علت خشکی لب ها و روش های درمان خانگی

به گزارش جام پارسی، عواملی مانند تغییرات دمایی، عادت های فردی و رژیم غذایی از جمله دلایل آسیب دیدن پوست لب هاست و با بعضی راهکارها می توان آن را درمان کرد.

علت خشکی لب ها و روش های درمان خانگی

به گزارش خبرنگار دلایل متعددی برای ترک خوردن لب ها وجود دارد که با آگاهی از آنان می توانید برای درمان صحیح آن هم اقدام کنید.

این مورد بسیار قابل درک است، زیرا وقتی دما پایین می آید و باد سرد می وزد، رطوبت موجود در هوا بسیار کم می گردد. این امر معمولا بر رطوبت طبیعی لب ها تأثیر میگذارد و مرطوب شدن طبیعی لب ها را امری غیرممکن می نماید.

بسیاری از افراد عادت دارند وقتی که احساس کردند لب ها کمی خشک شده آنها را لیس بزنند چرا که فکر می نمایند این کار باعث جبران آب از دست رفته در سطح لب ها می گردد. با این شرایط، تنها کاری که انجام داد وخیم کردن شرایط است، زیرا بزاق شما حاوی آنزیم گوارشی است که می تواند خوراکی های مصرفی را هضم کند. این نوع آنزیم به پوست لب نفوذ می نماید و علاوه بر خشک شدن موجب آسیب پذیرتر شدن لب ها هم می گردد. عادت مخرب دیگری که در خصوص لب هایتان انجام می دهید این است که پوست آن را با دست می کنید. با وجود این که پوسته پوسته شدن لب ها، وسوسه کندن آن ها را بیشتر می نماید، ولی باید بدانید این کار باید بدتر شدن شرایط یا حتی خونریزی می گردد.

واقعا جای تعجب دارد چیزی که به صورت روزانه استفاده می کنید مسئول ترک خوردن لب هایتان در ماه های سرد سال باشد. خمیر دندانی که استفاده می کنید حاوی مواد شیمیایی مضری از جمله سدیوم لورت سولفات است که موجب تحریک پوست لب می گردد.

تحقیقات علمی ثابت نموده اند که کمبود برخی انواع ویتامین ها می تواند دلیل خشک شدن لب ها در ماه های سرد سال باشد. کمبود ویتامین ها و مواد معدنی و همینطور مصرف نکردن آب کافی بدترین کاری است که می توانید با پوست و به ویژه پوست لب انجام دهید.

برخی محصولات زیبایی، به ویژه آنهایی که برای درمان آکنه استفاده می شوند، حاوی مواد شیمیایی مصنوعی هستند که می توانند رطوبت پوست را از بین ببرند و پوست تان را خشک نمایند. اگر این محصولات با لب هایتان تماس داشته باشند موجب دردسر می شوند.

بسیاری از افراد عادت دارند به جای بینی از دهانشان نفس بکشند، به ویژه زمانی که در حال اجرا فعالیت های بیرون از خانه هستند. با این شرایط، این تکنیک می تواند باعث خشکی شدید لب ها گردد در حالی که نسبت به آن آگاهی ندارید. قرار دریافت در معرض باد و هوای سرد به وسیله دم و بازدم هم باعث ترک خوردن لب ها می گردد.

همان طور که از نامش معلوم است، در ماه های سرد سال، لب ها به شدت خشک می شوند و ترک می خورند. اطراف ناحیه لب ها هم پوسته می گردد و هر خوراکی ترش یا تندی می تواند در زمان مصرف کردن ایجاد درد یا ناراحتی و حتی سوزش کند. علاوه بر اینها، در برخی موارد شدید، امکان دارد موجب خونریزی لب ها و ناحیه اطراف لب ها نیز گردد که کار ها و عادت های روزانه را مختل می نماید. محققان ثابت نموده اند که هوای خشک زمستان و رطوبت کم آن موجب خشک شدن لب می گردد.

برطرف ترک لب با طب سنتی

1 - نوشیدن مقدار بسیار زیاد از مایعات به کم شدن این خشکی یاری می نماید. افراد نباید مصرف مایعات را در فصل زمستان کم نمایند. نوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان مایعات در فصل تابستان و زمستان پیشنهاد می گردد. هنگامی که بدن دچار کم آبی گردد، اولین نشانه در لب دیده می گردد.

2 - استفاده از آلوئه ورا و پماد ویتامین E هم در بهبود ترک خوردگی لب اثر است.

3 - بهترین درمان خانگی برای تسکین این ترک خوردگی گذاشتن یک تکه خیار بر روی لب است، همینطور می توانید از روغن بادام، زیتون، نارگیل یا هر روغن طبیعی دیگر یا حتی عسل و شیر بهره ببرید.

4 - پرهیز از استفاده از لوازم آرایشی هم در این مورد بسیار موثر است.

5 - برای تسکین خشکی لب نیز نباید به هیچ وجه از مواد شیمیایی استفاده کرد.

6 - ودر نهایت لب خود را با آب دهان خیس نکنید، این مورد باعث خشکی و سوزش بیش از حد آن می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 577

به "علت خشکی لب ها و روش های درمان خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت خشکی لب ها و روش های درمان خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید