خبرنگاران فرانسه از تصمیم دولت بایدن برای بازگشت به برجام استقبال کرد

به گزارش جام پارسی، نیویورک- خبرنگاران- سفیر دائم فرانسه در سازمان ملل متحد از تصمیم دولت بایدن برای بازگشت به برجام استقبال کرد و گفت: حفظ فضای دیپلماسی برای بازگشت همه شرکت کنندگان به اجرای کامل توافقنامه در اولویت قرار گرفته است.

خبرنگاران فرانسه از تصمیم دولت بایدن برای بازگشت به برجام استقبال کرد

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش خبرنگاران، ناتالی براودهارست روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع قطعنامه 2231 و منع گسترش تسلیحات اتمی برگزار گردید، این مطلب را مطرح نمود.

وی، دهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد را نشان از حمایت وی از قطعنامه 2231 و برجام دانست و اضافه نمود: با همکاری آلمان و انگلستان ، فرانسه برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک بی وقفه کوشش نموده است.

سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد با ناخوشایند خواندن اظهارات ایران با هدف مقصر دانستن سه کشور اروپایی در شرایط فعلی، ادامه داد: این توافقنامه دستاورد اساسی دیپلماسی چندجانبه و معماری منع گسترش سلاح های هسته ای است. ما در خصوص برجام مذاکره کردیم با این اعتقاد که این یاری معین کننده ای در ایجاد اعتماد در ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران و همچنین صلح و امنیت بین المللی خواهد بود.

اظهارات سفیر فرانسه در حالی انجام شد که اروپا به ویژه سه کشور اروپایی عضو برجام، در جبران خسارات وارده به ایران ناشی از خروج یکجانبه آمریکا و اعمال تروریسم مالی بر مردم ایران، اقدام موثر و ملموسی انجام نداده اند.

براودهارست اضافه نمود: امروز برجام همچنان بهترین راه برای تنظیم صحیح برنامه هسته ای ایران است تا اطمینان حاصل گردد که ایران انرژی هسته ای را فقط برای اهداف صلح آمیز توسعه می دهد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون در یک لحظه اساسی در حفظ این توافقنامه قرار داریم، تاکید نمود: اولویت اول ما خاتمه دادن به نقض توافقنامه از سوی ایران است که محتوای آن را از بین می برد و جلوگیری از اقدامات بعدی ایران است که باعث تضعیف بیشتر آن می گردد.

معاون نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد از قانون لغو تحریم ها ابراز نگرانی کرد و گفت: ما از اعلامیه اخیر ایران مبنی بر قصد خود برای نصب سه آبشار سانتریفیوژ پیشرفته جدید در کارخانه غنی سازی اورانیوم نطنز (FEP) و قانون اخیر تصویب شده توسط مجلس بسیار نگران هستیم.

براودهارست اضافه نمود: اگر این قانون به طور کامل اجرا گردد، می تواند به توسعه گسترده برنامه غنی سازی یاری کند، به طور قابل توجهی توانایی تایید آژانس انرژی اتمی را کاهش می دهد و فعالیت هایی را که چندی پیش توسط ایران رها شده است از سر می گیرد.

وی ادامه داد: غنی سازی 20 درصد هیچ توجیهی برای فعالیت های غیرنظامی ندارد. این اقدامات با برجام و سایر تعهدات هسته ای ایران کاملا ناسازگار است؛ اجرای آنها با قرار دادن شرایطی جدی تر از ایران ، توازن هایی را که بر اساس آن توافقنامه ساخته شده است به خطر می اندازد.

این مقام فرانسوی در اظهارات خود اشاره نکرد که تصمیم های ایران نتیجه مستقیم خروج آمریکا از برجام و اعمال تروریسم مالی بر مردم ایران و همچنین بی عملی اروپا نسبت به تعهداتشان بوده که بارها در اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ایران مورد تاکید قرار گرفته است.

براودهارست اضافه نمود: اولویت دوم ما دستیابی به بازگشت کامل همه طرف ها برای انطباق کامل با توافقنامه است، همانطور که ژان ایو لودریان (وزیر خارجه فرانسه)روز گذشته در جریان کمیسیون مشترک کشورهای شرکت کننده در برجام به وضوح یادآوری کرد، این امر برای حفظ برجام لازم است.

وی گفت: در این راستا ، ما از اظهارات اخیر دولت آینده آمریکا در خصوص برجام بسیار دلگرم هستیم ، که می تواند زمینه را برای بازگشت ایالات متحده به توافقنامه فراهم کند و چشم انداز دیپلماتیک بازگشت ایالات متحده را ترسیم می نماید.

معاون نمایندگی فرانسه در سازمان ملل اظهار کرد: اولویت امروز روشن است؛ حفظ فضای دیپلماسی برای بازگشت همه شرکت کنندگان به اجرای کامل توافقنامه. برای رفع کردن بسیاری از خطرات و چالش ها، راهی جز انطباق و اجرای کامل همه طرف ها به قطعنامه 2231 وبرجام، وجود ندارد. ما خوشحالیم که این پیغام به وضوح در بیانیه وزرا بیان شد که دیروز توسط شرکت کنندگان در توافقنامه تصویب شد.

براودهارست همچنین به نگرانی امنیتی در منطقه اشاره نمود و گفت: بازگشت همه طرف های توافقنامه وین از این منظر می تواند به بازیابی اعتماد و گفت وگو در خصوص این موضوعات برای یافتن راهکار های سیاسی درگیری های منطقه و جلوگیری از هرگونه تشدید تنش یاری کند.

وی بدون ارائه اسناد و مدارکی، از ایران خواست از قطعنامه شورای امنیت در ممنوعیت ارسال سلاح به بازیگران غیر دولتی در خاورمیانه پیروزی کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 990

به "خبرنگاران فرانسه از تصمیم دولت بایدن برای بازگشت به برجام استقبال کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فرانسه از تصمیم دولت بایدن برای بازگشت به برجام استقبال کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید