راجع به رژیم استیلمن چه میدانید؟

به گزارش جام پارسی، آیا در پی رژیمی هستید که کربوهیدرات کمی داشته باشد تا بتوانید وزن خود را کاهش دهید؟ خوشبختانه رژیم استیلمن یکی از روش های رژیمی است که به شما در این مورد یاری می نماید. این رژیم احتیاج به تمرین ورزشی سخت و شدیدی ندارد و در طول روز باید 6 وعده غذایی را همراه با 8 لیوان آب مصرف کنید. غذا هایی که مصرف می کنید، می تواند توده بدنی شما را بسازد و در نتیجه می توانید در عرض چند هفته چند کیلو کم کنید، اما باید به دقت این رژیم را دنبال کنید تا از اضافه وزن خود جلوگیری کنید.

راجع به رژیم استیلمن چه میدانید؟

رژیم استیلمن چیست و چگونه به کاهش وزن یاری می نماید؟

این رژیم به وسیله دکتر ایروان ماکس ول استیلمن در سال 1967 ابداع شد. این رژیم بعد از نوشتن یک کتاب به وسیله این فرد ایجاد شد که مصرف کربوهیدرات و پروتئین در آن کم می باشد. طبق گفته استیلمن یک فرد می تواند در عرض چند هفته 22 کیلوگرم وزن کم کند و در نتیجه علاقه بیشتری به ادامه این رژیم پیدا می نماید تا به وزن دلخواه خود برسد.

یک فرد در این رژیم می تواند 6 وعده غذایی را در طول روز مصرف کند که 3 وعده آن سنگین است و در نتیجه سلول های او همچنان فعال می مانند و متابولیسم او را افزایش می دهند و بعلاوه باید در طول روز 8 لیوان آب مصرف کند تا بدن او آب کافی را داشته باشد تا بتواند عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد. بعلاوه آب کافی می تواند سموم بدن را از بین ببرد و زمانی که این رژیم را دنبال می کنید، می توانید پروتئین و کربوهیدرات و چربی را در حد متعادل به بدن خود برسانید.

کربوهیدرات ها بعلاوه در بدن شما به قند تبدیل می شوند و در نتیجه با کمبود قند روبرو نمی شوید، زیرا زمانی که بدن کربوهیدرات کمتری مصرف کند، آغاز به استفاده از پروتیئن برای به دست آوردن انرژی کافی می نماید و فرد با کاهش وزن روبرو می گردد. این رژیم شامل مرحله یک و دو است که هر مرحله احتیاج به اقدامات مختلفی دارد که باید به دقت آن ها را دنبال کنید.1

مرحله 1 رژیم استیلمن

هفته اول این رژیم را در مرحله اول باید به صورت زیر دنبال کنید.
وعده های غذایی
- صبحانه بین ساعت 8 تا 9 صبح :1 فنجان چای سبز و 2 عدد تخم مرغ پخته

- وعده قبل از ناهار بین ساعت 10 و نیم تا 11 :1 فنجان قهوه سیاه بدون کرم یا شکر

- ناهار بین ساعت 12 و نیم تا 1 عدد سینه مرغ آبپز با کمی ادویه

- وعده بعد از نهار ساعت 3 بعد از ظهر :1 فنجان قهوه سیاه بدون کرم یا شکر

- میان وعده عصر ساعت 5 بعد از ظهر :1 عدد تخم مرغ پخته و 1 فنجان چای سبز

- شام بین ساعت 7 تا 8 شب :گوشت گاو یا ماهی با سس و چاشنی مخصوص

چرا این رژیم کارآمد است ؟
چای سبز هیچ کالری ندارد و بعلاوه به افزایش متابولیسم فرد یاری می نماید و باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد می گردد. تخم مرغ پخته نیز منیع غنی از پروتئین می باشد. قبل از نهار نیز مصرف یک فنجان قهوه سیاه باعث می گردد که اشتهای شما تا حدودی کاهش پیدا کند و سینه مرغ نیز می تواند کربوهیدرات و پروتئین کافی را به بدن شما برساند.3

مرحله 2 رژیم استیلمن

وعده های غذایی
- صبحانه بین ساعت 8 تا 9 صبح:1 فنجان چای سبز با دو عدد تخم مرغ پخته

- وعده قبل از نهار از ساعت 10 و نیم تا 11:نصف یک عدد سیب همراه با یک فنجان قهوه سیاه

- نهار از ساعت 12 و نیم تا 1 ظهر:ماهی گریل شده با پوست با سبزیجات

- وعده بعد از نهار ساعت 3 بعد از ظهر:یک چهارم فنجان هویج یا یک چهارم فنجان هندوانه

- میان وعده عصرگاهی ساعت 5 بعد از ظهر :چای سبز یا یک عدد بیسکوییت

- شام ساعت 7 تا 8 شب :مرغ سوخاری با سوپ قارچ

چرا این مرحله از رژیم کارآمد است ؟
چای سبز و آب لیمو در کاهش وزن اعجاب انگیز عمل می نماید. تخم مرغ نیز منبع غنی از پروتئین هاست و می تواند شما را در طول روز سیر نگه دارد و نصف یک عدد سیب نیز قند کافی بدن را تامین می نماید و چای سبز نیز چربی سوز و سرکوب نماینده اشتها است. ماهی نیز دارای چربی سالم می باشد. همچننی سبزیجات، میوه ها، فیبر رژیمی و کربوهیدرات های پیچیده در سراسر این رژیم وجود دارد.3

برنامه غذایی رژیم استیلمن

هواداران رژیم استیلمن شش وعده غذایی در روز می خورند و دو قانون کلیدی را رعایت می نمایند. اولاً شما باید هشت لیتر آب در هرروز بنوشید. قانون دوم این است که شما می توانید به هر مقدار که بخواهید، غذاهای مجاز را بخورید. در ادامه به شما خواهیم گفت که کدام مواد غذایی مجاز و کدام غیر مجاز هستند.
غذاها و خوراکی هایی مجاز در رژیم غذایی استیلمن
گوشت بدون چربی

مرغ (بدون پوست)

غذاهای دریایی

تخم مرغ

خامه بدون چربی

تمامی غذاهای گفته شده باید به صورت کبابی یا آبپز پخته گردد. توجه داشته باشید که به هیچ وجه مجاز نیستید از روغن در پخت غذا بهره ببرید. علاوه بر آب، شما می توانید نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه و بعضی نوشیدنی های رژیمی را نیز بنوشید. در این رژیم ادویه جات معمولی مانند نمک، فلفل، سیر مجاز است.

غذاهای ممنوعه در رژیم غذایی استیلمن

رژیم غذایی استیلمن کربوهیدرات، سبزیجات، میوه ها و تمامی چربی ها، از جمله کره و روغن های گیاهی، را به شدت ممنوع می نماید. الکل و قند نیز مجاز نیستند.2

مزایای رژیم غذایی استیلمن

یکی از مزایای اصلی رژیم غذایی استیلمن که هواداران زیادی جمع نموده این است که در این رژیم شما شاهد سرعت کاهش سایز و وزن خود هستید. همین امر می تواند باعث ایجاد انگیزه در شما گردد که به این رژیم ادامه دهید. استیلمن ادعا نموده است که در این رژیم افراد 7-3.5 کیلوگرم در هفته اول و حدود 2.5 کیلوگرم در هفته پس از آن وزن کم می نمایند.

معایب رژیم غذایی استیلمن

از نظر بعضی منتقدین و کارشناسان رژیم غذایی، اصلی ترین نقطه ضعف این رژیم این است که در رژیم استیلمن فیبر گنجانده نشده است. علت آن هم حذف میوه و سبزیجات در این رژیم است. ضروری است حتماً در حین رعایت این رژیم مکمل های مورد احتیاج را تهیه و مصرف نمایید.

مقدار پروتئین بالا که در رژیم غذایی استیلمن ارائه شده است می تواند مسائل خاصی مانند یبوست، کلسترول بالا, سنگ کلیه, سوء تغذیه, مسائل گوارشی, خستگی و درد عضلانی, ضعف استخوان ها و کاهش وزن کوتاه مدت ایجاد کند.

با توجه به اینکه در هفته های اول رژیم سرعت کاهش وزن زیاد است، توجه داشته باشید که در صورت ادامه ندادن و رعایت نکردن رژیم سرعت برگشت وزن شما نیز زیاد خواهد بود و چه بسا اگر رعایت نکنید از وزن سابق خود نیز بیشتر خواهید شد. پس سعی حتماً تحقیق لازم را نه تنها در خصوص این رژیم بلکه در خصوص تمامی رژیم ها انجام دهید سپس اقدام به انجام آن کنید.3

پدیده کتوز در رژیم غذایی استیلمن

یکی از دلایل کاهش وزن سریع در رژیم استیلمن این است که هیچ نوع کربوهیدرات یا چربی مصرف نمی گردد. معمولاً بدن برای تأمین انرژی مورد احتیاج ابتدا چربی های موجود را می سوزاند سپس اگر چربی به مقدار مورد احتیاج در بدن نباشد بدن به سراغ کربوهیدرات ها می رود. این اولویت بندی بدن به این علت است که سوزاندن چربی برای بدن بسیار راحت تر از سوزاندن کربوهیدارت است. به استفاده از چربی های موجود در بدن برای تأمین انرژی کتوز می گویند.

کتوز در بدن فراوری اسید می نماید که می تواند برای بدن آسیب زا باشد. پس بنابراین حتماً آب زیاد بنوشید تا از عوارض آن جلوگیری کنید. یکی از دلایل مهم تأکید این رژیم برای مصرف زیاد آب کتوز است. از علائم کتوز بوی بد دهان، حالت تهوع و استفراغ و تنفس سریع و عمیق است.3

پینوشتها

1.www.parsine.com

2.www.dingoland.ir

3.www.namnak.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1527

به "راجع به رژیم استیلمن چه میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راجع به رژیم استیلمن چه میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید