4 راه حل برای غلبه بر افکار بی سروته!

به گزارش جام پارسی، شاید روزهایی وجود داشته باشد که افکار غیرمنطقی ظاهر می شوند و ناگهان در فکر آغاز به چرخش می نمایند و باعث می شوند که احساس فشار، ناراحتی، ناامیدی یا سایر احساسات پیچیده و مختلف را تجربه کنید. وقتی این افکار حل نشده رهاشده یا نادیده گرفته می شوند، می توانند بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارند و در بعضی موارد، می توانند بر سلامت روان و بعلاوه بدن شما تأثیر گذاشته و باعث خستگی یا احساس فرسودگی شوند.

4 راه حل برای غلبه بر افکار بی سروته!

چه چیزی باعث افکار غیرمنطقی می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث گردد یک فرد افکار غیرمنطقی داشته باشد، اما بیشتر این دلایل را می توان به اضطراب نسبت داد. هنگامی که در خصوص چیزی مضطرب هستید، احتمالاً فکر شما آغاز به ایجاد سناریوهایی می نماید (مثلاً پیش بینی) و درنهایت به افکار غیرمنطقی تبدیل می گردد. چنین افکاری ممکن است زمانی که بیش ازحد در خصوص چیزهای کوچک مطالعه می کنید، فکر شما را به خود مشغول کند.

یکی دیگر از مواردی که می تواند باعث ایجاد افکار غیرمنطقی گردد، زمانی است که فرد در یک شرایط روانی خاص مانند افسردگی، اختلال حمله عصبی، اختلال دوقطبی، اختلال اضطرابی یا اختلال مصرف مواد به سر می برد.

به طورکلی هرکسی می تواند افکار غیرمنطقی را تجربه کند. خوشبختانه چند راه چاره وجود دارد که انجام آن ها می تواند به شما یاری کند بر چنین افکاری غلبه کنید به جای اینکه اجازه دهید آن ها شما را تحت فشار قرار دهند.

چگونه بر افکار غیرمنطقی غلبه کنیم؟

اجازه دادن به این افکار غیرمنطقی برای کنترل زندگی می تواند شما را عقب نگه دارد و در بعضی موارد ممکن است شما را به سمت انتخاب های نامناسبی سوق دهد که می تواند تأثیر منفی در زندگی تان بگذارد. در اینجا چهار روش را مرور می کنیم که به شما یاری می نماید بر افکار غیرمنطقی غلبه کنید و تصمیم های بهتر و عقلانی تری در زندگی خود بگیرید.

افکار خود را بشناسید و بپذیرید

نادیده گرفتن یا پاک کردن افکارتان تنها می تواند شرایط را بدتر کند زیرا آن ها دوباره برمی گردند. وقتی در مقابلشان مقاومت می کنید، بیشتر فکر شما را تسخیر می نمایند؛ بنابراین اولین قدم برای غلبه بر چنین افکاری، شناخت و پذیرش آن هاست. به عنوان مثال اگر متوجه شدید که آغاز به پروراندن یک فکر غیرمنطقی نموده اید، به آرامی یا با صدای بلند به خود بگویید و بگویید: من یک فکر غیرمنطقی دارم.

به یاد داشته باشید که داشتن افکار غیرمنطقی شما را به یک فرد بد یا ضعیف تبدیل نمی نماید، بنابراین مجبور نیستید از خود متنفر باشید یا به خاطر آن ها خود را موردحمله و سرزنش قرار دهید. بپذیرید که در حال حاضر یک فکر غیرمنطقی در فکر شماست و آن را تصدیق کنید. ممکن است در ابتدا چالش برانگیز باشد، پس چند دقیقه به خود فرصت دهید تا مکث نموده و آن فکر را پردازش کنید و اجازه دهید احساس منفی از بین برود. به این ترتیب می توانید احساسات خود را کنترل کنید و اجازه ندهید افکار غیرمنطقی بر اعمال شما تأثیر منفی بگذارد.

در پی درمان باشید

اگر در تشخیص این افکار غیرمنطقی مشکل دارید، ممکن است رفتن نزد مشاور به شما یاری کند این افکار را سالم تر آنالیز و تفسیر کنید. محتمل است مشاور شما نوعی درمان را پیشنهاد کند که برای مقابله و غلبه بر افکار غیرمنطقی طراحی شده است، به نام رفتاردرمانی عقلانی- عاطفی.

هدف اصلی رفتاردرمانی عقلانی- عاطفی چیست؟ اساساً این درمان یک نوع خاص از درمان شناختی- رفتاری (CBT) است که هدف آن مواجهه با باورهای منطقی و غیرمنطقی است. با این نوع درمان، مشاور به شما یاری می نماید تا این افکار غیرمنطقی را شناسایی نموده و در تبدیل آن ها به افکار منطقی و معقول تر راهنمایی تان می نماید.

به عنوان مثال اگر فکر غیرمنطقی شما همواره در خصوص مرگ است، مشاور شما می تواند به کشف دلیل پشت این فکر یا ترس یاری کند. شاید مدام به خاطر آسیب های گذشته به مرگ فکر می کنید. مثال دیگر این است که محتمل است افکار غیرمنطقی در خصوص طرد شدن داشته باشید. در آن صورت مشاور می تواند به شما یاری کند تا این احساسات و افکار را پردازش نموده و دلیل آن را کشف کنید. شاید این ترس یا باور ریشه در تجربیات گذشته ناشی از آزار و اذیت یا طرد شدن داشته باشد و باعث گردد شما احساس بی لیاقتی یا کم ارزشی کنید.

صرف نظر از نوع افکار غیرمنطقی و دلیل پشت آن ها، مشاور به شما یاری خواهد نمود تا چنین افکاری را به درستی راهنمایی نموده و به روشی سالم بر آن ها غلبه کنید.

افکار غیرمنطقی خود را بنویسید

راه دیگری که به شما یاری می نماید بر این افکار غلبه کنید، یادداشت برداری روزانه است. وقتی همه چیزهایی که شما را آزار می دهد یادداشت می کنید، می توانید درک بهتری ازآنچه در فکر خود دارید و چگونگی تغییر آن ها داشته باشید. علاوه بر این فرآیند نوشتن چنین افکاری می تواند درمانی نیز باشد، زیرا می توانید با این روش به جای گفتن یا انجام کارهایی که ممکن است بعداً پشیمان شوید، خود را از شر این افکار مزاحم خلاص کنید.

بنابراین اگر متوجه شده اید که دائماً خود را با الگوهای فکری غیرمنطقی آزار می دهید، یک اتوماتیک و دفترچه همراهتان داشته باشید. به این ترتیب هر بار که یک فکر مزاحم به فکر شما خطور کند، می توانید آن را یادداشت کنید.

هنگامی که همه آن ها روی کاغذ آمد، می توانید این افکار را دوباره قالب بندی و آن ها را به چیزی مثبت تبدیل کنید. به عنوان مثال اگر بیش ازحد در خصوص کار فکر می کنید، می توانید جمله ای مانند این بنویسید: من می دانم که اکنون تمام تلاشم را در کار می کنم و می توانم بازهم بهتر شوم. باگذشت زمان و با ادامه این کار، غلبه بر این افکار غیرمنطقی و داشتن دیدی بهتر و خوش بینانه تر نسبت به خود، زندگی و دنیای اطرافتان آسان تر می گردد.

خود را به سبک زندگی سالم عادت دهید

به جای اینکه اجازه دهید این افکار کیفیت زندگی شما را خراب نمایند، می توانید از آن ها به عنوان انگیزه ای در زندگی بهره ببرید و بیشتر مراقب خودتان باشید.

به عنوان مثال، می توانید آغاز به ایجاد عاداتی برای داشتن سبک زندگی سالم مانند پختن وعده های غذایی سالم، مدیتیشن، ورزش منظم یا تفریح و تفریح کنید. ورزش، مدیتیشن و انجام تفریح هایتان می تواند به منحرف کردن فکر شما از تفکر غیرمنطقی و تمرکز بر بهبود خود یاری کند. درعین حال تغذیه سالم، خواب کافی و انجام تمرینات مدیتیشن نه تنها سلامت عمومی شما را بهبود می بخشد، بلکه می تواند استرس و اضطراب را نیز کاهش دهد.

با فکر و بدن سالم تر، می توانید افکار غیرمنطقی خود را بهتر مدیریت کنید.

در آخر، قابل درک است که داشتن افکار غیرمنطقی در سر می تواند طاقت فرسا، ترسناک یا گیج نماینده باشد. وقتی این افکار مدیریت نمی شوند، می توانند زندگی تان را تسخیر و شما را از زندگی در لحظه حال دور نمایند.

اما به یاد داشته باشید شما هرگز تنها نیستید و هرکسی ممکن است گاهی اوقات افکار غیرمنطقی داشته باشد؛ بنابراین هر زمان که بعضی از این افکار آغاز به آزار شما کردند، می توانید نکات ذکرشده در بالا را امتحان کنید. اگر ای ن افکار زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار می دهد، می توانید برای یاری و راهنمایی حرفه ای بیشتر به پزشک یا مشاور خود مراجعه کنید.

منبع: artofhealthyliving

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1780

به "4 راه حل برای غلبه بر افکار بی سروته!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 راه حل برای غلبه بر افکار بی سروته!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید