سکوی تشخیص اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی طراحی شد
به گزارش جام پارسی، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وحید یزدانیان با بیان اینکه آگاهی، پیشگیری و مقابله با تبعات ناخوشایند محتوا در شبکه های اجتماعی از ضروریات جوامع امروزی به شمار میرود، گفت: بی تفاوتی نسبت به این محتواها، ممکن است بحران هایی ایجاد کند که برطرف آنها امکان پذیر نبوده، یا مستلزم هزینه های گزاف باشد.
وی در تشریح این موضوع ادامه داد: گاهی انتشار اطلاعات نادرست در فضای مجازی تهدید خاصی به حساب نمی آید و مثلاً با انگیزه تفریح و مزاح، محتوای نادرستی فراوری و منتشر می گردد و اثر طولانی مدتی نیز ندارد. اما در مواردی محتواهای نادرست می توانند به صورت هدفمند و تأثیرگذار در سطح ملی و به منظور بر هم زدن نظم اجتماعی، امنیت، اقتصاد، تخریب اشخاص حقیقی یا حقوقی، و امثال آنها باشند. در موارد متعددی حتی اخبار جعلی در حوزه داخلی یک کشور، در کشور دیگری طراحی و منتشر می گردد.
یزدانیان با تاکید بر اینکه پدیده اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی از جنبه های مختلف مطرح است، اضافه کرد: کشورهای مختلف تعاریف مختلفی از اخبار جعلی دارند. حتی تفسیر حقوقی آنها از اخبار جعلی نیز فرق دارد.
وی اعلام نمود: در این پروژه ضمن مروری گذرا به این مباحث، روش های مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی اخبار مشکوک به جعلی بودن، مورد تمرکز بیشتری نهاده شد و ضمن آنالیز تنوعی از روش های مبتنی بر هوش مصنوعی، بعضی از آنها پیاده سازی شد یا در حال اجرا است.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات، نتایج حاصله را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دقت های خوبی به دست آمده که شامل روش های مبتنی بر استخراج ویژگی های نوشتاری، روش های مبتنی بر کیسه کلمات (Bag of Words)، روش های مبتنی بر n-gram، روش های مبتنی بر یادگیری عمیق و روش های مبتنی بر الگوی انتشار در شبکه است.
منبع: خبرگزاری مهر