با شغل های مهارت محور، بیکار نمی مانید!

به گزارش جام پارسی، معاون وزیر کار با بیان اینکه 45 درصد ورودی های سازمان آموزش فنی و حرفه ای را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، از شناسایی 440 فرصت شغلی مهارت محور با سرمایه یاری اطلاع داد.

با شغل های مهارت محور، بیکار نمی مانید!

به گزارش خبرنگاران، با توجه به اینکه بخش اعظمی از مهارت آموزی می تواند در مدارس و مهمتر از آن دانشگاهها صورت گیرد، آموزشهای مهارت محور به یک استراتژی مهم در تمام جهان به ویژه کشورهای پیشرفته تبدیل شده است.

در حالی که در کشورهای پیشرفته 30 درصد آموزشها به صورت تئوری و 70 درصد عملی است، در کشور ما این معادله برعکس و تنها 30 درصد از فعالیتهای آموزشی به شکل عملی بوده است.

امروز بحث اشتغال یک دغدغه اساسی برای خانواده ها به شمار می رود در حالی که فرصتهای شغلی زیادی وجود دارد که مهارت محور بوده و به سرمایه بالایی احتیاج ندارد.

در مشاغل مهارت محور، جوانان جویای کار با کمترین هزینه و بدون درگیر شدن در بروکراسی های اداری پیچیده، آموزش دیده و وارد بازار کار می شوند و تولیدات خود را به سرعت به بازار عرضه می نمایند.

به همین دلیل، غلامحسین حسینی نیا ـ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ از شناسایی 440 فرصت شغلی مهارت محور با سرمایه یاری خبر داده و می گوید: شکل دهی این مشاغل به سرمایه اندک تا رقم حدود 10 میلیون تومان احتیاج دارد و ابزار کار بعضی از مشاغل نیز با 500 هزار تومان قابل خریداری است لذا در حال حاضر تلاشها به سمت توسعه این مشاغل برای اشتغالزایی معطوف شده است.

وی می گوید: طبق برنامه ریزی افرادی که مهارت آموخته مراکز فنی و حرفه ای هستند، برای دریافت وام به مراکزی چون صندوق کارآفرینی معرفی می شوند تا شاهد ایجاد اشتغال باشیم.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، افراد آموزش دیده حتی در بستر کار نیز مشمول حمایت وزارت کار قرار خواهند گرفت.

حسینی نیا، 45 درصد ورودی های سازمان آموزش فنی و حرفه ای را فارغ التحصیلان دانشگاهها ذکر نموده و می گوید: کسانی که با هدف آموزش مهارت در مراکز فنی و حرفه ای کشور ثبت نام می نمایند به علت کسب مهارت، اکثرا جذب بازار کار می شوند.

کارشناسان بر این باورند که مهارت آموزی علاوه بر اینکه سبب ارتقای سطح سلامت رفتاری در بسیاری از فعالیت­های اجتماعی، تصمیم گیری ها و روابط بین فردی شده و از بروز آسیبهای اجتماعی و روانی جلوگیری می نماید، موجب می گردد، فرد برای دستیابی به هدف اصلی و آینده شغلی خود در راستا مشخصی قرار گیرد.

در حال حاضر برای ایجاد یک شغل در صنعت پتروشمی دستکم 2 میلیارد تا 3 میلیارد تومان احتیاج است اما اگر یک شغل مهارت محور و زودبازده ایجاد گردد با کمترین اندازه سرمایه قابل راه اندازی است.

به گزارش خبرنگاران، اشتغال مهارت محور، راهی تازه و مطمئن برای اشتغال پایدار کارجویان و فارغ التحصیلان و آموزش و تامین نیروی کار ماهر مورد احتیاج واحدها و شرکت های مالی است و در صورتی که جایگاه فنی و حرفه ای به درستی تبیین گردد، دغدغه اشتغال و تامین نیروی کار ماهر تا حد بسیار زیادی رفع می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1611

به "با شغل های مهارت محور، بیکار نمی مانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با شغل های مهارت محور، بیکار نمی مانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید