به ازای هر 10 هزار نفر، 16 پزشک در ایران وجود دارد

به گزارش جام پارسی، تهران (پانا) - دبیر شورای توسعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت طبق آمار سازمان جهانی بهداشت سرانه تعداد پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت ایران حدودا 16 پزشک است که در مقایسه با سایر کشورها، ایران در شرایط مطلوبی قرار گرفته است. این در حالی است که با وجود فارغ التحصیلی حدود 50 هزار دانشجوی پزشکی موجود در کشور، این سرانه به زودی به شاخص 20 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر خواهد رسید.

به ازای هر 10 هزار نفر، 16 پزشک در ایران وجود دارد

به گزارش وبدا، محمدحسین آیتی با بیان اینکه تصمیم گیری درباره مشخص ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی هیچ گاه در پشت درهای بسته نبوده است، اظهار کرد: شواهد نشان می دهد سیاست افزایش ظرفیت پزشکی سال هاست که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وجود دارد. به طوری که ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی از 5500 نفر در سال 1393 به بیش از 8000 نفر در سال 1400 رسیده است و این یعنی رشد 55 درصد در طی 7 سال که رشدی معقول به شمار میرود و سعی شده است متناسب با افزایش میانگین سنی جامعه، افزایش تعداد پزشکان هم اتفاق بیافتد. این در حالی است که بعضی انتظار دارند بدون در نظر گرفتن سایر شرایط لازم همانند امکانات مورد احتیاج آموزشی، تعداد اعضای هیات علمی مورد احتیاج و سایر موارد این افزایش ظرفیت، رشد 20 یا 30 درصدی در سال داشته باشد.

آیتی با بیان اینکه آمارهای سرانه پزشک به جمعیت اعلامی از سوی سازمان بهداشت جهانی به علل مختلف همانند خوداظهاری کشورها و در نظر قرار دادن تعداد بهورزان، انترن ها و سایر کادر درمان در تعداد پزشکان کشور خیلی قابل استناد نیست، توضیح داد: با این وجود، طبق آمار سازمان جهانی بهداشت سرانه تعداد پزشک به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت ایران حدودا 16 پزشک است که در مقایسه با سایر کشورها، ایران در شرایط مطلوبی واقع شده است. این در حالی است که با وجود فارغ التحصیلی حدود 50 هزار دانشجوی پزشکی موجود در کشور، این سرانه به زودی به شاخص 20 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر خواهد رسید.

وی گفت: در مطلبی بیان شده که در کشورهای پیشرفته جهان به ازای هر هزار نفر چیزی حدود 200 الی 250 پزشک متخصص داریم! بعلاوه محاسبات نشان می دهد اگر بخواهیم میانه تعداد ویزیت هر فرد به وسیله پزشک را از 3 ویزیت در سال، در حال حاضر به 7 ویزیت در سال برسانیم، سرانه 18 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر کفایت می نماید. این موضوع در مطالعات برآورد نیروی انسانی مورد احتیاج نظام سلامت ایران که با رویکردهای ترازیابی، حجم خدمات مورد احتیاج و کنترل نسبت به دسترسی به منابع مختلف نظام سلامت و مدل های مبتنی بر اقتصاد سنجی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا شده است، مطابقت دارد.

وی گفت: برای مشخص ظرفیت رشته پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، با توجه به اینکه کیفیت آموزش در این رشته به لحاظ ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با سلامت مردم، از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، توجه به امکانات و استانداردهای آموزشی برای تربیت دانشجو، امری کاملا لازم است.

دبیر شورای توسعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور در ادامه اعلام کرد: یکی از مهم ترین پارامترهای مشخص نماینده ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی که می تواند ضامن کیفیت آموزش باشد، استناد به نتایج ارزشیابی و اعتباربخشی برنامه آموزشی پزشکی عمومی است، که بحمدالله طی سال های اخیر، با جدیّت و نظم، به صورت سالیانه، برای کلیه محل های تربیت نماینده پزشک عمومی اجرا شده، به نحوی که اعتباربخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص آموزش رشته پزشکی عمومی از استانداردهای جهانی برخوردار شده و به اسم یکی از افتخارات کشور عزیزمان مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی قرار گرفته است.

آیتی بعلاوه اسم کرد: طی سالیان اخیر همیشه و بلااستثناء ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در تمامی دانشکده های تربیت نماینده بیش از ظرفیت اعلامی از سوی دبیرخانه آموزش پزشکی عمومی، به اسم متولی اعتباربخشی دوره پزشکی عمومی بوده است، که این امر علاوه بر ایجاد اعتراض از سوی دانشگاه های علوم پزشکی و دبیرخانه فوق الذکر، خطر کاهش کیفیت آموزش و تبعات بعدی آن در نظام سلامت را به شدت گوشزد می نماید.

وی اضافه نمود: از سوی دیگر هر سال برای مشخص ظرفیت دفترچه کنکور سراسری، دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، با توجه به امکانات، اعضای هیات علمی و سایر شرایط آموزشی دانشگاه خود، ظرفیت پذیرش پیشنهادی خود در رشته های مختلف را برای یک آموزش مطلوب در سامانه سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می نمایند و معاونت آموزشی وزارت متبوع، پس از آنالیز ظرفیت های اعلام شده به وسیله دانشگاه های علوم پزشکی، با توجه به نتایج ارزشیابی و اعتباربخشی برنامه آموزشی پزشکی عمومی و بازدیدهای ادواری، ظرفیت های پذیرش را نهایی می نماید. بدیهی است افزایش بی رویه در ظرفیت پیشنهادی دانشگاه های علوم پزشکی، منجر به کاهش کیفیت آموزش و مسائل عدیده آموزشی برای دانشجویان در حین تحصیل خواهد شد.

دکتر آیتی اضافه نمود: موضوع دیگر درخصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در کشور، توجه به هزینه های آموزش و احتیاج به اختصاص بودجه های لازم از سوی دولت برای توسعه ظرفیت های آموزشی دانشگاه ها است. گفتنی است که بودجه سرانه آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی، علیرغم نرخ تورم سالانه و افزایش سالانه پذیرش دانشجوی پزشکی عمومی، افزایش چندانی نداشته است و لذا کمبود بودجه به اسم یکی از چالش های جدی برای تامین استانداردهای لازم آموزش پزشکی، موجب افت کیفیت آموزشی شده و امکان افزایش ظرفیت پذیرش را هم محدود و کند می نماید.

در آینده دچار کمبود پزشک در کشور نخواهیم شد

دبیر شورای توسعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور در خاتمه تاکید نمود: قطعا با تدابیر اندیشه شده در سال های اخیر، در آینده دچار کمبود پزشک در سطح کشور نخواهیم شد. مسائلی که بعضا درخصوص سختی دسترسی به پزشکان در کشور مشاهده می گردد، چندان ارتباطی با تعداد پزشکان موجود نداشته و مشکل اصلی، عدم توزیع مناسب پزشکان موجود در سطح کشور است که راه چاره آن هم احتیاجمند اصلاحات و تصمیم گیری کلان در سطح کشور است. بعلاوه امید است، با پیاده سازی نظام ارجاع و تقویت نقش پزشک خانواده در کشور، تقاضای بیماران به ویزیت به وسیله پزشکان متخصص مدیریت گردد تا شاهد سردرگمی بیماران در این خصوص نباشیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1498

به "به ازای هر 10 هزار نفر، 16 پزشک در ایران وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به ازای هر 10 هزار نفر، 16 پزشک در ایران وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید