ورود دیرهنگام رسانه های رسمی در موضوعات مهم هزینه زا است
به گزارش جام پارسی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد مرکز در جمع خبرنگاران و مدیران روابط عمومی های شهرستان بابل با اشاره به راهبردهای مختلف رسانه ها در پوشش رویدادها بر ضرورت اتخاذ راهبرد واقع نمایی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگاران، دکتر اکبر نصرالهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد مرکز گفت: رسانه ها نباید وقایع منفی را بزرگ و اخبار مثبت را کوچک نمایی نمایند و یا راهبردهای سکوت و انکار را اتخاذ نمایند.
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری، با انتقاد از غفلت رسانه ها از اصل بالانس و توازن در ارزش های خبری و پرداخت اخبار مناطق و موضوعات مختلف گفت: تحقیقات نشان می دهد رسانه ها متأثر از نظریه مرکز و پیرامون و رویه نادرست رسانه های سراسری، خبرهای شهرستان ها و روستاهای مختلف را با وجود دارا بودن ارزش های خبری پوشش مناسب نمی دهند.
رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با تشریح تاکتیک هزینه از سرمایه گفت: همان طور که منافع ملی باید در دستور کار رسانه ها قرار گیرد، در شهرستان ها هم ضرورت دارد منافع شهرستان بیش از منافع بخشی، سیاسی و جناحی مورد توجه رسانه ها قرار گیرد اما متاسفانه آنالیز ها نشان می دهد تنش های سیاسی بعضاً خودساخته در رسانه های شهرستان ها بر اصول حرفه ای و منافع مردم غلبه دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید نمود: کار مسئولانه و صادقانه و انعکاس مسائل مردم در کنار انتشار خدمات مسئولان و ارائه راهکار ها برای امیدزایی و اعتمادافزایی باید در اولویت کار رسانه ها باشد.
او در تشریح تاریخچه و اهمیت تاکتیک های خبری گفت: تاکتیک های خبری سابقه ای به قدمت رسانه ها و تاریخ زندگی اجتماعی دارند اما با افزایش سواد رسانه ای مردم، تنگ تر شدن حلقه رقابت بین رسانه ها و گسترش تکنولوژی های ارتباطی، متنوع، پیچیده و دسخوش تغییر شده اند.
نصرالهی اضافه کرد: با توجه به تاریخچه و امکانات رسانه های غربی و حمایت آشکار و پنهان بعضی کنشگران سیاسی از رسانه های معاند، آموزش تاکتیک های رسانه ای به مردم لازم است و آن ها را در مقابل عملکرد مغرضانه رسانه های غربی و شبکه های اجتماعی غیرمسئول واکسینه می نماید.
به گفته او، غفلت رسانه ها و مسئولان از استفاده مناسب از اصول و تاکتیک های رسانه ای و اقدام به موقع و هم افزا و توجه ناکافی در بالا بردن سواد رسانه ای مردم، انحراف افکار عمومی را در موضوعات مختلف موجب شده است؛ به گونه ای که در بسیاری از موضوعات راهبردی، رسانه های ملی و محلی در زمین رسانه های غیرمسئول و معاند بازی می نمایند.
او در بخش دیگری از سخنان خود به ماجرای اخیر در خصوص دختر آبی اشاره نمود و اضافه کرد: ماجرای مربوط به دختر آبی مسأله ای نیست که رسانه های رسمی آن را شکل داده باشند بلکه معین است که اتاق فکری پشت این مسأله بوده و با تاکتیک های رسانه ای، جریان سازی شده است.
وی گفت: ورود دیرهنگام رسانه های ملی از جمله صدا و سیما در موضوعاتی مثل دختر آبی برای کشور هزینه زا شده است.
این استاد دانشگاه مهم ترین سرمایه هر رسانه ای را اعتماد مردم به آن رسانه دانست و تأکید کرد: رسانه ها باید مراقبت نمایند تا اعتماد را از دست ندهند و سرمایه خود یعنی اعتماد مردم را در مواقع لزوم و استثنایی، به نفع منافع و امنیت ملی و روحی مردم هزینه نمایند.
نصراللهی با اشاره به تغییر آرایش رسانه ای و تنگ تر شدن عرصه رقابت بین رسانه ها به ضرورت اتخاذ تاکتیک آغاز قبل از دیگران پرداخت و توضیح داد: اذهان مردم مثل لوح سفید است و ورود دیرهنگام رسانه ها به موضوعات مهم موجب می گردد رسانه های رقیب و غیرمسئول افکار عمومی را شکل دهند.
وی اضافه کرد: آرایش رسانه ای مردم تغییر نموده است؛ مردم هیچ تعهدی به رسانه خاصی نداده اند تا آنها را ببینند و بخوانند و بشنوند. هیچ دستگاه و رسانه ای نمی تواند خبرها را حبس کند بنابراین آغاز به موقع و قبل از دیگران از تاکتیک های مهم اعتمادزا و مخاطب افزا است
او در خاتمه تأکید کرد: خبرها باید مردم محور باشد نه مسئول و شهرت محور؛ اگر موضوعات خبری رسانه ها از بین مردم انتخاب گردد، مردم به آن توجه و به رسانه نشردهنده اعتماد می نمایند.
منبع: خبرگزاری ایسنا