معافیت های اقتصادی چشم انداز صنایع دستی را روشن می نماید؟

به گزارش جام پارسی، مجلس شورای اسلامی در حالی چندی پیش صنایع دستی فراوری داخل را از پرداخت اقتصادیات بر ارزش افزوده معاف کرد که هنوز نگرانی ها برای لغو معافیت اقتصادی این حوزه پا برجاست. بعضی از کارشناسان حوزه صنایع دستی بر این باورند که حذف معافیت اقتصادیات بر ارزش افزوده اتفاق خوبی است، اما به این شرط که معافیت اقتصادی این حوزه نیز همچنان پا برجا باشد.

معافیت های اقتصادی چشم انداز صنایع دستی را روشن می نماید؟

به گزارش خبرنگاران، 24 دی ماه مجلس ماده 9 لایحه اقتصادیات بر ارزش افزوده را تصویب کرد که بر اساس آن صنایع دستی موضوع ماده (1) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب 26/ 10/ 1396 مطابق فهرستی که تا سرانجام دی ماه هر سال توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد می­ گردد و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد از پرداخت اقتصادیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

فریدون میرزالو، مدیرکل سابق دفتر آموزش و حمایت از فراوری صنایع دستی بر این باور است که بحث معافیت از اقتصادیات بر ارزش افزوده از معافیت اقتصادی جداست. او می گوید که بر اساس ماده 142، فرش و صنایع دستی از سال 62 از پرداخت اقتصادیات معاف هستند؛ اما به نظر می رسد که می خواهند این معافیت را حذف نمایند که اگر حذف گردد، اصلا اتفاق خوبی نیست، اما خوشبختانه اخیراً اقتصادیات بر ارزش افزوده حذف شده است.

او در گفت وگویی که با خبرنگاران داشت، شرح داد که سال گذشته در نامه ای به اداره کل اقتصادیات بر ارزش افزوده این موضوع را مطرح کردیم که ارزش افزوده را باید از مصرف نماینده دریافت کنید و نه فراورینماینده و آنها نیز شرح دادند که این قانون است و باید بر اساس آن از فراورینماینده کم گردد؛ این در حالی بود که اجرای این قانون باعث افزایش هرچه بیشتر قیمت کالاها می شد. در نهایت برای پیگیری موضوع به دولت نامه فرستادیم که این 9 درصد برداشته گردد و این درست در زمانی بود که هیات دولت در حال نگارش این لایحه بود که به مجلس بفرستد که خوشبختانه سال جاری فرستاده و تصویب شد.

در این میان علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در یادداشتی با عنوان سهم دست آفریده ها در تحقق اقتصاد مقامتی از معافیت اقتصادیات ارزش افزوده در حوزه صنایع دستی حمایت نموده و تصویب این لایحه را در پیشرفت این حوزه موثر دانسته است.

مونسان در بخشی از یادداشت خود یادآور شده است که بی تردید این نگرشِ نمایندگان برآیند کارنمودهای بی بدیلی است که صنایع دستی کشورمان می تواند در برطرف بیکاری و اشتغال زایی، رونق فراوری و ایجاد ارزش افزوده، ارتقای صادرات و افزایش درآمد ملی داشته باشد. هرچند فواید و آورده های صنایع دستی را فقط نباید در محصولات و کالاهای این صنعت محدود کرد، چرا که بالندگی فرهنگ و هنر، غنای میراث فرهنگی و حتی توسعه گردشگری نیز تا حد قابل اعتنایی وابسته به رشد کمی و کیفی صنایع دستی و هنرهای سنتی و عرضه محصولات آن است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین باور دارد که با افزایش اقبال روزافزون جهانی به محصولات صنایع دستی، صندلی این هنر ـ صنعت بیش از گذشته اعتبار یافته و در صورت توجه لازم، می تواند سهمی مهم در اقتصاد، صادرات و اشتغال ایفا نماید.

مونسان در بخش سرانجامی یادداشت خود نیز خاطرنشان نموده است که بی تردید در شرایطی که در حال عبور از تحریم های ظالمانه هستیم، دست آفریده های تلاشگران، شاغلان و هنرمندان صنایع دستی می تواند بخشی از دشواری های این جهت را آسان کند و ما را به سرمنزل مقصود که همان اقتصاد درون زا و متکی به خود است برساند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 379

به "معافیت های اقتصادی چشم انداز صنایع دستی را روشن می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معافیت های اقتصادی چشم انداز صنایع دستی را روشن می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید