نحوه تغذیه در طول مسافرت و محل اقامت

به گزارش جام پارسی، سلامتی جسم و جان، قدرت بدنی، وسعت اندیشه، شور، نشاط و... به منظور رسیدن به کمال، وقتی میسر خواهد شد که فرد به طور مداوم و درتمام دوران زندگی، از یک تغذیه ی متعادل، متناسب، متنوع و پاکیزه برخوردار باشد؛ به خصوص درایام سفر که غذای روح هم فراهم می گردد، توجه به سلامتی جسم، از اهمیت ویژه ای برخورداراست؛ بنابراین در

نحوه تغذیه در طول مسافرت و محل اقامت

نحوه تغذیه در طول مسافرت و محل اقامت

سلامتی جسم و جان، قدرت بدنی، وسعت اندیشه، شور، نشاط و... به منظور رسیدن به کمال، وقتی میسر خواهد شد که فرد به طور مداوم و درتمام دوران زندگی، از یک تغذیه ی متعادل، متناسب، متنوع و پاکیزه برخوردار باشد؛ به خصوص درایام سفر که غذای روح هم فراهم می شود، توجه به سلامتی جسم، از اهمیت ویژه ای برخورداراست؛ بنابراین در راستای دست یابی به این اهداف، توجه شما را به نکات مهم زیر معطوف می داریم:

*آب سالم، جزو نیازهای حیاتی ست که پس ازاکسیژن، از اساسی ترین و اجتناب ناپذیرترین ملزومات زندگی تلقی می شود. آب ناسالم ممکن است بیماری های ویروسی مانند هپاتیت نوع A وE، فلج اطفال، اسهال های ناشی از ویروس های روده ای یا بیماری های باکتریایی و... را به بدن منتقل سازد.

برای جلوگیری از هرگونه بیماری، همراه بردن آب سالم و گوارا در جهت سفر توصیه می شود.

صرف غذا در غذاخوری های بین راه

*اگر در رستوران های بین راه ناچار به تغذیه می باشید، توجه کنید که آب مورد مصرف آن ها از چه منبعی می باشد. اگر از آب چاه یا چشمه استفاده می شود، احتمال آلودگی چنین آب هایی، بسیار بالاست، بنابراین از میل کردن سالادهای تهیه شده از کاهو، کلم، خیار و گوجه با سس مایونز یا سس های خامه ای، خودداری نمایید.

*نوشیدن آب یخ قرار داده شده در پارچ های پلاستیکی یا فلزی ممکن است بیماری زا باشد، به خصوص برای بچه ها خردسال به هیچ وجه توصیه نمی شود. حتی نوشابه های درب بسته ای که در حوضچه ها نگه داری می شوند، ممکن است به صورت ثانویه، آلودگی پیدا نموده باشند.

ازمیل کردن غذاهای دارای سس و خورش های گوشت، مرغ وخوراک ماهی خودداری کنید؛ به خصوص اگر ادویه ی فراوانی به این قبیل خوراکی ها افزوده شده باشد تا بدین ترتیب تغییررنگ، طعم و فساد آن ها معلوم نشود زیرا درچنین محیط هایی، امکان آلودگی و کهنگی مواد خام اولیه، بسیار بالا بوده و علاوه برعدم رعایت بهداشت فردی و محیطی، امکان نگه داری مواد پخته شده در محیط های نامناسب(با برودت یا حرارت ناکافی) وجود دارد.

*از میل کردن فرآورده های شامل گوشت چرخ نموده که ناخالصی فراوانی دارند، پرهیز نمایید چرا که بسیار فسادپذیر بوده و امکان کهنگی و آلودگی آن ها بسیار بالا می باشد. علاوه براین، به دلیل نرسیدن حرارت لازم در زمان پخت به قسمت های داخلی و مرکز چنین غذاهایی، آلودگی های اولیه و ثانویه از بین نمی رود و به راحتی با مصرف چنین موادی، انواع کیست ها، تخم انگل ها، میکروارگانیسم ها و سموم آن ها به بدن منتقل می شود.

*به تمیز بودن ظروف سرو غذا توجه فرمایید. اگرآثارچربی یا به جای مانده ی مواد غذایی را درآن ها مشاهده نمودید، احتمال آلودگی آنها بسیار زیاد است؛ بنابراین پیش از استفاده، آن ها را با آب جوش و شوینده های مناسب بشویید.

*ازنوشیدن شیرهای محلی و غیرقابل اطمینان، پنیر محلی و پاستوریزه نشده، بستنی های سنتی، سرشیر و خامه های باز خودداری کنید.

*پس ازاستفاده از لیوان یک بار مصرف، حتماً آن را مچاله نموده یا پاره نمایید. ضمناً، اغلب لیوان های یک بار مصرف، به دلیل ترکیبات خاصی که دارند، برای مواد غذایی و نوشیدنی های داغ، مناسب نمی باشند.

*استفاده ازصابوهای قرارداده شده در دستشویی های مراکز عمومی، نه تنها عامل برطرف آلودگی نمی باشد، بلکه خود وسیله ی انتقال انواع قارچ ها، ویروس ها و میکروب هاست؛ در نتیجه بهتراست در چنین محیط هایی از صابون مایع تمیز و مطمئن استفاده شود. به همراه بردن صابون های کاغذی یا معمولی هم بسیار مفید خواهد بود.

در هر حال، باید دانست که هیچ ماده ی خوراکی سالم تر، گواراتر و مناسب تر از مواد تهیه شده در منزل نمی باشد بنابراین به همراه بردن غذاهای مناسب خانگی بین راه، از ابتلای شما و فرزندان تان به مسمومیت های غذایی جلوگیری خواهد نمود.

منبع:نشریه شادکامی، شماره74.

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1467

به "نحوه تغذیه در طول مسافرت و محل اقامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تغذیه در طول مسافرت و محل اقامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید