گلایه مدیران خانه های خلاق از بدعهدی معاونت علمی

به گزارش جام پارسی، به گزارش خبرنگاران، خانه خلاق عنوان جدیدی است که به تازگی وارد ادبیات و اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور شده است و مبدع و ایجاد کننده آن معاونت علمی و فناوری است از دیدگاه این معاونت، خانه های خلاق به عنوان یک پروژه راهبردی و محوری برای توسعه پایدار در سطح هر منطقه تعریف و طراحی می شوند. بازارسازی برای تولیدات فرهنگی و هنری و ایجاد جاذبه منحصر به فرد برای جذب گردشگران از مزایای ایجاد خانه های خلاق است.

گلایه مدیران خانه های خلاق از بدعهدی معاونت علمی

معاونت علمی هدف از راه اندازی این مراکز را ارائه پشتیبانی به وسیله دادن خدمات و یا امکانات به ایده ها، پروژه ها، سازمان ها و مشاغل میزبان عنوان می نماید. بعلاوه تسهیل کردن همکاری و شبکه سازی در بین جامعه حرفه ای، ایجاد دسترسی به مراکز تحقیق و توسعه، مؤسسات، صنایع خلاق و غیر خلاق و برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبان گسترده تر و تدوین یک استراتژی فعال ارتباطی را برای این منظور در دستور کار خود قرار داده است.

پدیده نوظهور اکوسیستم نوآوری

راه اندازی خانه های خلاق و نواوری با انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه ها، مراکز مختلف فرهنگی هنری و علمی و … انجام می گردد و به زعم معاونت علمی، یک پلتفرم نو را برای تقویت اکوسیستم خلاقیت و نواوری در رشته های مرتبط با صنایع فرهنگی، فناوری های نرم و خلاق و رسانه ایجاد می نماید. تا به امروز بیش از 12 خانه خلاق و نوآوری در حوزه های مختلف کار خود را آغاز نموده اند یا در حال اجرا مقدمات برای راه اندازی هستند.

سیر صعودی راه اندازی این پدیده نوظهور در اکوسیستم نوآوری و عدم اجرای بعضی تعهدات تفاهم نامه های راه اندازی، سبب شده ابهامات و سوالاتی در اذهان فعالان این عرصه به وجود بیاید و شائبه نمایشی و تبلیغاتی بودن آن هر روز پررنگ تر می گردد.

ما در این گزارش برای روشن تر شدن ابعاد موضوع و پیگیری آخرین شرایط راه اندازی این مراکز به سراغ مدیران خانه های خلاق در حوزه های مختلف رفتیم تا اجرای تعهدات طرفین (معاونت علمی و فناوری و مراکز خلاق) و خروجی نهایی این تفاهم نامه ها را جویا شویم.

خانه های خلاق در انتظار تحقق وعده های معاونت علمی

به همین دلیل مرتضی نقیبی، مدیر خانه خلاق یزد بهره برداری از خانه خلاق را منوط به دریافت بودجه می داند و به خبرنگاران می گوید: تمام مجوزهای لازم برای راه اندازی خانه خلاق اخذ شده اما هنوز تسهیلاتی از سوی معاونت علمی دریافت ننموده ایم.

نقیبی ضمن تاکید بر اینکه ما آماده بهره برداری از این خانه خلاق در یزد هستیم بیان می نماید: بر اساس تفاهم هایی که با معاونت علمی و فناوری داشتیم قرار بوده که تسهیلات 500 میلیون تومانی سه ماه پیش به خانه خلاق یزد پرداخت گردد تا آن را به بهره برداری برسانیم اما علی رغم پیگیری ها، مبلغی برای این منظور پرداخت نشده و همچنان در انتظار هستیم.

مدیرخانه خلاق یزد به خصوصی بودن زیرساخت های این خانه تاکید می نماید و می گوید: همه اقداماتی که ما باید انجام دهیم، محقق شده و فقط واریزی بودجه مانده است.

بعلاوه حمیدرضا بحرینی مدیر یک مرکز خلاق و نوآوری در مشهد نیز در همین رابطه به مهر گفت: بنا بود در ابتدا مرکز نوآوری را سال گذشته راه اندازی کنیم که با تغییر رویکرد معاونت علمی این مرکز به خانه خلاق و نوآور تبدیل شد. اکنون این مرکز با اخذ گواهی خانه خلاق فعالیت می نماید.

این مدیر خانه خلاق بعلاوه گفت: هنوز هیچ رقمی بر اساس تفاهم با معاونت علمی دریافت نکردیم و هیچ جوابی هم به ما ندادند در حالی که به صورت مستمر در حال پیگیری بودیم.

وی مقدار تسهیلات درخواستی برای فعالیت خانه خلاق مشهد را 10 میلیاردتومان مطرح نمود و گفت: این مقدار درخواست ما بوده و معاونت علمی تکلیف این مقدار را هم تعیین ننموده است؛ اکنون این خانه خلاق بدون هیچ حمایتی از سوی معاونت علمی در حال فعالیت است.

مدیر خانه خلاق: پیگیری هایمان برای دریافت بودجه از معاونت علمی ادامه دارد

رضوانیان از دیگر مدیران خانه های خلاق در کاشان نیز گله هایی در مورد پرداختی معاونت علمی داشته و به خبرنگاران می گوید: با وجود اینکه به صورت مستمر هفته ای سه الی چهار بار پیگیری برای دریافت تسهیلات داریم ولی پاسخی که به ما می دهند این است که فعلا اعتباری برای خانه خلاق وجود ندارد. ما هم کماکان منتظر بودجه هستیم.

وی گفت: البته که بر اساس هدایت های معاونت علمی مکاتبه ای با صندوق پژوهش و فناوری قم صورت دادیم اما 15 روز از این قضیه می گذرد و در پاسخ به پیگیری های چندباره ما می گویند بودجه ای به صندوق پژوهش و فناوری برای این منظور اختصاص نیافته است و همچنان فرایند طولانی شده است.

اوراق به جای تسهیلات!

بعلاوه تاجفر مسئول مرکز خلاق دانشگاه پیغام نور در تبادل نظر با خبرنگاران به نکته جالبی اشاره می نماید و می گوید: تسهیلاتی که به ما از سوی معاونت علمی تحقق یافته در قالب اوراق طولانی مدت (3 ساله) بوده و از آنجایی که برای ما نقدینگی مهم است تا کار پیش برود اوراق کارساز نیست.

وی مقدار این اوراق را یک میلیارد و 500 میلیون تومان ذکر کرد و تاکید نمود: این تسهیلات از جانب آنها پرداخت شده اما عملاً اوراق قابل استفاده نیست امیدواریم که تنو نظر بدهند زیرا اوراق در این قضایا معمول نیست. احتیاج ما با اوراق حل نمی گردد و باید به توافقاتی برسیم.

این مدیر خانه خلاق در دانشگاه پیغام نور گفت: البته که تیم های استارت آپی در حال استقرار هستند و کار را متوقف نکردیم و هزینه هایی هم برای راه اندازی اتاق جلسات و غیره داشته ایم. تا به امروز با پیش پرداخت مبلغی که معاونت علمی داشته، 35 تیم مستقر شده اند اما برای سایر اقدامات احتیاج به بودجه است.

بعضی دیگر از مدیران اذغان می نمایند ما حتی به تسهیلات چند میلیونی هم قانع هستیم زیرا در پرداخت قبوض آب و برق مجموعه خود مانده ایم و توانایی پرداخت نداریم؛ ما با وعده وعید های معاونت علمی، خانه خلاق را با هزینه های خود راه اندازی کردیم اما بیش از این نمی توانیم هزینه کنیم.

از سوی دیگر خانه های خلاقی هم هستند که انجام فعالیت های مرکز خود را خودجوش و بدون حمایت دنبال می نمایند.

سرگردانی، بروکراسی برای اخذ مجوز، عدم ارائه پاسخ درست و بلاتکلیفی نیز از دیگر گله مندی هایی است که بعضی مدیران این مجموعه ها با خبرنگاران در میان گذاشتند.

کلام آخر...

نرسیدن تسهیلات و بودجه به موقع برای انجام تعهدات تفاهم نامه ها بین خانه های خلاق و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گواه بر این است که اقدامات معاونت علمی در این زمینه به نوعی شتابزده و از جنس نمایش بوده است. در حالی که می شد به جای راه اندازی های پی در پی، در ابتدا اقدام به تأمین اقتصادی طرح ها کرد و سپس وارد فاز انعقاد تفاهم نامه با مراکز مختلف و رونمایی برای راه اندازی خانه های خلاق شد. امری که کمتر به سرمایه انسانی تجمیع شده در کنار طرح های خلاقانه این خانه های خلاقیت منجر می شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1526

به "گلایه مدیران خانه های خلاق از بدعهدی معاونت علمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلایه مدیران خانه های خلاق از بدعهدی معاونت علمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید