جان کنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1547

به "فواید و خواص درمانی میوه شفتالو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و خواص درمانی میوه شفتالو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید