نرخ تورم آمریکا در صد سال گذشته

به گزارش جام پارسی، ریشه های اقتصاد آمریکای مدرن به دوران اکتشافات و مستعمره گزینی های اروپائیان جهت کسب مالی در قرن های 16 ، 17و 18 میلادی بر می گردد. آمریکا از یک اقتصاد مستعمراتی تقریبأ پیروز به یک اقتصاد کشاورزی مستقل تبدیل شد، و درنهایت به یک اقتصاد صنعتی بسیار پیچیده مبدل گشت. در طی این تکامل، ایالات متحده موسسات پیچیده تری را بوجود آورد تا با رشد خود همگام گردد. در حالیکه دخالت دولت در اقتصاد امری ثابت بوده، دامنه این درگیری در کل افزایش یافته است.

نرخ تورم آمریکا در صد سال گذشته

رشد صنعتی آمریکا

انقلاب صنعتی در اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 در اروپا شروع شد و به سرعت به ایالات متحده سرایت کرد. تا سال 1860، وقتی که آبراهام لینکلن به ریاست جمهوری انتخاب شد، کمتر از 20 درصد جمعیت آمریکا در مناطق شهری سکونت داشتند و یک سوم در آمد کشور ازفراوریات صنعتی کارخانجات حاصل می شد. بیشتر صنایع در شمال شرقی کشور متمرکز بود؛ فراوری البسه نخی صنعت عمده بود و صنایع کفش، لباس پشمی و ماشین آلات در حال گسترش بودند. بسیاری از کارگران تازه، مهاجرین بودند. بین سالهای 1845 تا 1855 ، حدود 300 هزار اروپائی مهاجر هر ساله به آمریکا وارد می شدند. بیشتر آنها فقیر بوده و در شهرهای شرق، اغلب در بندری که وارد می شدند، سکنی می گزیدند.

اقتصاد آمریکا با گذشت دهه 1990، رشد بیشتری داشت. با سقوط کمونیسم در اتحاد شوروی و شرق اروپا در اواخر دهه 1980، موقعیت های بازرگانی زیادی باز شد. تحولات تکنولوژیکی، محصولات پیچیده الکترونیکی را وارد بازار ساخت. اختراعات در زمینه ارتباطات و شبکه های کامپیوتری باعث ظهور صنعت عظیم نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر شد و بسیاری از صنایع را دگرگون ساخت. اقتصاد به سرعت رشد نموده و در آمد شرکت ها بسرعت افزایش یافت. منافع عظیم کمپانی های گونا گون، همراه با تورم پایین و سطح بیکاری پایین، باعث حرکت سریع بازار سهام شد

نرخ تورم آمریکا

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، متوسط نرخ تورم عظیم ترین اقتصاد دنیا در 12 ماه منتهی به مارس با 0.8 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح 1.5 درصد رسید. این نرخ تورم که کمترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا طی 13 ماه اخیر بوده، بیش از همه تحت تاثیر کاهش قیمت محصولات انرژی قرار گرفته؛ به گونه ای که تورم بنزین از 5.2 درصد در ماه فوریه به منفی 10.2 درصد کاهش پیدا نموده است. بیشترین عامل افزایشی نرخ تورم آمریکا در ماه مارس مربوط به گروه مواد غذایی بوده است که تورم 1.9 درصدی برای آن به ثبت رسیده است. از سوی دیگر هسته تورمی که تغییرات گروه اقلام انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای آنها در نظر نمی گیرد تا سرانجام ماه مارس به 2.1 درصد رسید که 0.3 درصد کمتر از تورم ثبت شده در ماه قبل محسوب می گردد. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم آمریکا در ماه مارس با 0.5 درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی 0.4 درصد رسید که بیشترین کاهش ماهانه تورم آمریکا از ژانویه 2010 تا به امروز محسوب می گردد.

متوسط نرخ تورم در بازه زمانی 1914 تا 2019 معادل 3.25 درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به تورم 23.7 درصدی ژوئن 1920 و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی 15.8 درصدی ژوئن 1921 بوده است.کریس راپکی، کارشناس ارشد مسائل مالی در بانک میتسوبیشی گفت: فاصله دریافت تورم از سطح دو درصدی می تواند یک نشانه هشداردهنده نسبت به بر هم خوردن تعادل در بخش عرضه و تقاضا باشد. بانک مرکزی سال جاری کار سختی برای تعادل بخشی به سیاست های پولی و نرخ تورم خواهد داشت.اقتصاد آمریکا اکنون وارد دوازدهمین سال رشد مثبت متوالی مالی خود می گردد اما کارشناسان هشدار داده اند که تداوم جنگ تجاری با چین و شیوع ویروس کرونا در این کشور می تواند سرانجامی بر یکی از طولانی ترین دوره های رشد تاریخ معاصر آمریکا باشد و این کشور را با خطر رکود روبرو کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت مصرف نماینده در آمریکا در ماه مارس بیشترین کاهش را طی 5 سال گذشته داشت و احتمالاً با کاهش بیشتر تقاضا برای بعضی کالاها و خدمات به خاطر شیوع ویروس کرونا بیش از این هم پایین خواهد آمد. این کاهش تقاضا افزایش قیمت مربوط به کمبود های به وجود آمده در اثر اختلال در زنجیره عرضه را جبران می نماید.

آمریکا در حالت رکود قرار گرفته است، اقتصاد به سرعت کوچک می گردد و میلیون ها نفر شغل خود را از دست می دهند چون دولت های محلی و ایالتی اقدامات سختگیرانه ای برای کنترل ویروس کرونا در پیش گرفته اند. به این ترتیب، اقتصاددان ها پیش بینی می نمایند این فرایند کاهش تورم برای مدتی ادامه داشته باشد.

گاس فاچر، اقتصاددان ارشد در پی ان سی فایننشال گفت: عظیمترین نگرانی در حال حاضر کاهش قیمت ها یا تورم منفی است. در شرایطی که کسب و کارها قیمت ها را در پاسخ به تقاضای بسیار پایین ناشی از شیوع ویروس کرونا و محدودیت های حمل و نقل کاهش می دهند، احتمالاً طی چند ماه آینده تورم منفی خواهیم داشت.

وزارت کار گفت شاخص قیمت مصرف نماینده در ماه گذشته در بحبوحه کاهش قیمت بنزین، کاهش اقامت در هتل ها و کاهش قیمت پوشاک و بلیط هواپیما ها، 0.4 درصد پایین آمده است که بیشترین کاهش از ژانویه 2015 است. این شاخص در فوریه 0.1 درصد افزایش داشت. در دوازده ماه منتهی به مارس، شاخص قیمت مصرف نماینده 1.5 درصد افزایش یافت که کوچکترین افزایش از فوریه 2019 بود. این شاخص در فوریه 2019 ، 2.3 درصد افزایش یافته بود.

اقتصاددان ها پیش بینی می نمایند شاخص قیمت مصرف نماینده 0.3 درصد در مارس کاهش یابد و 1.6 درصد به صورت سالانه افزایش داشته باشد.

تورم منفی یعنی کاهش سطح قیمت عمومی، در طول رکود مالی بسیار مضر است چون مصرف نمایندگان و کسب و کارها خریدهای خود را به امید قیمت های پایین تر به تعویق می اندازند. در این شرایط سیاست پولی، بازار کار، بازار بورس و قیمت مسکن مختل می شوند.

اقتصاددان ها عقیده دارند اقتصاد آمریکا در ماه مارس وارد رکود شده است.

به جز بخش های بی ثبات غذا و انرژی، شاخص قیمت مصرف نماینده در ماه مارس 0.1 درصد پایین آمده که اولین کاهش از ژانویه 2010 است. این شاخص 0.2 درصد در دو ماه پیاپی افزایش یافته بود. تورم واقعی در ماه مارس پایین آمد و قیمت وسایل نقلیه موتوری جدید بیشترین کاهش را از آوریل 2018 داشت.

منبع: اینترنت
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 920

به "نرخ تورم آمریکا در صد سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ تورم آمریکا در صد سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید