قارچ سیاه ارتباطی با شیوع کرونا ندارد، تهدیدی جدی برای دیابتی ها،

به گزارش جام پارسی، خبرنگاران/فارس به گفته یک پزشک فوق تخصص عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، قارچ سیاه ارتباطی با شیوع کروناویروس ندارد، تاکید نمود که مبتلایان به نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به قارچ سیاه هستند.

قارچ سیاه ارتباطی با شیوع کرونا ندارد، تهدیدی جدی برای دیابتی ها،

اورنگ ایلامی سه شنبه 16 شهریور در مورد بیماری قارچ سیاه به خبرنگاران گفت: این بیماری به علت تغییراتی که در سیستم تنفسی، بینی و چشم افراد به حالت لکه های سیاه رنگ ایجاد می نماید که به صورت عامیانه قارچ سیاه نامیده می گردد.

معاون درمان علوم پزشکی شیراز ضمن تاکید بر لزوم پرهیز کامل از مصرف خودسرانه دارو برای درمان قارچ سیاه، هشدار داد: مصرف داروهایی نظیر کورتون و دگزامتازون با دوز بالا و کاهش سطح ایمنی بدن، موجب ابتلا به قارچ سیاه می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه نمود: موکورمایکوزیس یا قارچ سیاه بیماری نادری است که از گذشته وجود داشته و ارتباطی به ویروس کرونا ندارد.

در نقاط پرگرد و غبار تردد نکنید

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مبتلایان دیابت و دیگر گروه های در معرض خطر قارچ سیاه توصیه کرد تا از تردد در محل های پُر گرد و غبار نظیر اماکنی که در حال تخریب ساختمانی و ساخت و ساز هستند، بپرهیزند.

ایلامی اضافه نمود: در مواردی که احتمال ابتلای پوستی وجود دارد هم به افراد در معرض خطر توصیه می گردد از کارهای ساختمانی، باغبانی و خاک برداری خودداری نمایند و اگر ناگزیر به انجام این فعالیت ها هستند، از وسایل حفاظت فردی مناسب استفاده نمایند.

علائم سینوزیت را جدی بگیرید

او با اشاره به اینکه این افراد باید علایم ابتلا به بیماری قارچ سیاه که می تواند شبیه یک سینوزیت معمولی باشد را جدی بگیرند، گفت: افراد در صورت مشاهده علایمی مانند درد چشم و صورت، سردرد، داشتن ترشحات و احساس پُر شدگی بینی، حتما به پزشک مراجعه نمایند.

قارچ سیاه از انسان به انسان منتقل نمی گردد

این فوق تخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه عفونت قارچ سیاه، قابلیت انتقال از انسان به انسان را ندارد، یادآور شد: هاگ قارچ از طریق تنفس، محصول یا نان فاسد یا توده های کمپوست وارد بدن فرد شده و موجب ایجاد بیماری می گردد.

ایلامی با اعلام اینکه مواردی از ابتلا به قارچ سیاه در استان فارس مشاهده شده است، به پزشکان هم توصیه کرد تا اگر برای بیماری، مصرف طولانی کورتون یا دگزامتازون تجویز می نمایند، حتما او را تحت نظر قرار داده تا در صورت مشاهده نشانه های ابتلا به عفونت قارچی، درمان مناسب ضد قارچی را شروع نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که بیماران دچار نقص ایمنی، به ویژه مبتلایان به دیابت کنترل نشده، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به قارچ سیاه هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1445

به "قارچ سیاه ارتباطی با شیوع کرونا ندارد، تهدیدی جدی برای دیابتی ها،" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قارچ سیاه ارتباطی با شیوع کرونا ندارد، تهدیدی جدی برای دیابتی ها،"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید