چگونه وام ودیعه مسکن بگیریم؟

به گزارش جام پارسی، به گزارش خبرنگاران، چند روزی می گردد که نحوه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در سال 1400 به متقاضیان و مستاجران تعیین شده است. طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تسهیلات ودیعه مسکن سال جاری همانند سال گذشته بوده و هیچ تغییری نکرده است و نرخ سود این وام 13 درصد و مدت بازپرداخت آن برای تهرانی ها 5 ساله و برای سایر شهر ها 3 ساله است.

چگونه وام ودیعه مسکن بگیریم؟

طبق آنالیز های اجرا شده، طرح وام ودیعه مسکن سال گذشته تغییرات بسیار زیادی داشته، به طوری که در ابتدا قرار بود این وام به مالکان و موجران پرداخت گردد، اما با توجه به مسائل ایجاد شده و نداشتن ضمانت کافی و قبول نکردن مالک برای ارائه کد رهگیری این طرح تغییراتی داشت، به طوری که پس از مدت زمان کوتاهی مقرر شد این تسهیلات به مستاجران پرداخت گردد و این وام همانند سایر تسهیلات به مستاجران با معرفی اداره کل راه و شهرسازی پرداخت می گردد.

همچنین بر اساس اطلاعات به دست آمده میزان اقساط تسهیلات 70 میلیون تومانی برای تهرانی ها یک میلیون و 590 هزار تومان با بازپرداخت 5 ساله، برای سایر کلان شهر ها 40 میلیون تومان با بازپرداخت 3 ساله و حدود یک میلیون و 340 هزار تومان و برای شهر های کوچک که 25 میلیون تومان است میزان اقساط 840 هزار تومان است.

همچنین به نظر می رسد با توجه به آنکه بسیاری از دریافت نمایندگان تسهیلات در سال گذشته به دلیل آنکه بازپرداخت آن 5 ساله بوده و تسهیلات آن ها تسویه نشده است سال جاری واجد دریافت این تسهیلات نیستند.

وام ودیعه مسکن با سرعت پرداخت می گردد

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه وام ودیعه مسکنی که سال جاری به تصویب رسیده در مقایسه با سال گذشته افزایش خوبی داشه است، گفت: تسهیلات 70 میلیون تومانی برای اجاره مسکن در استان تهران در حقیقت بخشی از یاری اجاره برای مستاجران به شمار می رود که امیدواریم سال جاری با تمهیدات در نظر گرفته شده بتوانیم این بازار را به سمت رونق راهنمایی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال گذشته مدت زمانی که برای ثبت نام این تسهیلات در نظر گرفته شده بود بسیار کوتاه بود، اضافه کرد: سال جاری با تمهیداتی که در نظر گرفتیم مدت زمان ثبت نام را تا شهریور ماه تمدید کردیم و متقاضیان می توانند همانند سال گذشته با مشخص شعبه و بانک مورد نظر این تسهیلات را دریافت نمایند.

او اضافه کرد: ادارات کل راه و شهرسازی با معرفی متقاضیان به بانک ها امیدواریم سرعت پرداخت وام به مستاجران که تا خاتمه آذرماه اعلام شده صورت گیرد چرا که در سال گذشته به دلیل کم بودن مدت زمان ثبت بعضی از متقاضیان نتوانستند این تسهیلات رادریافت نمایند.

ثبت نام 900 هزار متقاضی وام ودیعه مسکن در سال گذشته

محمود زاده با بیان اینکه در سال گذشته 900 هزار متقاضی ثبت نام اولیه برای دریافت این تسهیلات را داشتند، اظهار کرد: از این تعداد حدود 335 هزار متقاضی اطلاعات و مدارک خود را در سایت بارگذاری کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: از این تعداد متقاضی که اطلاعات خود را در سایت بارگزاری کردند، تنها 225 هزار متقاضی توانستند تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت نمایند که بسیاری از افرادی که در این بخش با مشکل روبرو شده بودند به دلیل محدود بودن زمان ثبت نام و همچنین عدم بارگذاری اطلاعات خود در سامانه که با مشکل روبرو شده بودند.

او یادآور شد: امیدواریم سال جاری با تمهیداتی که در نظر گرفته ایم بخشی از مسائل متقاضیان در سال گذشته را برطرف کنیم.

محمود زاده با بیان اینکه حداکثر نرخ مشخص شده برای اجاره متقاضیان 25 درصد است، اضافه کرد: این حداکثر نرخ است که باید مالکان رعایت نمایند و با توجه به آنکه مصوبه مشخص شده در این حوزه کاملا واضح است و حمایت های قانونی هم در این بخش برای آن در نظر گرفته شده بنابراین باید مالکان ومستاجران تمامی موارد قانونی در این بخش را رعایت نمایند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: البته در این بخش استثنا هم وجود دارد به طوری که ممکن است مالک و مستاجر با توافقی که انجام می دهند مبلغ اجاره کمتر و یا بیشتری را برای خود در نظر بگیرند که این به توافق هر دو طرف مربوط می گردد.

وام ودیعه مسکن

البته با گذر از فیلتر وزارت راه و شهرسازی، پفراینده گیرندگان وام ودیعه مسکن روی میز بانک های کشور قرار می گیرد، بانک مرکزی در جدیدترین اطلاعیه خود متذکر می گردد که مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات یاری ودیعه اجاره مسکن تا خاتمه شهریورماه 1400 تمدید شده و بانک ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا خاتمه آذرماه سال جاری تسهیلات مذکور را پرداخت نمایند.

هر چند سال گذشته، پرداخت این وام با مسائل مختلفی همراه بود و بانک ها در اعطای آن کوتاهی های زیادی را انجام می دادند اما سال جاری امیدواریم که با برطرف مسائل متعدد در سال گذشته، فرایند پرداخت این یاری هزینه کمترین مسائل مشاهده گردد.

منبع: خبرنگاران

آخرین اخبار مالی را از کانال تلگرام خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1355

به "چگونه وام ودیعه مسکن بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه وام ودیعه مسکن بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید