تعداد دام مراتع کلات 1.5 برابر ظرفیت چرای مراتع است

به گزارش جام پارسی، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان کلات گفت: یکی از مهمترین مسائل شهرستان کلات در بخش منابع طبیعی و مرتع، حضور دام مازاد بر ظرفیت مرتع است به طوری که در بعضی مراتع تعداد دامی که از مرتع چرا می کنند حدود 1.5 برابر ظرفیت مراتع است.

تعداد دام مراتع کلات 1.5 برابر ظرفیت چرای مراتع است

حسن محمدزاده در گفت وگو با خبرنگاران بیان نمود: شهرستان کلات به لحاظ پوشش گیاهی غنی است و هم مراتع قشلاقی، هم مراتع ییلاقی و میان بند دارد و می توان گفت شهرستان کلات جزء معدود شهرستان هایی است که سه فصل چرایی دارد و مهمترین مسئله ای که در حال حاضر آسیب جدی به مراتع وارد می کند حضور دام بیش از ظرفیت مراتع است.

محمدزاده اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرستان کلات شهرستان سیل خیزی است و حدود 60 درصد منطقه به لحاظ سیل خیزی و فرسایش پذیری حالت بحرانی دارد، قطعا یکی از مهمترین مولفه های موثر در جلوگیری از سیلاب، پوشش گیاهی است؛ چراکه پوشش گیاهی باعث تثبیت خاک شده و با جلوگیری از تشکیل رواناب به نفوذ آب در خاک کمک می کند.

معضل فرسایش خاکی از معضل کمبود آب بیشتر است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر معضل فرسایش خاکی از معضل کمبود آب بیشتر است، یادآور شد: دام مازاد بر ظرفیت مراتع باعث تخریب و آسیب جدی به مراتع شده و با از بین رفتن پوشش گیاهی، فرسایش خاکی و سیلاب در منطقه تشدید خواهد شد.

محمدزاده اظهار کرد: در رابطه با ممنوعیت ورود دام مازاد بر ظرفیت مراتع قانون هایی هم معین شده است اما وقتی دامدار را از یک قسمت منع می کنیم دام هایش را به نقطه دیگری می برد و متاسفانه مجدد همین مشکل پیش می آید و این معضلی است که در کل کشور هم با آن روبرو هستیم و نیازمند یک راه چاره اصولی است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان کلات شرح داد: معیشت مردم شهرستان کلات وابسته به دام است و به جرأت می توان گفت شغل 95 درصد مردم دامداری است و از این طریق امرار معاش می کنند.

محمدزاده اضافه نمود: متاسفانه در شهرستان کلات به دلیل نبود زیر ساخت های اقتصادی از جمله صنعت و... مردم مجبور هستند از راه دامداری امرار معاش کنند و به راحتی نمی توان جلو دام ها را گرفت که وارد مراتع نشوند بلکه باید زیرساخت های لازم برای مردم فراهم شود.

یکی از راه چارههای موجود علاوه بر بحث فرهنگ سازی، تبدیل دامداری های سنتی به صنعتی است

وی خاطر نشان کرد: یکی از راه چارههای موجود علاوه بر بحث فرهنگ سازی، تبدیل دامداری های سنتی به صنعتی است که علاوه بر سود اقتصادی آسیب به مراتع هم کمتر خواهد شد که این امر مستلزم مساعدت و مشارکت همگانی است همچنین با توجه به اینکه معیشت مردم منطقه بر پایه دامداری است باید طرح های اقتصادی جایگزینی برای اشتغال در منطقه ایجاد شود تا مردم به جای دامداری به مشاغل دیگر روی بیاورند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان کلات گفت: در قسمت هایی از شهرستان که به لحاظ پوشش گیاهی آسیب دیده و فقیر شده اند اقدامات حفاظتی انجام شده و به همین منظور در 160 هکتار از مناطق بحرانی و آسیب دیده سعی کردیم با احیاء گونه های بومی منطقه، به صورت طبیعی به طبیعت کمک کنیم که پوشش گیاهی تقویت شود.

وی تآکید کرد: به منظور جلوگیری از خسارات سیل و هدر رفت آب و خاک در سه سال اخیر اقدامات آبخیزداری خوبی در منطقه اجرا شده و یا در حال اجرا است که نقش بسیار موثری در کاهش خسارات ناشی از سیل داشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1097

به "تعداد دام مراتع کلات 1.5 برابر ظرفیت چرای مراتع است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد دام مراتع کلات 1.5 برابر ظرفیت چرای مراتع است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید