چند روش ساده برای دفع سریع سنگ کلیه

به گزارش جام پارسی، یکی از وظائف کلیه ها، خارج کردن اوره و مواد معدنی اضافی از خون است؛ بدن انسان معمولاً این مواد را به وسیله ادرار دفع می نماید، در بعضی موارد تجمع بیش از حد املاح در کلیه ها می تواند منجر به تشکیل سنگ هایی به شکل کریستال گردد.

چند روش ساده برای دفع سریع سنگ کلیه

معمولاً سنگ های کلیه کوچک، بدون بروز علائم و مسائل خاصی دفع می شوند، اما سنگ های بزرگتر در مجاری ادراری لانه می نمایند و منجر به درد می شوند؛ اگر این سنگ ها دفع نشوند، می توانند عوارضی، چون عفونت یا آسیب های کلیوی را در پی داشته باشند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی؛ یکی از وظائف کلیه ها، خارج کردن اوره و مواد معدنی اضافی از خون است؛ بدن انسان معمولاً این مواد را به وسیله ادرار دفع می نماید، در بعضی موارد تجمع بیش از حد املاح در کلیه ها می تواند منجر به تشکیل سنگ هایی به شکل کریستال گردد.

سنگ کلیه می تواند در هر دو کلیه تشکیل گردد؛ این سنگ ها از آنجا به مجاری ادراری که کلیه ها را به مثانه وصل می نمایند، منتقل می شوند.

معمولاً سنگ های کوچکتر کلیه بدون بروز علائم و مسائل خاصی دفع می شوند، اما سنگ های بزرگتر در مجاری ادراری لانه می نمایند و منجر به درد می شوند؛ اگر این سنگ ها دفع نشوند، می توانند عوارضی، چون عفونت یا آسیب های کلیوی را در پی داشته باشند.

دو عامل اصلی در سرعت خروج سنگ های کلیه تأثیرگذار است؛ میزان و مکان سنگ.

عموماً سنگ های کوچکتر، سریعتر و با درد کمتری دفع می شوند؛ 80 درصد سنگ هایی که کوچکتر از 4 میلی متر هستند، به صورت اتوماتیک و ظرف مدت یک ماه از بدن خارج می شوند. حدود 60 درصد سنگ های بین 4 و 6 میلی متری نیز در 45 روز دفع می شوند.

سنگ های بزرگتر از 6 میلی متر نیز ممکن است در طول یک سال از بدن خارج شوند، اما بهتر است که با مراجعه به پزشک، در پی خارج سازی آن به وسیله جراحی باشید.

محل قرارگیری سنگ کلیه در این که آیا بدن می تواند سنگ را به صورت اتوماتیک دفع کند، مؤثر است؛ بعضی سنگ ها در خود کلیه قرار دارند در حالی که بعضی دیگر ممکن است در مجاری شکل بگیرند.

سنگ های کلیوی که در بالای مجاری قرار دارند به کلیه ها نزدیک تر هستند و آن هایی که در قسمت پایین تر کلیه هستند به مثانه نزدیک تر هستند؛ بر اساس تحقیقاتی که در سال 2014 صورت گرفته، نزدیک 50 درصد سنگ هایی که در نزدیکی کلیه شکل می گیرند و 80 درصد سنگ هایی که در نزدیکی مثانه هستند، به صورت اتوماتیک و بدون دخالت خاصی دفع می شوند.

برترین کار برای سرعت بخشیدن به فرایند دفع سنگ کلیه، نوشیدن آب زیاد است؛ مایعات زیاد، ادرار را افزایش می دهد که به حرکت سنگ در جهت خروجی یاری می نماید بعلاوه افراد می توانند با کاهش مصرف مواد پروتئینی، کلسیم و نمک و افزایش مصرف مرکبات از تشکیل سنگ های نو و بزرگتر شدن سنگ های موجود جلوگیری نمایند.

مرکبات به دلیل دارا بودن سیترات، می توانند از شکل گیری سنگ های کلیه جلوگیری نمایند علاوه بر این، متخصصان تغذیه و پزشکان نیز می توانند برای رفع کردن مشکل سنگ کلیه، رژیم های ویژه ای را به شما پیشنهاد دهند.

درد نشانگر این است که یک فرد باید به پزشک مراجعه کند؛ درد معین می نماید که آیا برای دفع سنگ کلیه، مراقبات بیشتر پزشکی احتیاج هست یا خیر؛ اگر عوارضی، چون درد شدید و مداوم پشت و پهلوها، ادرار همراه با بوی بد، احساس سوزش حین ادرار، خون در ادرار، تب و لرز و استفراغ را تجربه می کنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید؛ این ها می توانند نشانه عفونت کلیوی باشند که برای پیشگیری از بروز عوارض شدیدتر، احتیاج به معالجه فوری دارند.

به غیر از جراحی، راه های متعددی برای درمان سنگ کلیه وجود دارد؛ جراحی به ندرت به عنوان انتخاب نخست درمان قرار می گیرد، اما به هرحال سنگ های بزرگتر از 6 میلی متر در طب نوین به جراحی احتیاج دارند، اما در طب سنتی راه حل های تغذیه ای برای درمان حتی سنگ های بزرگتر از 6 میلی متر نیز وجود دارد.

سنگ هایی به این بزرگی ممکن است در مجاری ادراری گیر نمایند و منجر به بروز عفونت و آسیب بافت کلیه ها شوند.

مدت زمانی که طول می کشد تا یک بیمار پس از دفع سنگ کلیه، ریکاوری گردد، بستگی به نوع دفع سنگ دارد؛ اگر یک سنگ به طور طبیعی یا با مصرف اندکی دارو دفع گردد، درد های جانبی به سرعت فروکش می نمایند؛ اگر سنگ به وسیله جراحی دفع شده باشد، معمولاً فرد می تواند در همان روز به فرایند عادی فعالیت های خود بازگردد، اما در بعضی موارد، افراد باید از فعالیت های شدید اجتناب نمایند و پس از مشورت با متخصص، حدوداً یک هفته پس از جراحی به روال عادی زندگی بازگردند.

منبع: ایسکانیوز

منبع: فرادید
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1784

به "چند روش ساده برای دفع سریع سنگ کلیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند روش ساده برای دفع سریع سنگ کلیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید