چند ترفند کلیدی برای کنترل سریع خشم

به گزارش جام پارسی، یک روانشناس گفت: یکی از مهم ترین مسائل در ارتباط با مدیریت هیجانات، کنترل خشم است و زمانی که ناکامی رخ می دهد ما خشمگین می شویم.

چند ترفند کلیدی برای کنترل سریع خشم

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، سحر پهلوان نشان روانشناس و مشاور در گفت وگو با خبرنگاران، درباره چگونگی کنترل خشم، اظهار کرد: یکی از مهم ترین مسائل در ارتباط با مدیریت هیجانات، کنترل خشم است و زمانی که ناکامی رخ می دهد ما خشمگین می شویم .

این روانشناس اعلام کرد: مدیریت هیجانات ارتباطی با بهره هوشی، میزان تحصیلات و ... ندارد چراکه مهارت آموختنی است و افراد برای فراگیری این مهارت باید نکاتی را رعایت نمایند .

پهلوان نشان ادامه داد: ابتدا باید هیجانات خود را بشناسیم تا بتوانیم هیجانات را نام گذاری کنیم و بعد از آن عواملی که باعث بروز هیجان شده است را شناسایی نموده تا راهکاری در جهت کنترل، کاهش و یا افزایش داشته باشیم .

او اضافه نمود: گاهی افراد خشمگین که می شوند فکر می نمایند ناراحت هستند بنابراین ممکن است راهکارهای نامناسبی در جهت برطرف این احساس به کار گیرند .

این روانشناس گفت: همچنین در ارتباط با خشم باید بدانیم واکنشی که بروز دادیم متناسب با آن موقعیت است یا خیر .

پهلوان نشان درباره تکنیک برای کنترل خشم، مطرح نمود: تکنیک تن آرامی از جمله تکنیک هایی است که افراد هنگام بروز خشم می توانند انجام دهند؛ فرد می تواند هنگامی که خشمگین شده است، چند نفس عمیق بکشد، موقعیت را ترک کند و یا گاهی با بستن یک کش و ضربه به دست فکر خود را از موضوعی که باعث خشمش شده است منحرف کند .

او با بیان اینکه واکنش نشان دادن نسبت به موقعیتی که باعث خشم شده است را به زمان دیگری موکول نمایند، اضافه نمود: زمانی که آرام تر شدند، درباره مسئله ای که خشم آنها را برافروخته است صحبت نمایند .

بیشتر بخوانید : چگونه زوجین خشم خود را کنترل نمایند؟

این روانشناس گفت: علت ها، پیامدها و واکنش های خود را نسبت به رویداد یادداشت و آنالیز نمایند که واکنشی که به آن مسئله نشان داده اند مشکل را حل نموده است یا خیر و سپس امتیاز دهند. اگر نتیجه نگرفتند راه دیگری را انتخاب نمایند .

پهلوان نشان با اشاره به اینکه خشم دلایل مختلفی دارد، ادامه داد: بعضی از افراد خشمگین بودن ویژگی خانوادگی آنهاست و جنبه ژنتیکی دارد، شرایط محیطی، زندگی در محیط های نامطلوب، مسائل مالی، سبک فرزند پروری نامناسب، محرومیت و فشارهای محیطی می تواند در بروز خشم تأثیرگذار باشد .

او توضیح داد: افرادی که ویژگی شخصیتی ضداجتماعی و تکانش گری دارند، با یک تلنگر کوچک به شدت خشمگین شده و واکنش هایی نشان می دهند که متناسب با آن موقعیت نیست، به صورت انفجاری خشمی را در این افراد می بینیم که حتی ممکن است بعد از آن پشیمان شوند .

این روانشناس ادامه داد: درمان های رفتاری، شناختی مانند تن آرامی می تواند فرد را تشویق کند به یادگیری مهارت هایی که هنگام بروز خشم بتوانند هیجان خود را کنترل نمایند .

پهلوان نشان ادامه داد: زمانی که با افراد روان پریش، ضداجتماعی و تکانش گری روبه رو هستیم به دلیل مسائل شخصیتی که این افراد دارند برای کنترل خشم در آنها احتیاج به تجویز دارو است، همچنین خانواده درمانی برای کنترل خشم در این افراد ضروری است .

او اضافه نمود: درمان های هیجان مدار (شناخت هیجان، یادگیری مدیریت هیجانات، تبدیل کردن هیجان منفی به مثبت) در کنترل خشم افراد یاری نماینده است .

این روانشناس اعلام نمود: خشم به طور کامل نباید حذف گردد و به عنوان پدیده منفی نباید دیده گردد اما باید بدانیم چه مکانی و به چه میزان بروز خشم ضروری است. تجربه هیجانات منفی در زندگی ضروری است اما نباید آسیبی به اطرافیان وارد گردد .

،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 221

به "چند ترفند کلیدی برای کنترل سریع خشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند ترفند کلیدی برای کنترل سریع خشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید