بزرگ ترین گنبدهای دنیا را بشناسید!

به گزارش جام پارسی، گنبد یکی از زیباترین سازه هایی است که انسان در طول تاریخ ساخته است. سراسر دنیا مملو از جاذبه های دنیاگردی و گردشگری مجذوب نماینده، متنوع و مختلف است و همین موضوع باعث شده تا گردشگران و دنیاگرد ها بتوانند به سراغ هر یک از این جاذبه ها رفته و از آن ها بازدید نمایند. فارغ از این که به چه منطقه و یا شهری می روید، در هر یک از بخش های این دنیا می توانید به سراغ این جاذبه های گردشگری رفته و از آن ها تماشا کنید. در این مطلب قصد داریم تا شما را با سه گنبد بزرگ دنیا آشنا نموده و در رابطه با این جاذبه های دنیاگردی، توضیحاتی را ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا نگاهی به بزرگترین گنبدهای دنیا بیاندازیم.

بزرگ ترین گنبدهای دنیا را بشناسید!

گنبد چیست؟

در بخش اول اگر بخواهیم در رابطه با معماری گنبد صحبت نموده و توضیحات کاملی در این زمینه را به شما ارائه دهیم باید گفت که گنبد سازه و معماری است که شبیه نیم کره تو خالی بوده و آن را به عنوان سقف می سازند. نکته مهم این است که در طول تاریخ سازه های گنبدی شکل بسیار زیادی در سراسر دنیا به وجود آمده است و همین مسئله باعث اهمیت تاریخی این شیوه از معماری شده است.

با این وجود بعضی از سازه های گنبدی دنیا جایگاه ویژه ای در بین گردشگران و گردشگر ها داشته و به علت طراحی خاص و مجذوب نماینده شان، این سازه های گنبدی محبوبیت بسیار زیادی در بین گردشگر ها و گردشگران دارد.

در ادامه شما را با سه جاذبه گردشگری آشنا می کنیم که به عنوان بزرگترین گنبدهای دنیا شناخته می شوند. پس از معرفی هر یک از این موارد، در رابطه با آن ها نیز توضیحات کاملی را ارائه می دهیم.

بزرگ ترین گنبدهای دنیا | کلیسا سانتا ماریا دل فیوره

اگر خواهیم بزرگترین گنبد حال حاضر دنیا را به شما معرفی کنیم باید به سراغ ایتالیا و شهر فلورانس رفت، چرا که بزرگترین گنبد دنیا امروزه متعلق به کلیسا سانتا ماریا دل فیوره در این کشور است. اگر بخواهیم در رابطه با تاریخ این بنا صحبت کنیم، باید گفت که در دوران رنسانس اروپا و در دوران باروک ساخت سازه های گنبدی شکل محبوبیت بسیار زیادی در ایتالیا پیدا می نماید و به همین علت مسیحیان کوشش می نمایند تا اماکن مذهبی خود را با معماری گنبدی شکل به وجود بیاورند. در همان دوران است که در ایتالیا کلیسای سانتا ماریا دل فیوره به عنوان کلیسای جامع فلورانس با سقف گنبدی به وجود می آید.

این کلیسای جامع با معماری سبک گوتیک ساخته شد و از سال 1296 تا 1436 ساخت آن به طول انجامید. در نهایت پس از اتمام فرآیند ساخت کلیسای سانتا ماریا دل فیوره، این بنا با گنبد زیبای خود تبدیل به نماد شهر فلورانس و یکی از بزرگترین کلیساهای کشور ایتالیا شد.

مسجد ایاصوفیه

دومین گنبد بزرگ دنیا از نظر وسعت متعلق به مسجد ایاصوفیه در شهر استانبول است. این مسجد که 1400 سال پیش به عنوان کلیسای جامع قسطنطنیه مورد استفاده قرار می گرفت، در طول تاریخ دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است و داستان پر فراز و نشیبی دارد. ایاصوفیه در کمال تعجب در کمتر از شش سال ساخته شد و به همین علت شاهد ایرادات فنی بسیار زیادی در آن بودیم.

به خاطر عجله بسیار زیاد در ساخت این بنا، به خصوص در سقف آن، سقف این بنا گنبدی یک بار در زمان ساخت و یک بار هم دو دهه پس از سرانجام ساخت فرو ریخت و همین مسئله باعث شد تا برای سومین بار گنبد این مسجد با معماری و مهندسی فوق العاده ای ساخته گردد تا دیگر با مشکل فرو ریختن آن روبرو نشوند.

در زمانی که عثمانی ها شهر استانبول امروزی را فتح نموده و به قلمرو اسلامی خود اضافه کردند، در نهایت این کلیسا با دومین گنبد بزرگ دنیا تبدیل به مسجد این شهر شد و امروزه نیز از ایاصوفیه به عنوان یکی از بزرگترین مساجد دنیا و از گنبد آن به عنوان دومین گنبد بزرگ دنیا یاد می گردد.

گنبد سلطانیه

در کمال تعجب اگر بخواهیم سومین گنبد بزرگ دنیا را به شما معرفی کنیم، باید وارد ایران شده و سری به زنجان بزنید، چرا که گنبد سلطانیه در این شهر، سومین گنبد بزرگ دنیا را در اختیار دارد و همین مسئله باعث شده تا این جاذبه گردشگری و گردشگری شهر زنجان محبوبیت بسیار زیادی در بین گردشگران و گردشگر ها به دست بیاورد.

نکته ای باید بدانید این است که علاوه بر آن که از نظر ارتفاع گنبد سلطانیه به عنوان سومین گنبد بزرگ دنیا به شمار میرود، در ایران نیز رکورد بزرگترین گنبد آجری تاریخی را نیز دارد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که گنبد سلطانیه الهام بخش ساخت کلیسای دل فیوره و تاج محل بوده است و در واقع معماران این دو بنای مشهور برای طراحی و ساخت گنبد بنای خود از گنبد سلطانیه الهام گرفته اند.

مهندسی گنبد سلطانیه

اگر بخواهیم نگاهی به مشخصات فنی و مهندسی این گنبد 700 ساله بیاندازیم باید گفت که سقف این بنا 1600 تن وزن داشته و در طی همه این سال ها تنها 8 سانتی متر نشست نموده است. اگر بخواهیم در خصوص مهندسی فوق العاده ای بنا صحبت کنیم باید این بنا را با معماری گنبد ایاصوفیه استانبول مقایسه کنید که تا به امروز دو بار فرو رفته است اما این گنبد در ایران تنها 8 سانتی متر نشست را تجربه نموده است. نکته دیگری که در رابطه با گنبد سلطانیه باید به آن توجه داشته باشید این است که این بنا نخستین گنبد دو پوسته دنیا است و معمار مقبره سلطان سنجر در مرو از این سازه برای طراحی گنبد مقبره الهام گرفته است.

با رزرو آنلاین تور زنجان خبرنگاران با برترین قیمت به این شهر سفر کنید.

بر اساس نوشته های تاریخی به مدت 10 سال، بیش از 3000 کارگر کوشش کردند تا در نهایت بتواند این بنا را به وجود بیاورند. این بنا از نظر معماری سه طبقه داشته و نمای بیرونی آن از معماری سلجوقی الهام گرفته است. نکته جالبی که باید بدانید این است که این بنا در قسمت همکف و طبقه اول مستطیل شکل بوده اما در طبقه دوم و سوم پلان آن به شکل هشت ضلعی تغییر می نماید.

یکی از دلایلی که باعث شده تا طبقات بالایی این بنا هشت ضلعی ساخته گردد به خاطر مباحث مذهبی بوده، چرا که در وهله اول هشت عدد مقدسی در بین مسلمانان بوده و بعلاوه بر اساس احادیث مذهبی بهشت هشت درب دارد و این هشت ضلعی از هشت درب بهشت الهام گرفته شده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1982

به "بزرگ ترین گنبدهای دنیا را بشناسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین گنبدهای دنیا را بشناسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید