هرگز نشه فراموش!

به گزارش جام پارسی، حدود یک ماه پیش قطع برق در نقاط مختلف کشور صدای خیلی ها را در آورد و زندگی بسیاری از مردم را دچار اختلال کرد. چند روزی است که خاموشی کمتر رخ داده اما آن طور که مسؤولان می گویند مشکل کمبود برق همچنان جدی است و انتشار جداولی برای اعلام ساعات قطع برق هم موید همین نکته است.

هرگز نشه فراموش!

باید بپذیریم که زندگی امروز ما پیوند غیرقابل گسستی با برق پیدانموده و تصور زندگی بدون برق غیرممکن است. با وجود این می توان ترفندهای ساده ای را به کار گرفت تا هم برق کمتری در کشور مصرف گردد و هم در سرانجام ماه، قبض برق شما را شگفت زده نکند. در این گزارش به تشریح چند مورد از این ترفندها می پردازیم.

در ساعات اوج مصرف، کمتر مصرف کنید

ساعات اوج مصرف برق اصطلاحی است که در دو دهه اخیر پیرامون آن تبلیغات فرهنگی قابل توجهی شد و شرکت توانیر کوشش کرد الگوی مصرف مردم را براساس آن تغییر دهد.

نکته کنکوری درباره ساعات اوج مصرف برق این است که همواره یک عدد ثابت و معین نیست و معین آن به عوامل مختلفی مانند فصل بستگی دارد.

براساس چیزی که سخنگوی صنعت برق چندی پیش اعلام نموده، بیشترین مصرف برق در تابستان1400 در بین ساعات 13تا18 اتفاق می افتد. پس یکی از کارهای مهم برای پیشگیری از کمبود برق، روشن کردن وسایلی مانند ماشین لباسشویی، اتو و... در خارج از این بازه زمانی است.

براساس جدول خاموشی برق برنامه ریزی کنید

از خردادماه که کار قطع برق بالا گرفت، مسوولان وزارت نیرو به انتشار جدول های خاموشی نقاط مختلف کشور اقدام کردند تا مردم بدانند در چه ساعاتی از روز برقشان قطع می گردد. در روزهای اول بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی از مغایرت ساعت قطع برق خانه هایشان با ساعت اعلام شده در جدول انتقاد کردند اما به مرور زمان این مشکل کمتر دیده شد.

چیزی که وزارت نیرو روی آن تاکید دارد، این است که جدول ها فقط زمان خاموشی احتمالی را اعلام می نماید و این به معنی قطع شدن حتمی برق در ساعت ذکرشده در جدول نیست.

خانواده تان را بشناسید!

براساس چیزی که کارشناسان حوزه صنعت برق می گویند، حدود 30درصد مصرف برق خانگی را روشنایی منازل تشکیل می دهد که عدد قابل تاملی است. یکی از راه های صرفه جویی در این بخش استفاده از روشنایی خورشید در طول روز از طریق کنار زدن پرده هاست. در شب های تابستان هم برترین کار این است که با سایر اعضای خانواده دور هم جمع شوید و معاشرت کنید، شاید آدم های خوبی باشند و از هم خوشتان بیاید! حسنش این است که فضاهای محدودی از خانه را با لامپ روشن می کنید و نیازی به روشن کردن جاهای بی استفاده خانه ندارید.

لامپ کم مصرف یا LED خریداری کنید

اگر این فرض را بپذیرید که خانه شما میوه فروشی نیست، همین الان می توانید لامپ های رشته ای پرمصرفتان را جمع کنید و به جای آنها سراغ لامپ های کم مصرف بروید. درست است که این لامپ ها گران تر از لامپ های معمولی است اما این تفاوت قیمت در درازمدت در قبض برق جبران می گردد. ضمن این که بخش قابل توجهی از برق مصرفی لامپ های رشته ای به گرما تبدیل می گردد که به ویژه در تابستان مشکل بزرگی است. لامپ LEDنیز از هر دو نوع لامپ حرارت کمتری فراوری می نماید اما کمی گران تر است. مهم ترین حسن LED این است که تیوب فراوری نور آن برخلاف لامپ های کم مصرف حاوی جیوه نیست و در صورت شکستن لامپ، باعث مسمومیت نمی گردد.

مدرن شوید!

یکی از جاهایی که برق زیادی هدر می رود، راهروهای ساختمان های قدیمی است چون ممکن است کسی هنگام ردشدن از راهرو چراغی را روشن کند و حتی تا چند روز بعد کسی به فکر خاموش کردن آن نیفتد. برترین کار این است که لامپ های سقفی دارای حسگر تهیه کنید تا هنگام ردشدن افراد از راهرو روشن گردد و در مواقع دیگر -یعنی کسر قابل توجهی از شبانه روز- خاموش باشد.

دوشاخه وسایل برقی بیکار را بکشید

شاید تا به حال نمی دانستید که لوازم برقی خاموش که دوشاخه آنها به برق وصل است، برق مصرف می نماید. رایانه شخصی، کنسول های بازی، تلویزیون، سیستم صوتی، وسایل برقی آشپزخانه و حتی چیزهای کوچکی مانند شارژر موبایل چنین ویژگی ای دار د و ضروری است بعد از استفاده از آنها، دوشاخه را از پریز بکشید؛ البته راه ساده تر این است که دوشاخه ها را به یک سه راهی دارای دکمه روشن و خاموش یا محافظ برق بزنید و آن را در مواقع لزوم روشن یا خاموش کنید.

با گرما دوست باشید

با این که هوا در بیشتر نقاط ایران به شدت گرم شده و تحمل آن برای افراد آسان نیست، نباید محدودیت منابع برق را از یاد برد. کم مصرف ترین راه، استفاده از پنکه است که البته خنکی کمتری هم دارد و برای بعضی نقاط گرمسیری نتیجه ای به همراه ندارد. راه بعدی و رایج تر، کولر آبی است که براساس توصیه کارشناسان صنعت برق بهتر است برای کاهش مصرف برق، از درجه کُند آن استفاده گردد. ضمن این که عوض کردن سالانه پوشال و انداختن روکش روی کولر، تأثیر خوبی بر عملکرد آن می گذارد اما پرمصرف ترین شیوه، استفاده از کولر گازی است که برای جلوگیری از هدررفتن انرژی، باید دمای آن را روی 25درجه تنظیم کرد. البته اینها برای گرمای غیر قابل تحمل روز است و شب ها می توانید پنجره ها را -به شرط این که توری نصب نموده باشید- باز کنید و از نسیم شبانه لذت ببرید.

ماشین ها را پر کنید

ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی ازجمله وسایلی است که مصرف برق نسبتا بالایی دارند. نکته مهم در استفاده از این وسایل این است که آنها را با حداکثر ظرفیت روشن کنید و تا جایی که امکانش وجود دارد لباس و ظرف در آنها بگذارید. با این کار تعداد دفعات روشن کردن این دو وسیله کمتر می گردد و تأثیر بسزایی بر مصرف برق می گذارد، علاوه بر این که اندازه مصرف مواد شوینده کاهش می یابد.

بازی با اعداد

به طور کلی یکی از راه های درک بهتر مسائل و روشن ترشدن فکر، کمّی کردن و توجه به اعداد و ارقام است. برای این که بتوانید اندازه مصرف برق را مدیریت کنید، ضروری است بدانید که هر وسیله ای چقدر برق مصرف می نماید.

با این کار می توانید حتی در ساعات اوج مصرف هم با ترفندهایی به کارهای برقی خود برسید. به این صورت که مثلا اگر می خواهید یک وسیله برقی با هزار وات مصرف روشن کنید، یک وسیله برقی دیگر با همین اندازه مصرف را خاموش کنید.

برای این که مظنه دستتان باشد در جریان باشید که ماشین لباسشویی با 2500وات، کولرگازی با 2400وات، ماشین ظرفشویی با 2000وات، اتوی بخار با 1800وات، سشوار با 1200وات، جاروبرقی با 1000وات، مایکروفر با 900وات و کولرآبی با 600وات تعدادی از وسایل پرمصرف زندگی روزمره ما هستند.

محمد وفایی - خبرنگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1388

به "هرگز نشه فراموش!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرگز نشه فراموش!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید