سایه برگزیت بر سخنرانی ملکه

به گزارش جام پارسی، حوالی ظهر دیروز دوشنبه به وقت محلی بود که کالسکه سلطنتی حامل ملکه انگلیس در هوای بارانی با همراهی صدها نفر از مردم این کشور کاخ باکینگهام را به مقصد وست مینیستر ترک کرد. در وست مینیستر تمام نمایندگان مجلس انگلیس برای شنیدن سخنرانی سالانه بسیار مهم ملکه فراخوانده شده بودند و هرچه عقربه های ساعت به ظهر نزدیک تر می شد، هیجان ها بالاتر می رفت زیرا سخنرانی ملکه در واقع روخوانی کلیت طرح ها و برنامه های آینده دولت بوریس جانسون، نخست وزیر بویژه برنامه اش برای انتها دادن به بن بست برگزیت بود.

سایه برگزیت بر سخنرانی ملکه

به گزارش سایت روزنامه انگلیسی گاردین، بجز سال 2018 که به خاطر حساسیت موضوع برگزیت ترزا می، نخست وزیر سابق انگلیس خواهان برگزار نشدن سخنرانی سالانه ملکه شد و دو سالی که ملکه به خاطر باردار بودن (سال های 1959 و 1963)، نتوانست سخنرانی سالانه را انجام دهد، هر سال مجلس اعیان انگلیس میزبان ملکه است. ظهر دیروز دوشنبه هم طبق این سنت ملکه در مجلس اعیان حاضر شد و متن سخنرانی ای را که دولت آن را تهیه و تنظیم نموده بود و در واقع برنامه های آینده دولت است، قرائت کرد. در این سخنرانی به 26 طرح جدید یا بازنویسی شده اشاره شد که حدود یک سوم آنها مربوط به برنامه های دولت برای پسابرگزیت بود. ملکه دیروز به نقل از دولت و در حالی که بر تخت سلطنتی در مجلس اعیان تکیه زده و از روی برگه هایی که در دستش بود، متنی را می خواند، گفت، برگزیت طبق برنامه در روز 31 اکتبر اجرایی خواهد شد. او اضافه کرد، انتها دادن به آزادی تردد انسانی و کالایی پس از برگزیت از برنامه های دولت است اما انگلیسی هایی که شهروندی اتحادیه اروپا را دارند، می توانند شهروندی خود را بعد از برگزیت هم تمدید نمایند. ملکه تأکید کرد، دولت خواهان همکاری با تمام احزاب در ایرلند شمالی برای رسیدن به توافق است. یکی از جدی ترین چالش های برگزیت مسأله مرزی در ایرلند شمالی است. ملکه در ارائه بخش دیگری از طرح های دولت، از تشدید مجازات علیه خارجی هایی که در داخل انگلیس مرتکب خشونت و تجاوز جنسی می شوند و حمایت از افرادی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، اطلاع داد. فارغ از تمام این موضوعات مطرح شده، آنچه سخنرانی ملکه را حائز اهمیت می نماید، مذاکراتی است که در 5 روز آینده بر سر این 22 طرح بین نمایندگان انجام خواهد شد و در نهایت هم نمایندگان باید به این طرح ها رأی دهند. به طور سنتی بسیار کم سابقه است که نمایندگان به این طرح ها رأی منفی بدهند اما از آنجا که از زمان روی کار آمدن بوریس جانسون تاکنون تقریباً هیچ کدام از طرح های او برای برگزیت از مجلس رأی نیاورده است و آقای نخست وزیر تاکنون 7 بار از مجلس نه شنیده است، بعید نیست این بار هم نمایندگان به طرح های او که در قالب سخنرانی ملکه مطرح شده، رأی منفی دهند. اگر چنین گردد، در واقع او رأی عدم اعتماد از مجلس دریافت نموده است و چاره ای جز برگزاری انتخابات زودهنگام یا استعفا ندارد.

دیروز چند ساعت پس از سخنرانی ملکه از تریبون مجلس اعیان، نمایندگان در مجلس عوام جمع شدند و سخنان بوریس جانسون در دفاع از طرح هایش را شنیدند. پس از جانسون، جرمی کوربین، رهبر اپوزیسیون انگلیس هم در نقد طرح های جانسون سخنرانی کرد. این روند هم طبق سنت دیرینه رخ داد. حالا نمایندگان 5 روز فرصت دارند درباره این طرح ها بحث و گفت و گو نمایند و در آخر به سخنرانی ملکه یا به بیان بهتر مانیفست دولت جانسون که از زبان ملکه بیان شده، رأی دهند. آخرین باری که یک دولت در انگلیس از کسب رأی سخنرانی ملکه محروم شد مربوط به سال 1924 است حال باید منتظر ماند و دید که آیا جانسون این اتفاق را تکرار خواهد نمود.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 123

به "سایه برگزیت بر سخنرانی ملکه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه برگزیت بر سخنرانی ملکه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید