کارهایی برای اینکه حرفتان شنیده گردد!

به گزارش جام پارسی، گوش دادن فعال پیدا کردن معنای گفتار دیگران در ذهن خویش است. با این تعریف شنیدن با گوش دادن متفاوت است.

کارهایی برای اینکه حرفتان شنیده گردد!

به گزارش جام پارسی به نقل از بیتوته،شنیدن فعالیتی جسمی است و نیازی به یادگیری ندارد، چرا که دستگاه شنیداری ما غیرارادی در اثر برخورد با صداها، تحریک شده و شنیدن حس می گردد. ولی گوش دادن فعالیتی ذهنی است که نیازمند یادگیری است و تا به آن توجه نکنیم ادراک نمی گردد. ما با گوش های خود می شنویم، ولی با مغزمان گوش می دهیم.

فواید خوب گوش دادن

- گوش دادن یعنی احترام به طرف مقابل

- گوش دادن سبب ایجاد ارتباطات می گردد

- گوش دادن، دانش شما را افزایش می دهد

- گوش دادن سبب یاری به خودمان و سایرین می گردد

- ایده های جدید خلق میشوند

- مطالب جدید می آموزید

- شنیدن در یادگیری تأثیر دارد

مهارت گوش دادن فعال شامل عادات بد زیر نمی گردد:

- تکرار پی در پی نقطه نظرات خویش

- عدم ابراز احترام به گوینده

- شنیدن مفهوم سطحی کلام

- قطع سخنان گوینده

- عدم برقراری رابطه چشمی

- پریدن وسط سخنان دیگری

- پرت شدن حواس

- کشاندن بحث به جای دیگر (حرف هایت من را یاد آن روزی انداخت که …)

- سوال در خصوص جزئیات بی ارزش

- پرداختن بی اندازه به جزئیات و از دست دادن جان کلام

- بی توجهی کردن به آنچه درک ننموده اید

- مشغول شدن به افکار خویش

تظاهر به توجه

چطور فعالانه به دیگران گوش دهیم؟

رابطه چشمی برقرار کنید

این مورد واضح و روشن بنظر میرسد، ولی تماس چشمی بیانگر احترام و توجه شما به مخاطبتان است. نباید فراموش کنید که موبایل خویش را کنار بگذارید و همه اعلان ها را هم خاموش کنید. تمام توجه خود را به مخاطب خود بدهید.

صداقت در چهره

هنگامی که پیامش شاد است یک لبخند بسیار عالیست. هنگامی که پیامش جدّی است نگاهی جدّی داشته باشیم.

هنگامی که نگران و مضطرب است نگاهی صبورانه و همدلانه داشته باشیم.

لحن مناسب

گاهی ضروری است حین صحبت های وی با کلمات و جملات کوتاهی نشان دهیم که به حرفهایش کامل توجه داریم:

اوه، خیلی عالی، بله درسته، باور کردنی نیست، چه جالب، خدای من

موقع گوش دادن وی را تائید کنید

زمانی که گوینده در حال صحبت است، شما با بالا و پایین آوردن سر خود به وی این پیام را می دهید که موافق سخنانت هستم و مشتاقم ادامه آنرا بشنوم. همینطور کوشش کنید در بین سخنانش از کلمات کوتاهی مانند: موافقم، دقیقاً، اوهوم، درسته و… استفاد کنید. این کار سبب به شور امدن گوینده و حس اینکه سخنانش پر اهمیت است می گردد.

زود قضاوت نکنید

برای این که بدن انسان بتواند یک کار را به صورت کامل انجام دهد نیاز به توجه و تمرکز دارد. چنانچه میخواهید گوش بدهید، تنها گوش بدهید! بنابراین در آن واحد تنها میتوانید یکی از این کار ها را به صورت فعال و مؤثر انجام دهید:گوش دادن یا قضاوت کردن و یا پاسخ دادن.

به مغزتان اجازه دهید اجازه دهید هر کدام از این کار ها در جای خودش انجام دهد. تحلیل سخنان طرف مقابل، ارائه راه چاره یا آماده کردن پاسخی که قرار است به وی بدهید را فعلاً کنار بگذارید. پس نخست کل پیام گوینده را گوش دهید و آنگاه آنرا تجزیه و تحلیل نموده و در انتها پاسخ دهید.

اجازه دهید صحبت طرف مقابل کامل گردد

یکی از ضعف هایی که بیشتر افراد در برقراری رابطه کلامی از آن متضرر میشوند تغییر سریع موضوع ها مورد تبادل نظر و قطع کردن صحبت طرف مقابل است؛ بنابراین برای جلوگیری از این مورد تا هنگامی که حرف شخص در خصوص مسئله قبلی به آخر نرسیده از مطرح نمودن موضوعی جدید دوری کنید.

به سمت طرف مقابل متمایل شوید

مرکز ثقل بدن ما به صورت نا خود مطلع نسبت به افرادی که علاقه ای به آن نداریم در عقب قرار گرفته، ولی در رویارویی با افرادی که دوست شان داریم به طرف جلو می باشد؛ بنابراین برای نشان دادن علاقه خویش چه در شرایط نشسته و چه ایستاده به طرف آن ها متمایل شوید.

سؤال بپرسید

سؤال پرسیدن بخش مهمی از فرآیند خوب گوش دادن است و باعث می گردد درک درستی از مکالمه با مستمع بدست آورید و ابهامات خویش را رفع کنید. هیچوقت در بین سخنان مستمع سؤال نپرسید. سوالات و ابهامات خود را یادداشت کنید. هنگامی که سخنان طرف مقابل به آخر رسید آن ها را بپرسید.

چنانچه سوال های خود را دقیق و هوشمندانه بپرسید میتوانید اطلاعات زیادی از مستمع خویش بدست آورید. سوال کردن علاوه بر آنکه سبب می گردد ازاطلاعات شما از موضوع تبادل نظر افزایش یابد و به ادراک دقیق تری برسید، به گوینده نشان می دهد که در طور تبادل نظر به سخنان وی با دقت توجه داشته اید.

تنها سوالاتی را بپرسیم که درک صحیحی از آن ها نداریم

به هنگام مکالمات، برخی مواقع درک صحیحی از برخی جملات نداریم و نمیتوانیم معنی و مفهوم آن ها را بدرستی درک نماییم. پرسیدن، راه چارهی برای دریافت دقیق و درست اطلاعات از شخص مخاطبمان است.

آیا پرسیدن سوالاتی که اصلاً در مسئله مورد بحث نیست درست است؟ معلوم است که اینگونه نیست. همواره سوالاتی را بپرسیم که پیرامون گفت وگوی اجرا شده قرار گرفته است. کوشش کنیم سوال ها را بنویسیم و در زمان مناسب آن ها را بازگو کنیم. زیرا نوشتن سوالی که ذهن ما را درگیر نموده یاری میکنم که راحتتر برصحبت های مخاطب تمرکز کنیم.

روش تکرار

برای این که مطمئن شوید جمله و پیام اورا فهمیدید عین کلام وی یا مفهومی از کلامش را تکرار کنید:

اوه فروشنده ما به شما گفت:میتونید برید جای دیگه خرید کنید عجب

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 آذر 1399 بروزرسانی: 8 آذر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 939

به "کارهایی برای اینکه حرفتان شنیده گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارهایی برای اینکه حرفتان شنیده گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید