پژوهش ها باید به تولیدات پایلوت و انبوه تبدیل شوند

به گزارش جام پارسی، به گزارش خبرنگاران، یوسف ثبوتی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: تبدیل پژوهش ها به فراوریات پایلوت و فراوریات انبوه از عهده دانشگاهیان خارج است و همچنین دانشگاه ها توان و امکانات لازم برای فراوری پژوهش ها را ندارند.

پژوهش ها باید به تولیدات پایلوت و انبوه تبدیل شوند

وی گفت: کشور باید بتواند کار پژوهشگران را به صورت پایلوت در بیاورد و مدیران صنعتی و سرمایه گذاران این پایلوت را به سطح فراوری انبوه برسانند ولی متاسفانه این نقص در کشور موجود است و برطرف آن از عهده دانشگاه ها خارج است.

بنیانگذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه استان زنجان گفت: عملیاتی شدن تبدیل پژوهش ها به فراوریات پایلوت احتیاج به زیر ساخت دارد و نباید در این میان دنبال مقصر بگردیم چرا که هر کاری برای اینکه به مرحله عمل برسد احتیاج به زیر ساخت دارد.در این میان دانشگاه ها زیر ساخت هایشان برای فراوری علم مناسب است و امکانات لازم برای فراوریات انبوه و پایلوت را ندارند.

وی یاد آورشد: متاسفانه پژوهش های صنعتی این زیر ساخت را هنوز پیدا نکرده است و باید دولتی ها طرز تفکرشان را تغییر دهند و به کمبود این مسئله بپردازند و دنبال این باشند که اشکال کار کجاست و در این باره چاره اندیشی نمایند.

یوسف ثبوتی به فازهای توسعه، پژوهش در کشور اشاره نمود و گفت: زمانی دانشگاه ها فقط می توانستند آن چه را که در سطح جهان است به دانشجویان منتقل نمایند و امکانات و منابع در حد کافی نبود و آن چه را که اساتید بلد بودند به دانشجو ارائه می دادند. از سال 1960 کم کم در دانشگاه ها برای پژوهش کارهای خوبی صورت گرفت.

وی یاد آورشد: طی یک دهه گذشته کارهای اولیه پژوشگران در ایران نظری بود و کارهای عملی و آزمایشگاهی کمتر بود و در 10 سال اخیر شکل دیگر به خود گرفته است.

این استاد دانشگاه در انتها اضافه نمود: ایران در دهه ماهه اخیر ایران توانسته پژوهش های خوبی را در سطح بین المللی چاپ کند و این رکورد خوبی برای ایران است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 455

به "پژوهش ها باید به تولیدات پایلوت و انبوه تبدیل شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهش ها باید به تولیدات پایلوت و انبوه تبدیل شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید