قیمت جوجه یک روزه 2 برابر نرخ مصوب ، کمبودی در جوجه ریزی نداریم

به گزارش جام پارسی، رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور گفت: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه حدود 2 برابر نرخ مصوب، عرضه می گردد.

قیمت جوجه یک روزه 2 برابر نرخ مصوب ، کمبودی در جوجه ریزی نداریم

به گزارش خبرنگاران، برومند چهار آیین، رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به دلایل نوسان قیمت مرغ در بازار اظهار کرد: در 11 فروردین قیمت مصوب مرغ اصلاح شد که متاسفانه بعد از این تاریخ تمامی عوامل موثر در قیمت تمام شده افزایش پیدا کرد به طوریکه از 16 عامل موثر در قیمت تمام شده حتی یک مورد هم نداریم که قیمت آن تغییری نداشته باشد.

وی اضافه نمود: بنابر آمار قیمت ذرت و کنجاله سویا به عنوان مهم ترین نهاده فراوری، حقوق و دستمزد، بیمه، حمل و نقل، جوجه یک روزه، واکسن و دارو رشد چشمگیری داشته که با این وجود قیمت منطقی هر کیلو مرغ گرم 30 هزار تومان است.

چهارآیین اختلاف کنونی قیمت مصوب مرغ با نرخ بازار را ناشی از افزایش نهاده های مورد احتیاج فراوری گفت و گفت: عرضه با نرخ بالای 30 هزار تومان در بازار ارتباطی به فراوری ندارد و ناشی از گرفتاری های پس از کشتار است.

این مقام مسئول قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده درب واحدهای مرغداری را 21 هزار تومان و مرغ گرم واحدهای صنفی 30 هزار تومان گفت.

وی با اشاره به تاثیر قرارگاه ساماندهی مرغ بر بازار بیان نمود: اگر قرارگاه ساماندهی مرغ به بحث اصلاح قیمت ورود پیدا نمی کرد، قیمت با افزایش غیرمنطقی به 50 تا 60 هزار تومان می رسید که امیدواریم اصلاح مجدد قیمت صورت گیرد تا انگیزه کافی برای جوجه ریزی وجود داشته باشد .

چهارآیین ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی تابستان، وزن هر قطعه مرغ 250 گرم کاهش می یابد که این امر به معنای کاهش 30 تا 35 هزار تنی عرضه است که اگر قیمت اصلاح نگردد، با کمبود 45 تا 50 هزار تنی روبرو می شویم که این موضوع منجر به افزایش قیمت مرغ می گردد.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور در واکنش به اصرار مسئولان دولتی بر قیمت مصوب مرغ بیان نمود: علی رغم افزایش هزینه های فراوری، مسئولان ستاد تنظیم بازار بر عرضه مرغ با قیمت های غیر کارشناسی اصرار می ورزند که با این وجود جای این سوال مطرح است که چرا بر عرضه جوجه یکروزه با نرخ مصوب 4 هزار و 200 تومان اصرار نمی نمایند؟

وی ادامه داد: اگر تمامی نهاده های فراوری اعم از جوجه یکروزه، دارو، واکسن، ریز مغذی همانند ذرت و کنجاله در سامانه بازارگاه با نرخ مصوب عرضه گردد و فراورینماینده دسترسی مستقیم به این نهاده ها داشته باشد، امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب هم وجود دارد که متاسفانه در شرایط فعلی جوجه یکروزه تا 2 برابر نرخ مصوب در بازار عرضه می گردد که با این وجود دلالان سودهای هنگفتی را به جیب می زنند و همیشه در بازار التهاب ایجاد می نمایند.

به گفته چهارآیین، تازمانیکه مسئولان ستاد تنظیم بازار با تخلف عرضه جوجه یکروزه و سایر نهاده ها بالاتر از نرخ مصوب برخورد ننمایند، نمی توان انتظار داشت که مرغ با نرخ مصوب توزیع گردد.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور با تاکید بر مدیریت تمامی مولفه های فراوری در سامانه بیان نمود: برای جلوگیری از سودجویی و کنترل بر عرضه مرغ در سطح بازار انتظار می رود که مرغ فروشی ها دارای سامانه الکترونیک باشند تا به سهولت میزان ورودی و خروجی بار و خرید و فروش ها رصد گردد، در غیر این صورت احتمال تخلف به دلیل سود بالای قطعه بندی مرغ وجود دارد. به عنوان مثال اگر به مغازه ای یک تن مرغ تحویل داده می گردد، مغازه دار مکلف است که تمامی بار را با نرخ مصوب عرضه کند که متاسفانه به سبب نبود بازرس به تعداد فروشگاه امکان نظارت وجود ندارد، در حالی که با ثبت در سامانه امکان نظارت به سهولت وجود دارد و این طور نیست که مغازه داران، مرغ تحویلی با نرخ مصوب را پس از تقسیم بندی به قطعات مختلف عرضه نمایند.

وی درباره آخرین شرایط جوجه ریزی در واحدهای مرغداری بیان نمود: با توجه به واردات تخم مرغ نطفه دار و جوجه یکروزه و عرضه با نرخ مصوب 4 هزار و 200 تومان از سوی پشتیبانی امور دام، مسئله ای در جوجه ریزی نداریم که بنابر آخرین آمار تا 24 خرداد حدود 92 میلیون مجوز برای جوجه ریزی صادر شده که تا خاتمه خرداد پیش بینی می گردد که تعداد مجوزها به 110 تا 112 میلیون قطعه برسد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط عادی 110 میلیون قطعه جوجه ریزی مورد احتیاج کشور است، گفت: درحال حاضر با وجود کاهش قدرت خرید خانوار، گرانی سایر محصولات پروتئینی، تغییر الگوی مصرف و افزایش عادت ذخیره سازی تا حدودی تقاضا برای خرید مرغ افزایش یافته به طوریکه سرانه مصرف 2 برابر دنیاست.

چهارآیین در خاتمه توضیح داد: آمار و ارقام نشان می دهد که جوجه ریزی 110 میلیون قطعه ای کفایت می نماید چرا که در سالهایی که 120 میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم، فراورینمایندگان متحمل زیان شدند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1356

به "قیمت جوجه یک روزه 2 برابر نرخ مصوب ، کمبودی در جوجه ریزی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت جوجه یک روزه 2 برابر نرخ مصوب ، کمبودی در جوجه ریزی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید