تجربیات آموزشی پیشکسوتان و صاحب نظران گردشگری مدون می گردد

به گزارش جام پارسی، ایرنا/ براساس سخنان معاون گردشگری کشور، تجربیات آموزشی پیشکسوتان و صاحب نظران گردشگری مدون می گردد.

تجربیات آموزشی پیشکسوتان و صاحب نظران گردشگری مدون می گردد

علی اصغر شالبافیان در جمع اساتید و فعالین حوزه آموزش گردشگری که به بهانه برپایی مدرسه پاییزی گردشگری در سالن خلیج فارس این معاونت گرد هم جمع شده بودند، گفت: کوشش ما این است که آموزش های حوزه گردشگری، کاربردی و مرتفع کننده احتیاج این صنعت از ابعاد و زوایای مختلف باشد. از این رو فراوری محتوای آموزشی خلاق و کاربردی از مهمترین وظایف دفتر مطالعات، آموزش و برنامه ریزی گردشگری بشمار می آید که با همکاری مستمر و پویای بخش خصوصی، دانشگاه و مراکز آموزشی قابل تحقق است.

معاون گردشگری با اشاره به یکی از پروژه های آموزشی در دست انجام در بخش گردشگری موضوعی اضافه کرد: در حال حاضر یکی از اقدامات در راستای فراوری محتوای خلاق و کاربردی، تبدیل کتاب بین المللی موضوعات و مسیرهای گردشگری فراملی، تهیه شده به وسیله سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و کمیسیون سفر اتحادیه اروپا (ETC) به اطلاعات مصور و ویدئویی است که پس از اتمام و گردآوری کامل علاوه بر استفاده در سرفصل های دروس آموزشی مختلف به استانهای کشور نیز ابلاغ و به عنوان یکی از ملاک های ارزیابی همکاران استانی با هدف بروزرسانی اطلاعات و دانش مورد احتیاج بکار گرفته خواهد شد.

شالبافیان اضافه کرد: پیرو تجربه مطلوب حاصل در بخش محتوای گردشگری موضوعی، این اقدام می تواند به طرق مختلف از جمله مدون کردن تجربیات افراد پیشکسوت، صاحب نظر و پیروز در زمینه های مختلف حوزه گردشگری و انتقال اطلاعات به گستره وسیع خانواده این صنعت اعم از دولتی و خصوصی با همکاری مستمر دفتر مطالعات، آموزش و برنامه ریزی گردشگری، بخش دانشگاهی و مراکز آموزشی خصوصی در دستور کار قرار گیرد.

وی توضیح داد: بر این اساس تجربیات افراد پیشکسوت در حوزه گردشگری همچون جلال نصیریان، افرادی که صاحب مدل های تجاری پیروز در این صنعت هستند، جوانان فعال یا افراد صاحب نظر علمی یا غیر آکادمیک، در قالب تاریخی شفاهی، گردآوری، ثبت و سپس به جامعه مخاطب علاقمند انتقال داده گردد.

شالبافیان نخستین پروژه ثبت تجربیات آموزشی را بر مبنای انتقال تجربیات شخص جلال نصیریان، پیشکسوت صنعت گردشگری قرار داد و گفت: بهره مندی و انتقال دانش بیش از 50 ساله نصریان رسالتی بر گردن ماست. تجربه عزیزانی همچون ایشان که سالها در این حوزه تجربه کسب نموده اند باید ثبت گردد. این اقدام پروژ ه ای ذی قیمت است، چرا که تا قبل از اینکه اساتید این حوزه به علت کهولت، بیمار و قدرت تکلم خود را از دست بدهند، سبب مستند شدن تجربیات ارزشمند موجود شده و می تواند به عنوان محل رجوع در اختیار نسل جوان و مخاطبان این حوزه قرار گیرد.

معاون گردشگری در ادامه تاکید نمود: با تعریف پروژه های آموزشی متنوع باید در کنار آموزش های عمومی و مرسوم، روزنه های تازه برای ورود نگاه متفاوت و کاربردی به این حوزه باز کنیم و از آموزش برای دمیدن به مشعل پویای گردشگری بهره مند شویم.

او بعلاوه برپایی دوره های آموزشی ویژه فعالین گردشگری در قالب مدارس تابستانه و هم اکنون به صورت مدرسه پاییزه را نیز اقدامی شایسته از سوی دفتر مطالعات، آموزش و برنامه ریزی گردشگری مطرح نمود و گفت: هدف این است که با ارائه محتوا، تدریس و واگذاری مسئولیت اجرایی مدارس آموزشی گردشگری به بخش خصوصی و تشکل حرفه ای مرتبط و از سویی تسهیلگری به وسیله معاونت گردشگری به عنوان بخش دولتی، این فرصت ویژه را برای خانواده گردشگری فراهم آوریم و با تداوم آن و بهره گیری از فضای مجازی در سطح وسیع، اطلاع رسانی و زمینه ارتباط با مخاطبان علاقمند این حوزه برقرار گردد.

شالبافیان تاکید نمود: باید پل قابل فهمی میان منابع و سرفصل های آموزشی ایجاد تا مکانیسم انتقال مفاهیم را عینی کنیم. خوشبختانه ابزارش را نیز در اختیار داریم. آموزش را باید از ستاد و استان ها شروع کنیم. اولین گروهی که احتیاج به آموزش دارند خود ما هستیم. وقتی بپذیریم که ما احتیاج به آموزش داریم همین انگیزه یادگیری را افزایش می دهد.

در انتها این نشست، معاون گردشگری از فعالین این حوزه که در یک سال اخیر بیشترین همکاری و اثربخشی را در صنعت گردشگری به ارمغان آورده اند، با اهدای لوح، تشکر و قدردانی کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 مهر 1401 بروزرسانی: 15 مهر 1401 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1808

به "تجربیات آموزشی پیشکسوتان و صاحب نظران گردشگری مدون می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربیات آموزشی پیشکسوتان و صاحب نظران گردشگری مدون می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید