رونمایی از کتاب تاریخ ملک آرا

به گزارش جام پارسی، خبرگزاری خبرنگاران-کتابخانه و موزه ملی ملک، کتاب تاریخ ملک آرا (چگونگی به قدرت رسیدن قاجارها) را رونمایی کرد.

رونمایی از کتاب تاریخ ملک آرا

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف شده بر آستان قدس رضوی (ع)، کتاب تاریخ ملک آرا روایت دگرگونی هایی مهم در تاریخ ایران در دوره زمانی سقوط صفویان تا روزگار پادشاهی فتحعلی شاه قاجار است.

میرزا علی قلی متخلص به اقبال (درگذشته به سال 1248 قمری) کتاب تاریخ ملک آرا را به دستور محمدقلی میرزا ملک آرا حاکم مازندران در روزگار فتحعلی شاه قاجار با ادبیاتی کاملا منشیانه و متکلف نوشته است.

این کتاب در دومین نشست از مجموعه نشست های معرفی و آنالیز کتاب در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با حضور رقیه آقابالازاده پژوهشگر تاریخ و عضو گروه مصححان کتاب، دکتر گودرز رشتیانی عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران و علیرضا دولتشاهی پژوهشگر و کارشناس کتابخانه ملی ملک رونمایی شد.

تاریخ ملک آرا در دوره ای از تاریخ ایران نگاشته شده که نبودِ منابع مستند تاریخی به چشم می آید. بسیاری از رخداد های آن دوره منحصرا در این کتاب اشاره رفته، از این رو کتاب تاریخ ملک آرا با دیگر منابع همانند در آن دوره همانند تاریخ محمدی (احسن التواریخ) تفاوت هایی دارد. کتاب با آن که سفارشی نوشته شده است و نگاهی جانب دارانه به حکومتگران قاجار دارد، اما باز می تواند نما هایی از رخداد های سیاسی و نظامی آن دوران پرآشوب و ناپایدار را به تصویر بکشد و واقعیت هایی پیش روی پژوهشگران تاریخ بگذارد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1673

به "رونمایی از کتاب تاریخ ملک آرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از کتاب تاریخ ملک آرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید