چرا نظرات مستربین درباره خودروهای برقی اشتباه است؟
به گزارش جام پارسی، چند روز قبل بود که انتشار مقاله ای از روان آتکینسون درباره خودروهای برقی در نشریه گاردین سروصدای زیادی بر پا کرد. سایمون اوانز که از دست اندرکاران یکی از نهادهای مقابله با تغییرات اقلیمی است، با انتشار مقاله ای در گاردین پاسخ آقای آتکینسون را داده است.
به گزارش دیجیاتو، آنچه که در ادامه می خوانید، چکیده ای است از مقاله آقای اوانز.
هرچند بعضی از ادعاهای آقای آتکینسون درست هستند، اما باید پذیرفت که خودروهای برقی با وجود نقص های فعلی، نسبت به مدل های درون سوز مزایای بیشتری برای محیط زیست دارند. نمی توان منکر آن شد که خودروهای برقی تمامی مسائل مربوط به استفاده از وسایل نقلیه را حل نمی نمایند، ولی این نوع خودروها قطعاً جزو راهکارهای ضروری برای مقابله با شرایط کنونی مرتبط با بحران های اقلیمی به شمار می روند.
گزارش اخیر هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC) با اطمینان بالا تأیید نموده است که خودروهای برقی در مجموع گازهای گلخانه ای کمتری فراوری می نمایند. این ارگان می گوید خودروهای برقی نه تنها در سفرهای زمینی کمترین اندازه کربن را از خود بر جای می گذارند، بلکه استفاده از آنها باعث صرفه جویی مالی می گردد. شاید بدانید هزینه نگهداری از خودروهای برقی در مقایسه با مدل های بنزینی و دیزلی بسیار کمتر است.
خودروهای برقی و فراوری آلایندگی کمتر در چرخه کامل عمر
آقای آتکینسون در مقاله خود معتقد بود که در یک تصویر بزرگ تر خودروهای برقی باعث کاهش آلایندگی نمی شوند، زیرا فرایندهای مربوط به استخراج مواد معدنی از جمله لیتیوم، گازهای گلخانه ای بیشتری وارد جو می نماید. اما این ادعا نیز درست نیست، چرا که در صورت احتساب چرخه کامل، از استخراج نفت یا لیتیوم برای باتری گرفته تا رانندگی در خیابان ها و جاده ها، اندازه آلایندگی فراوریی برای خودروهای برقی کمتر خواهد بود.
نتایج یک تحقیق حاکی از آن است خودروهای برقی در چرخه عمر کامل خود، اندازه گرمایش جهانی را در مقایسه با مدل های بنزینی و دیزلی تا دو سوم کاهش می دهند.
کمدین 68 ساله انگلستانی در مقاله خود به داده های کمپانی ولوو اشاره نموده بود. بر اساس این داده ها، گازهای آلاینده ناشی از فراوری یک خودروی برقی، تا 70 درصد بیشتر از فراوری یک خودروی درون سوز است. این موضوع هم به نوعی آدرس دهی اشتباه محسوب می گردد.
در حالیکه بسیاری از داده ها و آمار و ارقام ولوو جای بحث دارد، باید به این نکته توجه داشت که آلایندگی های ناشی از فراوری باتری، کمتر از آلایندگی های ناشی از سوخت گیری خودروهای بنزینی و دیزلی است.
65 درصد آلایندگی کمتر
مقاله آقای آتکینسون یک اشتباه بزرگ دیگر دارد. وی می گوید دولت انگلستان تنها با احتساب یک فاکتور که عبارتست از خروج گازهای آلاینده از اگزوز خودروهای بنزینی و دیزلی، در پی ممنوعیت فروش چنین مدل هایی از سال 2030 به بعد است. اما تحقیقات دولتی نشان می دهد خودروهای برقی در چرخه کامل عمر خود، اندازه گازهای آلاینده را به مراتب کاهش خواهند داد. بر اساس یافته های موسسه Carbon Brief، امروزه یک خودروی الکتریکی تا 65 درصد گازهای گلخانه ای کمتری فراوری می نماید و این رقم تا سال 2030 به 76 درصد افزایش خواهد یافت.
روان آتکینسون در مقاله خود خودروهای هیدروژنی را یک جایگزین مناسب برای مدل های بنزینی و دیزلی عنوان نموده بود. اما تحقیق موسسه Carbon Brief ثابت می نماید خودروهای هیدروژنی در مقایسه با مدل های درون سوز، حداکثر تا 39 درصد می توانند گازهای گلخانه ای را کاهش دهند. این رقم تا سال 2030 به 56 درصد می رسد.
مسأله حائز اهمیت دیگر اینکه در حال حاضر تنها 72 هزار دستگاه خودروی هیدروژنی روی کره خاکی وجود دارد. این تعداد، اندازه بسیار ناچیزی از کل 1.5 میلیارد خودروی جهان را تشکیل می دهد. برای مقایسه باید گفت طبق داده های آژانس بین المللی انرژی، فقط سال جاری 14 میلیون خودروی برقی در سرتاسر جهان به فروش خواهد رسید. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که تویوتا به عنوان خودروسازی که بیشترین تمرکز را روی پیشرانه های هیدروژنی دارد، با بازار همراه شده و محصولات خود را با پیشرانه های الکتریکی راهی بازار می نماید.
یکی از مسائل اصلی خودروهای هیدروژنی این است در مقایسه با خودروهای برقی راندمان کمتری دارند. به عبارت دیگر در این نوع خودروها، پیمایش مسافتی یکسان، احتیاجمند صرف انرژی بیشتری است. سوخت سنتتیک نیز چنین مسئله ای را پیش روی خود دارد.
طبق تحقیقات موسسه حمل و نقل و محیط زیست، خودروهای برقی می توانند با یک میزان انرژی ثابت، دو تا پنج برابر مسافت بیشتری را در مقایسه با خودروهای هیدروژنی یا خودروهایی که از سوخت سنتتیک استفاده می نمایند، پشت سر بگذارند. این ایراد، خودروهای هیدروژنی و سوخت سنتتیک را در جایگاهی پایین تر از خودروهای برقی قرار می دهد.
دیدگاه اشتباه روان آتکینسون درباره کامیون های برقی
آقای آتکینسون در مقاله خود وزن سنگین باتری را یک عامل بازدارنده برای برقی سازی کامیون ها و خودروهای سنگین توصیف می نماید. وی معتقد است به همین علت برقی سازی خودروهای تجاری شکست خواهد خورد. اما نگاهی به آمار فروش این نوع وسایل نقلیه، نشان می دهد که در سال گذشته شرکت های مختلف 60 هزار دستگاه از آنها را به مشتریان تحویل داده اند. بعلاوه اکنون 220 مدل مختلف از این نوع خودروها در بازار وجود دارد. لازم به ذکر است طبق آمار رسمی کمپانی ولوو، در فصل اول سال جاری اندازه فروش کامیون های برقی در اروپا 4 برابر رشد نموده است.
نتایج تحقیق دانشگاه تکنولوژی آیندهوون نیز درباره کامیون های برقی جالب است. مطابق با یافته های این تحقیق، کامیون های برقی از نظر وزن، خیلی نسبت به نمونه های دیزلی سنگین تر نخواهند بود. در عوض این کامیون ها به هزینه نگهداری به مراتب کمتری احتیاج خواهند داشت.
نگاهی به چند دیدگاه نادرست دیگر روان آتکینسون
آقای آتکینسون در جایی دیگر از مقاله خود عنوان می نماید که عمر باتری خودروهای برقی حدود 10 سال است و نسل تازه باتری ها تا سرانجام عمر خودرو دوام خواهند آورد. اما نشریه اتوکار انگلستان می گوید باتری های تسلا طوری طراحی و فراوری شده اند که عمرشان از خودرو بیشتر باشد.
این کمدین مشهور اعلام نموده است که خودروهای نو پس از سه سال به فروش می رسند. اما وی به این موضوع اشاره نمی نماید که در انگلستان تمایل مردم برای حفظ خودرو افزایش پیدا نموده است. طبیعتاً نتیجه این رشد میانگین سن خودروهای حاضر در خیابان ها خواهد بود. بنابراین حتی اگر خودروهای برقی در عرض سه سال به وسیله مالک اصلی فروخته شوند، به وسیله سایر مالکین برای مدتی طولانی تر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
در این مقاله جنجالی روان آتکینسون پیشنهاد می دهد مردم به جای خرید خودروی برقی نو، خودروهای بنزینی قدیمی خود را کماکان استفاده نمایند! این پیشنهاد درحالی مطرح می گردد که یک خودروی برقی در کمتر از چهار سال آغاز به یاری رسانی به مقابله با تغییرات اقلیمی می نماید.
نکته عجیب آنکه روان آتکینسون در مقاله خود به مردم توصیه می نماید با خودروهای برقی مقابله نمایند! به نظر می رسد این توصیه با یک تصور اشتباه در ارتباط است؛ تصوری که می گوید خودروهای برقی روزی به یاری محیط زیست خواهند آمد؛ اما تا رسیدن آن زمان باید صبر کرد و الان وقتش نیست!
منبع: فرارو