240 رشته قنات در سیستان و بلوچستان در حال بازسازی و بازسازی است

به گزارش جام پارسی، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: هم اینک بازسازی و بازسازی 240 رشته قنات در سطح استان با پیشرفت فیزیکی 80 درصد در حال اجراست.

240 رشته قنات در سیستان و بلوچستان در حال بازسازی و بازسازی است

حسینعلی رمرودی گفت: با تداوم خشکسالی، ضرورت احیا و بازسازی و بازسازی و حفظ آبدهی قنوات برای بخش کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه با صرفه ترین، منطقی ترین و مطمئن ترین شیوه استحصال آب، قنات است و همین موضوع ضرورت تامین اعتبار برای طرح های بازسازی و بازسازی قنات را دوچندان می نماید، گفت: عملیات بازسازی و بهسازی قنوات صورت گرفته در خاش شامل کول گذاری، ریزش برداری، سنگ بند سیمان، طوقه چینی، بغل بری، تغییر راستا و پوشش بتنی مظهر قنات بوده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: بازسازی و بازسازی قنوات استان با اعتبار 450 میلیارد ریال با مشارکت بنیاد برکت، هاسب، موسسه رشد و بهره برداران با بکار گیری نیرو ها بومی و مصالح موجود در منطقه در حال اجرا است.

وی از راه اندازی انجمن صنفی مقنیان در سیستان وبلوچستان اطلاع داد و اضافه کرد: با هدف ساماندهی و رتبه بندی مقنیان براساس تجربه و مهارت، ارتقاء سطح مهارت و دانش اعضا، افزایش سطح تکنولوژی در امور قنوات، افزایش ضریب ایمنی، داشتن آمادگی برای ساماندهی و حضور داوطلبانه اعضا در شرایط اضطراری و حوادث غیرمترقبه بزودی انجمن مقنیان استان راه اندازی می گردد.

رمرودی خاطر نشان کرد: هم اینک یکهزار و 925 رشته قنات با 2 هزار و 327 کیلومتر طول در سیستان و بلوچستان وجود دارد که بیشترین آن ها در شهرستان های خاش، نیکشهر، سراوان و ایرانشهر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت آب قنات در بخش کشاورزی اضافه کرد: سیستان و بلوچستان جزو استان های قنات خیز کشور محسوب می گردد به گونه ای که رتبه 6 کشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگی به آب قنات را دارد.

خبرنگاران سیستان و بلوچستان زاهدان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 مهر 1401 بروزرسانی: 29 مهر 1401 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1815

به "240 رشته قنات در سیستان و بلوچستان در حال بازسازی و بازسازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "240 رشته قنات در سیستان و بلوچستان در حال بازسازی و بازسازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید