خرید گندم کشاورزان از برنامه عقب مانده است

به گزارش جام پارسی، تهران (پانا) - رئیس اتحادیه باغداران با بیان اینکه برنامه خرید گندم از کشاورزان از برنامه سالانه عقب مانده است، می گوید درحالی که باید تا به امروز 12 میلیون تن گندم خریداری می شد این اندازه تنها در حدود 5 میلیون تن است و وزارت جهاد کشاورزی و وزیر تازه این وزارتخانه باید توجه جدی به این بحث داشته باشد.

خرید گندم کشاورزان از برنامه عقب مانده است

عنایت الله بیابانی در گفت وگو با پانا با بیان اینکه چالش های بخش کشاورزی تنها محدود به فراوریات باغی نیست، اظهارکرد: یکی از مهمترین دغدغه ها در بخش کشاورزی خرید گندم است. احتیاج کشور به گندم حدود 14 میلیون تن است اما تا به امروز و با گذشت پنج ماه از سال حدود 5 میلیون تن گندم خریداری شده است و تامین احتیاج واقعی مصرفی گندم که کالایی استراتژیک برای کشور است مهمترین دغدغه برای این وزارتخانه خواهد بود.

وی اضافه کرد: نان یکی از کالاهای مهم در سبد مصرفی خانوارها است و تامین گندم همیشه به اسم یکی از برنامه های اصولی که احتیاجمند برنامه ریزی فراوری و توزیع مناسب است مطرح بوده است. اندازه فراوری گندم کشور سالانه 12 میلیون تن بوده است و سال جاری به دلایلی هنوز این اندازه گندم از کشاورزان خریداری نشده است و به نظر می رسد که مهمترین علت آن امتناع کشاورزان از خرید باشد.

کشاورزان به علت تعهداتی که برای خرید کود و سم و سایر هزینه های فراوری دارد قاعدتا محصول فراوریی خود را به فروش می رسانند و هنوز به درستی نمی توان اظهار نظرکرد که به چه دلایلی گندم مورد احتیاج کشور تحویل نشده است

رئیس اتحادیه باغداران اعلام نمود: برنامه خرید گندم از کشاورزان از برنامه سالانه عقب مانده است. حدود 5 تا 6 میلیون تن از این خرید به اسم ذخیره استراتژیک نگهداری می گردد و درحالی که باید تا به امروز 12 میلیون تن گندم خریداری می شد این اندازه تنها در حدود 5 میلیون تن است و وزارت جهاد کشاورزی و وزیر تازه این وزارتخانه باید توجه جدی به این بحث داشته باشد.

وی اسم کرد: کشاورزان به علت تعهداتی که برای خرید کود و سم و سایر هزینه های فراوری دارد قاعدتا محصول فراوریی خود را به فروش می رسانند و هنوز به درستی نمی توان اظهار نظرکرد که به چه دلایلی گندم مورد احتیاج کشور تحویل نشده است.

بیابانی با بیان اینکه یکی از دغدغه های مهم وزیر تازه تامین گندم است، توضیح داد: فراوری و خرید گندم احتیاجمند برنامه ریزی است. وزیر تازه هنوز اظهار نظری در خصوص تامین گندم نداشته است اما باید منتظر ماند و دید که در خصوص تامین محصولات کشاورزی چه برنامه ای دارد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1439

به "خرید گندم کشاورزان از برنامه عقب مانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید گندم کشاورزان از برنامه عقب مانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید