80 درصد کارگران رغبتی به تشکل یابی ندارند، تشکل های کارگری مستقیما به وسیله دولت مهره چینی می شوند

به گزارش جام پارسی، یک فعال کارگری گفت: تنها 20 درصد کارگران عضو تشکل های کارگری هستند و 80 درصد رغبتی برای تشکل یابی ندارند.

80 درصد کارگران رغبتی به تشکل یابی ندارند، تشکل های کارگری مستقیما به وسیله دولت مهره چینی می شوند

فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار در گفت و گو با خبرنگار ، درباره دلایل عدم کارآمدی تشکل های کارگری گفت: به علت این که اوایل انقلاب نگاه و نگرش اسلامی بود، اما بعد بحث هایی بر سر قانون کار رخ داد که با رفت و آمد های زیادی که انجام شد مجلس آن را تصویب نکرد و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تصویب کرد.

رئیس کمیته دستمزد اعلام کرد: نگرش این بود که این موضوع یک تفکر کمونیستی است که البته کاملا هم غلط بود نگاهی که ما بر روی سندیکا و نمایندگان کارگری داشتیم تخصصی محور نبود و متاسفانه اندیشه هایی که وجود داشت از هم پاشید.

توفیقی با بیان این که در قانون اساسی از تشکلات و شورای اسلامی نام برده شده است توضیح داد: با مرور زمان و اتفاقاتی که برای شورای اسلامی کار در اوایل انقلاب افتاد آن ها از اهداف خود بسیار دور شدند و اتفاقاتی در کارخانه ها افتاد که باعث شد آن ها افسار گسیخته شوند.

وی اضافه کرد:به عبارت بهتری برای فرایند کار در نگرش کارفرما محور ذره ذره آمدیم فکر کردیم انجمن صنفی را به جای سندیکا درست کنیم تا مشکلاتمان را حل نماید که دیدیم این انجمن نمی تواند خوب شکل بگیرد.

این فعال کارگری با اشاره به علت خوب شکل نگرفتن این انجمن ادامه داد: تعریف درستی برای انجمن صنفی ننوشتیم و یک چیزی به نام نماینده کارگری از آب عایدی و مجمع عالی نمایندگان کارگران را شکل دادیم.

توفیقی اظهار کرد: جلوتر آمدیم احساس کردیم در شورای اسلامی کار زیر پوشش خانه کارگر تفکر سیاسی محور حاکم شده و آمدیم یک حزب اسلامی کار را تاسیس کردیم.

وی با بیان این که کارگران ما با صاحب بی صاحب هستند گفت: اگر سر جمع کارگرانی که عضو تشکلات هستند را با هم بخواهیم حساب کنیم 20 درصد از کارگران هستند و 80 درصد کارگران رغبتی برای داشتن تشکل ندارند البته کارفرمایان هم همین طور هستند.

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار با بیان این که خلاء تشکل وجود دارد توضیح داد:بر اساس قانونی که تعریف شده من کارگر اگر بخواهم نماینده داشتم یا بخواهم برای نمایندگی در هر تشکل و سندیکایی کاندید شوم ابتدا باید صلاحیت من را نهاد قانون گذار که قرار است من بروم مطالبه گرایانه از آن سوال کنم که چرا بعضی ماده های قانون کار مثل ماده 7 را اجرا نمی کنید باید تایید کند!

توفیقی اعلام کرد: وقتی قرار است همان نهادی که می خواهم از او مطالبه کنم صلاحیت من را تایید کند می گردد دخالت مستقیم دولت در معین تشکلات یعنی تشکلات مستقیما به وسیله دولت دارند مهره چینی می شوند.

وی اضافه کرد: این اتفاقات دست به دست هم می دهند تا قدرت کافی و کامل برای چانه زنی، حق مطالب گری، حق کارگر برای داشتن فضای دموکراتیک معین نماینده کارگر را بگیرند.

این فعال کارگری با اشاره به جلسه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تشکل ها ادامه داد: وزیر به نمایندگان کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان گفت اگر جای من بودید چه کاری برای حل مشکلاتتان انجام می دادید در صورتی که تشکلات اگر قدرت داشتند و نگران نبودند بر سر تریبون و صحبت کردن چند دقیقه ای دعوا نمی کردند.

توفیقی اظهار کرد: در جلسه وزیر و تشکلات نمایندگان کارگران باید از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه کاری مطالبه می کردند و برنامه کار و اهداف و زمان بندی اهداف را می خواستند.

وی اضافه کرد: تشکل های کارگری زمانی می توانند شکل درستی بگیرند که ما طراحی جدیدی در روش، رویه انتخاب تشکلات و نمایندگان تشکل های کارگری داشته باشیم و ارتباط بهتر و مناسب تر بین تشکلات با دو ضلع دیگر این مثلث یعنی کارفرما و دولت ایجاد کنیم و داشته باشیم مادامی که این ارتباط ایجاد نگردد قطعا این مشکل را هم خواهیم داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1475

به "80 درصد کارگران رغبتی به تشکل یابی ندارند، تشکل های کارگری مستقیما به وسیله دولت مهره چینی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80 درصد کارگران رغبتی به تشکل یابی ندارند، تشکل های کارگری مستقیما به وسیله دولت مهره چینی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید