9 مشکل مشترک فیلم های مارول و DC

به گزارش جام پارسی، جای تعجب نیست که دنیای سینمایی مارول و دنیای پیشرفته DC به عنوان دو غول محتواهای کمیک بوکی به طور معمول با هم مقایسه می شوند و به نظر می رسد که مارول نسبت به رقیب خود فزونی دارد.

9 مشکل مشترک فیلم های مارول و DC

مرد آهنی یا به معنای دیگر، راه اندازی جهانی سینمایی مارول، اغلب به عنوان سکوی پرتاب ژانر ابرقهرمانی به سطح امروزی شناخته می شود (اگرچه سری فیلم های اصلی مردان ایکس هم شایسته یادآوری و احترام هستند). فیلم های مارول به طور مداوم ستایش می شوند و جهان آن ها اغلب منسجم تر و با دقت برنامه ریزی شده است.

با این حال، جهانی سینمایی مارول و جهانی پیشرفته DC کامل و بی نقص نیستند و وقتی صحبت از مسائل بزرگ تر در این فرنچایزها می شود، متوجه می شویم که هر دو غول صنعت کمیک، مسائل بزرگ یکسانی دارند. به نظر می رسد چندین چالش وجود دارد که هیچ کدام از این استودیوها به درستی نمی دانند چگونه باید از عهده آن ها برآیند و همچنین برخی از این مسائل فراتر از جهانی فیلم های کمیک بوکی هستند.

9. تعادل دسترسی و جهانی گسترده

یکی از بزرگ ترین مسائلی که با گذشت زمان بیشتر می شود، توانایی مجذوب نماینده نگه داشتن فیلم های اختصاصی و در دسترس نگه داشتن آن ها برای طرفداران نوی است که همه فیلم های قبلی را ندیده اند و ممکن است نخواهند ساعت ها زمان صرف تماشای فیلم های گذشته نمایند. هر یک از فیلم های موجود در این جهان ها با بقیه آثار ارتباط دارند و هر کدام (به خصوص در جهانی سینمایی مارول) تیم ها و نبردهایی بزرگ با افراد بد دارند. با این حال، طرفداران نو، تاریخ را آزاردهنده می دانند و نمی خواهند برای درک و لذت بردن از یک فیلم، مجبور به انجام چیزی مانند تکالیف مدرسه باشند. ساختن این فیلم ها به صورت مستقل و در عین حال مرتبط با یک جهان بزرگ تر، کار کوچکی نیست.

در حال حاضر، به نظر می رسد که مارول عملیات معقولی برای ایجاد دسترسی و در عین حال، حفظ ارتباط با باقی فیلم ها را آغاز کرده است اما جهانی پیشرفته DC در این زمینه کمی بهتر عمل می کند که احتمالا به دلیل جهان کوچک تر آن ها است. با این حال، ایجاد چندجهانی DC در این امر مؤثر است و با توجه به این که سریال لوکی اکنون در حال معرفی چندجهانی جهانی سینمایی مارول است، احتمالا این مسئله برای مارول هم آسان تر حل شود.

8. خسته شدن از ابرقهرمانان

شکی نیست که فیلم های ابرقهرمانی همچنان به طرزی باورنکردنی محبوب هستند و آمار فروش گیشه نشان می دهد که محبوبیت آن ها کاهش چندانی ندارد (با در نظر گرفتن تأثیر همه گیری) اما همچنان باید گفت که با رشد ژانر ابرقهرمانی، مخاطبان چیزی بیشتر از یک داستان ساده ابرقهرمانی می خواهند.

داستان های سرراست منتهی به دعواهای بزرگ نسبت به فیلم هایی با زاویه دید منحصربه فرد، محبوبیت کمتری دارند و اکنون که بیشتر شخصیت های شاخص کمیک حداقل یک فیلم اختصاصی داشته اند، هم مارول و هم DC مجبورند در خزانه هایشان عمیق تر کاوش نمایند و از شخصیت های کمتر شناخته شده برای ادامه و توسعه جهان خود استفاده نمایند.

7. مشکل شروران

هر دو استودیوی مارول و DC مسائلی با شروران خود دارند. این افراد بد به اندازه قهرمانان، مجذوب نماینده، خوش فکر و پیچیده نیستند. مارول به خاطر شرورهای دوبعدی خود که به راحتی کشته می شوند به شدت انتقاد می شود و DC هم مشکل مشابهی با افراد بد سطحی و ضعیف خود دارد. برای مثال، دومزدی با استقبال طرفداران و منتقدان روبرو نشد و فیلم های دیگری مانند آکوامن و جوخه انتحار هم به ندرت دارای شخصیت های شروری هستند که تماشاگران به آن ها اهمیت دهند.

مارول و DC شرورانی یک بار مصرف دارند که در اولین ماجراجویی کشته می شوند و فقط انگار چند خط داستانی بیشتر برای قهرمانان و تبهکاران دیگر می آفرینند. البته کمیک ها این کار را به خوبی انجام می دهند و شخصیت های شرور تاریخی و داستان هایی دارند که به همان اندازه قهرمانان، جالب هستند و این همان چیزی است که باید به خوبی به فیلم های سینمایی منتقل شود.

6. نبود تنوع در نقش های اصلی

تقریبا یک دهه طول کشید تا در نهایت، مارول پس از اکران آثار قبلی خود، یک فیلم ابرقهرمانی با حضور یک چهره زن (کاپیتان مارول) در نقش اصلی تولید کند، در حالی که DC با اکران زن شگفت انگیز، در این زمینه بسیار سریع تر عمل کرده بود. هر دو جهان عمدتا از طریق شخصیت های مرد سفید پوست هدایت می شوند. البته بخشی از این موضوع را می توان مسئله ای مرتبط با منبع اصلی در نظر گرفت، زیرا بسکمک از بزرگ ترین نام های کمیک ها، قهرمانان مرد سفیدپوست هستند اما به هر حال، این حوزه هنوز باید در هر دو جهان بررسی شود.

خوشبختانه همه چیز برای هر دو استودیو، در حال تغییر است. مارول پس از کاپیتان مارول، فیلم بیوه سیاه و همچنین شانگ چی و افسانه ده حلقه را منتشر کرد. در جهانی DC، هارلی کویین و زن شگفت انگیز دو ستون اصلی این فرنچایز هستند، اگرچه طرفداران دوست دارند ابرقهرمانان رنگین پوست بیشتری در نقش های اصلی فیلم های اختصاصی حضور داشته باشند (به غیر از آکوامن با بازی جیسون موموآ که از بومیان هاوایی است).

5. مسائل تداوم

مسأله ای که تقریبا همیشه همراه فرنچایزهایی به این بزرگی بوده، تداوم است، به خصوص به این خاطر که تبهکاران و بحران های بزرگ تری در هر مرحله، زمین را تهدید می نمایند. دقیق نگه داشتن جزئیات و جدول زمانی و توضیح این که چرا ابرقهرمانان به مبارزات بزرگ فیلم های قبلی نپیوستند، به طور قابل توجهی سخت است. علاوه بر این، مسائل مربوط به خروج بازیگران (مانند کنار گذاشتن بن افلک به عنوان بتمن یا خروج هالک اصلی، ادوارد نورتون از فرانچایز) می تواند باعث ایجاد مسائلی در تداوم و ثبات مجموعه شود.

مارول و DC زمینه چندجهانی را فراهم کرده اند که کمک زیادی به این امر می کند، زیرا داستان های نو می توانند در زمینی متفاوت اتفاق بیافتند. همچنین DC نسبت به مارول، به طور قابل توجهی، کم تر نگران مسأله تداوم است و طرفداران هم از چنین موضوعی راضی هستند. هنوز چندین شکاف در جهانی سینمایی مارول نمایان هستند. برای مثال، در فیلم آینده جاودانگان، باید دلایلی مطرح شوند که توضیح دهند چرا این شخصیت های قدرتمند در طول نبرد با تانوس حاضر نبودند که احتمالا این دلایل کمی ضعیف به نظر برسند.

4. کشمکش بین کارگردانان و مدیران اجرایی در زمینه تولید

با وجود چنین فرنچایزهای بزرگی و کارگردانان و بازیگران زیادی که برای یک جهان واحد کار می نمایند، جای تعجب نیست که مسائلی در ارتباط و همکاری با یکدیگر پیش آید. همیشه در پشت صحنه این جهانهای مجذوب نماینده، درگیری های مختلفی مانند دعوای حقوقی بین اسکارلت جوهانسون و دیزنی بر سر انتشار آنلاین بیوه سیاه، مسائل پیرامون نسخه لیگ عدالت زک اسنایدر و اخراج و استخدام مجدد جیمز گان برای فیلم نگهبانان کهکشان در میان بوده است.

البته این مسائل همیشه برای مخاطبان دردسرساز نیستند. مثلا در جریان گان، این کشمکش منجر به خلق پروژه جوخه انتحار شد که می توان آن را اثری خوب در نظر گرفت اما حقیقتا در بسکمک از اوقات، این مسائل، مشکل آفرین هستند. این گونه مسائل که عمدتا مربوط به فرایند ساخت و تولید هستند، می توانند منجر به ساخت فیلم هایی گیج نماینده، نقاط داستانی ضعیف و اقتباس های ناامیدنماینده شوند. البته این مسائل فقط به فیلم های ابرقهرمانی محدود نمی شوند اما حجم بزرگ این پروژه ها اغلب تأثیر این چالش ها را دوچندان می کند.

3. دیدگاه منسجم

به نظر می رسد DC و مارول رویکردهای بسیار متفاوتی را در رابطه با حفظ یک دیدگاه ثابت در سراسر یک جهان بزرگ و پیوسته اتخاذ کرده اند. مارول چشم انداز خلاقانه خاص خود را دارد و فیلم ها و سریال های تلویزیونی را تولید می کند که همه اهمیت یکسانی دارند و DC هم ترجیح می دهد مجموعه ای از فیلم ها را بسازد که حس بسیار متفاوتی دارند. فیلم های لیگ عدالت اسنایدر بسیار غم انگیزتر، تاریک تر و تلخ تر از آثار جسورانه شزم و جوخه انتحار هستند.

با این حال، هر دو رویکرد با مسائل خاص خود همراه هستند. مارول با حفظ چنین سبک روشن و ثابتی که از فیلمی به فیلم دیگر منتقل می شود، مخاطبان خود را محدود به کسانی می کند که از حال و هوای رنگارنگ فیلم های اکشن لذت می برند (که البته نتیجه آن را در فروش گیشه خود دیده اند). در طرف دیگر، DC جهانی ایجاد کرده است که در هسته خود، متصل است اما در ظاهر، از هم گسسته به نظر می رسد.

2. جمع آوری و ترکیب دارایی های موجود

مارول مطمئنا بیش از DC با این مشکل دست و پنجه نرم می کند و به تازگی توانسته است حقوق مردان ایکس، مرد عنکبوتی و چهار شگفت انگیز را به طرق مختلف، باز پس بگیرد. با این حال، DC هم باید تصمیم بگیرد که آیا شخصیت های محبوب جهانی کمانداران یا دیگر فیلم های DC را با هم ترکیب کند یا خیر. در هر دو نمونه، باز هم عنصر چند جهانی به کمک می آید و این فرنچایزها می توانند مسائل مختلف خود را با راه اندازی مجدد جهان های مختلف و موارد دیگر حل نمایند. البته مارول هنوز به طور رسمی جهش یافته ها را وارد داستان اصلی خود نکرده است اما احتمالا ورود لوکی به چندجهانی دیوانگی، به همین دلیل صورت می گیرد.

1. تأخیرات مرتبط با کرونا

قطعا همه گیری کرونا به فیلم های ابرقهرمانی محدود نمی شود و در اکران همه فیلم ها و در نتیجه ارقام گیشه همه آثار، ویرانی به بار آورده است. جوخه انتحار، با وجود اینکه پرمخاطب ترین فیلم DC در شبکه HBO بود، در گیشه باخت و حتی نتوانست بودجه تولید خود را جبران کند. بیوه سیاه با وحود اینکه فیلمی بود که طرفداران سال ها درخواست آن را داشتند، با نقض قرارداد در دیزنی پلاس منتشر شد که منجر به شکایت نفرات مربوطه و ارقام فروش ناامیدنماینده در گیشه شد.

در حالی که شانگ چی نشان می دهد که شرایط به آرامی در حال بازگشت به روال سابق است، واضح است که تأخیرات و اختلالات در فیلم برداری و اکران ها، تأثیر قابل توجهی بر هر دو جهان گذاشته است و تأثیر ماندگار واقعی آن ممکن است تا سال ها به طور کامل دیده نشود.

منبع: Screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 آذر 1400 بروزرسانی: 22 آذر 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1545

به "9 مشکل مشترک فیلم های مارول و DC" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 مشکل مشترک فیلم های مارول و DC"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید