لزوم توجه بیش از پیش به جامعه علمی کشور، نقش مهم دانشگاه ها در عبور از بحران کرونا

به گزارش جام پارسی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در با اشاره به نقش مهم دانشگاه ها برای عبور از بحران هایی نظیر کرونا و همچنین توسعه کشور گفت: امیدواریم حمایت های دولت در برنامه توسعه هفتم از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بیشتر از گذشته گردد تا بتوانیم علاوه بر حرکت در جهت اهداف مورد نظر بتوانیم به توسعه کشور نیز یاری کنیم.

لزوم توجه بیش از پیش به جامعه علمی کشور، نقش مهم دانشگاه ها در عبور از بحران کرونا

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تحصیلی استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین شروع سال تحصیلی 1400-1399 با اشاره به نقش مهم دانشگاه ها برای عبور از بحران هایی نظیر کرونا و همچنین توسعه کشور گفت: امیدواریم حمایت های دولت در برنامه توسعه هفتم از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بیشتر از گذشته گردد تا بتوانیم علاوه بر حرکت در جهت اهداف مورد نظر بتوانیم به توسعه کشور نیز یاری کنیم.

در این آیین که پیش از ظهر امروز (یک شنبه) در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و با حضور مجازی رئیس جمهوری برگزار گردید، غلامی با اشاره به شرایط دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری کشور در دوران شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: این مراکز در نیمسال گذشته آزمونی را پشت سر گذاشتند که در نوع خود تحسین برانگیز است.

وزیر علوم اضافه کرد: بر اساس گزارشی که درخصوص نحوه ورود آموزش عالی در دنیا در شرایط کرونا تهیه شده بود، اقدامات و تحولاتی که در آموزش عالی کشور ما رخ داده است نه تنها کمتر از آنچه که در سایر کشورها نبوده، بلکه بعضاً شرایط بهتری از بسیاری از کشورهای دیگر نیز داشتیم که این بیانگر آمادگی آموزش عالی کشور برای حضور در شرایط خاصی نظیر کرونا است.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور شرایط مقابله و مداخله سریع با اقدامات پیش رو در جامعه را دارند، گفت: قبلاً نیز مواردی این چنینی داشته ایم به گونه ای که در سال های گذشته اتفاقات و حوادثی در کشور نظیر سیل، زلزله رخ داده که مراکز علم و فناوری ما به خوبی توانسته بودند در این شرایط حضور و سهم خود را به خوبی ایفا نمایند.

وزیر علوم با بیان اینکه در سال های اخیر در دانشگاه ها حرکت از سوی آموزش، پژوهش و توجه از فناوری ها به سمت دانشگاه های جامعه محور و کاربرد علم برای حل مسائل و مسائل کشور یک رویکرد سریع و جامع و گسترده تری شکل گرفته است، اظهار کرد: به عنوان مثال در روزهای اول شیوع بیماری کرونا، پارک های علم و فناوری، پژوهشگاه ها، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان به این موضوع ورود پیدا نموده و برای برطرف احتیاجهای مردم کوشش کردند و پیروز نیز شدند.

غلامی همچنین انتقال آموزش از شیوه حضوری به مجازی را از دیگر عملنمودهای پیروز دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دوران شیوع کرونا ویروس دانست و اضافه کرد: این انتقال بدون داشتن برنامه مطالعه شده یک تحول جدی و جدید بود که در دانشگاه های کشور رخ داد و این عملکرد بیانگر کوشش گسترده آموزش عالی در دوره شیوع کرونا بود و این کوشش ها در کنار پشتیبانی های صورت گرفته انجام گرفت.

غلامی با بیان اینکه تقاضا می گردد حمایت های دولت از دانشگاه ها در شرایط فعلی که با شیوع کرونا ویروس روبرو هستیم همچنان ادامه پیدا کند، گفت: با حمایت های بیشتر دولت، دانشگاه ها در کنار فعالیت های پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی برای پاسخ به اقدامات صورت گرفته در زمینه اختراعات و نقش جامعه محور خود پیروز تر عمل می نمایند. در واقع برای ادامه برنامه های آینده دانشگاه ها احتیاج است این حمایت ها ادامه پیدا کند و امیدواریم در برنامه هفتم که تدوین می گردد سیاست هایی اتخاذ گردد تا حمایت ها از این مراکز به عنوان سرمایه های ملی دیده گردد.

وزیر علوم در خاتمه سخنان با بیان اینکه ضرورتاً احتیاج داریم بیش از گذشته از جامعه علمی کشور حمایت گردد، گفت: برای کسی پوشیده نیست که آموزش عالی کشور به عنوان یکی از سرمایه های مهم نقش ویژه ای در توسعه جامعه و همچنین در حوادثی نظیر کرونا ویروس دارد و امیدواریم با ادامه حمایت های دولت از این مراکزعلم و فناوری بتوانیم علاوه بر حرکت در جهت اهداف و برنامه ها، از شرایط فعلی نیز عبور نموده و به پیشرفت های شگرفی در زمینه رشد علمی و حل بیشتر معضلات کشور دست یابیم.

دانشگاه ها در بحران کرونا نشان دادند که از توانمندی های بسیار شاخص و غنی برخوردارند

همچنین در این آیین نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دستاوردهای حوزه کرونا، احتیاج به تشکیل یک کمیته تحت عنوان کمیته ملی پژوهش و فناوری در حوزه مقابله با کووید 19 برای ایجاد یک شبکه ملی متشکل از همه امکانات تخصصی، علمی و فناوری در کنار سایر امکانات پشتیبانی و درمانی دارد، اظهار کرد: مراسم شروعین سال تحصیلی سال جاری می توانست فرصت مناسبی برای مرور عملکرد هشت ساله گذشته آموزش عالی و نگاهی به آینده آن باشد ولی کیفیت آموزش عالی و مدیریت آن در پی شیوع بیماری کرونا که همه ابعاد جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، می تواند جایگزین ارزیابی هشت سال گذشته باشد و تا حد زیادی عملکرد، توانمندی ها و مسئولیت پذیری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را نشان دهد.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها در همه حوزه ها سعی در انجام مسئولیت های اجتماعی و انجام پژوهش و فناوری حوزه های مقابله با شیوع ویروس کرونا و تاب آوری اجتماعی را داشته اند، اضافه کرد: بر این اساس، در کنار آنالیز و مطالعات برای تحلیل و ارایه راهکار در مسائل اقتصادی، اجتماعی، کارآفرینی و روانشناختی، دانشگاه های تهران، علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی با پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و صندوق نوآوری و شکوفایی با تشکیل کارگروه های علمی و تخصصی تشخیص و مقابله با کرونا با رویکرد فراوری زیست حسگرها و کیت های تشخیص کرونا، روش های درمان و فراوری واکسن برای کرونا، سیستم های هوشمند و خبرنگارانلیز داده مرتبط با کووید 19، ویروس شناسی و فن آوری نانو مرتبط با ویروس کرونا و ایجاد نمایشگاه مجازی دستاوردهای کرونا اقداماتی در این زمینه انجام داده اند.

نیلی احمدآبادی مطرح کرد: در این حوزه ها دستاوردهای نوآورانه و بی نظیری در سطح ملی و بین المللی مانند تشخیص بی درنگ ویروس کرونا با کارآزمایی 97 درصد صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: بعد از چین ایران جزو اولین کشورهای بود که با پدیده شیوع کرونا روبرو شد. عدم دسترسی به اطلاعاتی که در چین می گذشت، باعث شد که ایران خود بدون داشتن تجربه نسبت به این بیماری واگیردار و به استناد دانش و توانمندی خود، موضوع را مدیریت کند.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه گفت: شیوع ویروس کرونا در کنار همه مسائل باعث شد تا در پس هیاهوها، رقابت ها و مصرف زدگی مردم دنیا به خود آمده و آنچه انجام داده و می دهند، مرور نمایند و با نگاهی منطقی تر به آینده بشر و زمین فکر نمایند.

نیلی احمدآبادی مطرح کرد: شیوع ویروس کرونا یکبار دیگر صندلی و نقش ویژه علم و دانش را آشکار نموده و نشان داد که به اصطلاح بعضی از انگاره ها و باورهای غلط علم به ویژه علوم پایه و بنیادی تا چه میزان می تواند برای کشور و دنیا آسیب زا باشد. از همین منظر است که نتیجه سرمایه گذاری های کشور و دانشگاه ها و البته کم کاری در علوم پایه و بنیادین معین می گردد و نشان می دهد که فقط به نتیجه فوری، ملموس و کابردی در حوزه علم و دانش باید بسنده کرد.

وی عدم توجه کافی به علوم پایه و بنیادین را یکی از نگرانی های جامعه علمی کشور توصیف و اظهار کرد: این علوم کمتر مورد توجه نخبگان و سیاست گذاران است. در واقع برای عدم توجه و استقبال جوانان دلایل متعددی می توان ذکر کرد ولی قطعاً صندلی و منزلت و آینده شغلی می تواند از دلایل عدم گرایش به این علوم باشد برای مثال تعداد شرکت نمایندگان در کنکور جاری در گروه ریاضی حدود 150 هزار نفر بوده در حالی که در گروه علوم تجربی 594 هزار و علوم انسانی 341 هزار نفر داوطلب شرکت کردند.

رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد: دانشگاه ها در این مدت کوتاه به خوبی نشان دادند که از توانمندی های بسیار شاخص و غنی برخوردارند و دانش آموختگان آنها در حوزه های مختلف از جمله در قالب شرکت های دانش بنیان خدمات بسیار مفیدی در مقابله با ویروس کرونا ارائه کردند که شاید یکی از شاخصترین عملنمودهای دانشگاه ها ارائه دروس به روش مجازی بود.

نیلی احمدآبادی ادامه داد: اقدام ارزشمند دولت در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان توسط اپراتورها و بعضی تامین نمایندگان اینترنت، تا خاتمه خرداد ماه تحمل شرایط را برای دانشجویان راحت کرد. در ترم جاری که آموزش ها همچنان به صورت مجازی است، تقاضای دانشگاه ها به ویژه دانشجویان و خانواده های آنها در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان برای استفاده از سامانه های آموزشی دانشگاه ها است.

وی تاکید نمود: عدم دسترسی به اینترنت رایگان برای دانشجویان با توجه به حجم برنامه های آموزشی بار سنگین اقتصادی به دوش آنها به ویژه دانشجویان کم بضاعت می گذارد که می تواند موجب اختلال در یادگیری دانشجویان گردد.

رئیس دانشگاه تهران با انتقاد از بی توجهی به پیش نویس لایحه اصلاح قانون اقتصادیات های مستقیم در کشور گفت: به نظر می رسد به رغم اهمیت و صندلی پژوهش های کاربردی و فعالیت های شرکت های دانش بنیان این موارد مورد توجه و پشتیبانی در لایحه قرار نگرفته است.

4127

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 868

به "لزوم توجه بیش از پیش به جامعه علمی کشور، نقش مهم دانشگاه ها در عبور از بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم توجه بیش از پیش به جامعه علمی کشور، نقش مهم دانشگاه ها در عبور از بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید