با 10 میوه عجیب دنیا آشنا شوید

به گزارش جام پارسی، میوه های عجیبی در جهان وجود دارد که شاید تا به حال نام آن ها به گوش تان نخورده باشد، نظیر کوپوآکو، چریمویا، مانگوستین و... که در ادامه قصد داریم به شما معرفی کنیم.

با 10 میوه عجیب دنیا آشنا شوید

همانطور که می دانید میوه ها جزو سالم ترین غذاها هستند که می توانید به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. اما همه این میوه ها را در بازار پیدا نخواهید کرد. میوه های بسیار غنی و کمیابی در دنیا وجود دارند که فقط تحت شرایط خاصی رشد می نمایند. در اینجا قصد داریم 10 میوه کمیاب و عجیب را به شما معرفی کنیم که شاید نام آن را نشنیده باشید.

1. کوپوآکو

کوپوآکو (Cupuacu) اساسا در جنگل آمازون رشد می نماید و در بعضی از منطقه ها پرو نیز کشت می گردد. این میوه با 20 سانتی متر طول و 2 کیلوگرم وزن کاملا شبیه به یک میوه وحشی است. پوسته ضخیمی دارد که درون آن پالپ نرم و خوشمزه ای واقع شده است.

پالپ معطر میوه کوپوآکو، منبع ویتامین b1 ، b2و b3 است. در واقع این میوه از خانواده شکلات است و طعمی مشابه آن دارد. مصرف آن می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تحریک کند؛ کاهش ابتلا به بیماری های قلبی نیز یکی دیگر از مزایای این میوه است. منبع بزرگ آنتی اکسیدان در کوپوآکو باعث افزایش قدرت بافت های بدن می گردد.

2. چریمویا

چریمویا (Cherimoya) از میوه های بومی رشته کوه آندس در حد واسط شیلی و آرژانتین است و این میوه نادر در آمریکای جنوبی رشد می نماید. این میوه گوشتی و سبزرنگ، طعم شیرین و بوی مطبوعی دارد که به شکل غیرمعمول بیضی است و وزن آن به 500 گرم هم می رسد. چریمویا حاوی ویتامین های ضروری، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است. پالپ آن را برای روی بستنی و سالاد استفاده می نمایند. این میوه می تواند مواد سمی جزیی را از بدن شما خارج کند و در متعادل کردن فشار خون و ضربان قلب نیز موثر است.

3. مانگوستین

مانگوستین (Mangosteen) میوه ای بسیار نادر در بازارهای غربی است که بومی اندونزی بوده و در بعضی از کشورهای جنوب آسیا یافت می گردد. این میوه که به رنگ بنفش است حاوی یک بخش میوه ای است که درون یک پوسته کوچک واقع شده است. این بخش خوردنی به شکل یک مثلث کوچک است و بسیار معطر است.

این میوه، کلسترول یا چربی ندارد و منبع غنی ویتامین C است که برای جلوگیری از بسیاری از عفونت ها موثر است. آبمیوه آن یکی از نوشیدنی های معروف فصل تابستان در کشورهای جنوب آسیا است. مانگوستین خواص دارویی نیز دارد و آبمیوه آن به کاهش اسهال و مسائل ادراری یاری می نماید و بعلاوه می تواند سیستم ایمنی را تحریک کند.

4. میوه میراکل

میوه میراکل (Miracle Fruit) در جنگل های استوایی غرب آفریقا رشد می نماید. در زمینه پزشکی، پزشکان از خاصیت شیرین نمایندگی این میوه کوچک و قرمز رنگ، برای بازگرداندن اشتها به بیماران سرطانی استفاده می نمایند. این میوه عجیب را به عنوان توت میراکل، توت شیرین و توت معجزه آسا هم می شناسند. برای کم کردن کالری نیز می توان از این میوه نوش جان کرد، با این حال مصرف بیش از حد آن باعث اسیدیته در بدن می گردد.

5. دوریان

میوه فصلی دوریان (Durian) را در کشورهای جنوب آسیا به پادشاه میوه ها نیز می شناسند. درواقع، فقط چند گونه از این میوه در حال حاضر وجود دارد. این میوه بومی اندونزی و مالزی است و به واسطه ترکیب مواد شیمیایی مختلف، بوی نامطبوعی دارد. سنگاپور، تایلند، چین و ژاپن، این میوه را به خاطر بوی بسیار تندش، به طور عمومی ممنوع نموده اند. با این حال بخش گوشتی این میوه، بسیار لذیذ و خوشمزه است.

سایز میوه دوریان تا 30 سانتی متر و وزن آن به 4 کیلوگرم هم می رسد و یک پوسته خاردار سبز رنگ دارد. پالپ این میوه درون این پوسته واقع شده است و به رنگ زرد روشن است. به هیچ عنوان کلسترول و اسید چرب ندارد و به لطف وجود شکر ساده، یک خوراکی عالی به شمار میرود. این میوه در تهیه بستنی، شیرینی و ژله نیز به کار می رود.

6.خیار خاردار آفریقایی

خیار خاردار آفریقایی (African Horned Cucumber) یکی از قدیمی ترین میوه های دنیا است که قدمت آن به 3000 سال پیش در آفریقا می رسد. این میوه پوسته ای زرد رنگ با برجستگی های شبیه به خار دارد. بخش گوشتی این میوه، سبزرنگ و دارای دانه های زیادی است. پوسته خارجی آن غنی از ویتامین C است.

این خربزه ژله ای، شکلی کشیده دارد که 5 تا 10 سانتی متر طول آن است. طعم آن نیز حد واسط خربزه و خیار است. آبمیوه این میوه برترین درمان برای اسیدیته، سوزش معده و اگزما محسوب می گردد. مصرف این میوه مانع از مسائل کلیوی و ادراری شده و فشار خون را تنظیم می نماید.

7. جابوتیکابا

جابوتیکابا (Jabuticaba) یک میوه بنفش رنگی و کمیاب است که به جنوب شرق برزیل تعلق دارد. این میوه برخلاف سایر میوه ها روی تنه درخت رشد می نماید و شبیه انگور است، البته پوست خارجی آن ضخیم تر است. پالپ سفید بسیار معطر و شیرینی دارد و اکثرا برای محصولات پخته و مربا استفاده می گردد که برای درمان اسهال و آسم مفید است.

8. فیسالیس

میوه عجیب و غریب فیسالیس (Physalis)، بومی آمریکای جنوبی است و به خانواده گوجه فرنگی تعلق دارد. یک برگ شفاف روی پوسته خود دارد و برخلاف گوجه فرنگی، سایز کوچکی داشته و به همان مقدار اسیدیته است. این میوه خوشمزه دارای خواص دارویی متعددی است و ویتامین C، B و آهن دارد؛ به همین علت به عنوان یک گیاه خاص در تعدادی از داروهای سنتی به کار می رود. مصرف این میوه بعلاوه می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند.

9. رامبوتان

رامبوتان (Rambutan) در سراسر جنوب شرقی آسیا رشد می نماید. این میوه عجیب و بیضی شکل، روی پوسته خارجی خود موهای صورتی دارد. نام این میوه از کلمه مالزیایی رامبوت گرفته شده که به معنای مو است. بخش گوشتی سفید رنگ آن، شیرین و ترش مزه است. درختان رامبوتان در فصل پاییز و اواخر بهار میوه می دهند. این میوه کربوهیدرات و پروتئین دارد و طعم آن مشابه انگور است. این میوه غنی از مس به افزایش اندازه فراوری گلبول سفید خون (مبارزه با عفونت) در بدن یاری می نماید.

10. آکی

میوه کمیاب و عجیب آکی (Ackee) در منطقه ها گرمسیری غرب آفریقا رشد می نماید و میوه ملی جامائیکا نیز به شمار میرود. شکل مغزمانند این میوه عامل جذابیت آن شده است. بخش داخلی آن گوشت سفید متمایل به زرد با دانه های سیاه رنگ دارد.

مردم در کشورهای آفریقایی دوست دارند تا این میوه را با بشقابی از سبزیجات میل نمایند. البته به صورت خام هم مصرف می گردد. هیچ کلسترول یا اسید چربی ندارد، هر چند که دانه های آن حاوی مواد سمی است. به همین علت اداره غذا و داروی آمریکا، واردات این میوه را به کشور ممنوع نموده است.

منبع: کجارو / themysteriousworld.com
انتشار: 23 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 بهمن 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1615

به "با 10 میوه عجیب دنیا آشنا شوید" امتیاز دهید

1 کاربر به "با 10 میوه عجیب دنیا آشنا شوید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 10 میوه عجیب دنیا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید