نانوسیم ها جای منشور را در طیف سنج ها می گیرند

به گزارش جام پارسی، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، دانشمندان ابزار بسیار کوچکی ساختند که می تواند به صورت مستقیم تصویری از سلول های منفرد ارائه دهد بدون اینکه احتیاج به میکروسکوپ یا دیگر ادوات آنالیزی باشد.

نانوسیم ها جای منشور را در طیف سنج ها می گیرند

این دستگاه از نانوسیم ساخته شده و می تواند برای معین کیفیت مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد. نتایج این پروژه در نشریه Science به چاپ رسیده است.

در قرن هفدهم، نیوتن از منشور برای شکستن نور استفاده کرد که بعدها از اساس این کار برای ساخت طیف سنج استفاده شد، امروزه طیف سنج های نوری کاربرد زیادی در صنعت دارند. اما طیف سنج ها دارای محدودیت بوده و نمی توان ابعاد آن ها را کوچک کرد. از این رو محققان دانشگاه کمبریج ایده ای ارائه کردند که می تواند برای حل این مشکل استفاده گردد.

آن ها از نانوسیم استفاده کردند، نانوسیم هایی که ساختار شیمیایی مختلفی داشته و می توانند نسبت به رنگ های مختلف طیف نور مریی پاسخ های متفاوتی دهند.

ژونگین یانگ از دانشگاه کمبریج می گوید ما نانوسیمی مهندسی کردیم که می تواند ما را از منشور بی احتیاج کند، این نانوسیم ساده تر و کوچک تر از قطعات طیف سنج های رایج است.

تام آلبرو از محققان دیگر این پروژه می گوید: زمانی که عکس گرفته می گردد، اطلاعات در پیکسل ها ذخیره می گردد بنابراین، اطلاعات در سه رنگ قرمز، سبز و آبی محدود است. با این دستگاه جدید می توان از تمام طیف نور مریی استفاده کرد. بنابراین، از این ابزار می توان برای درک بهتر فرآیندهای شیمیایی استفاده نمود.

یکی از کاربردهای این فناوری در زیست شناسی است. از آنجایی که این دستگاه بسیار کوچک است می توان از آن برای تصویربرداری مستقیم از سلول ها استفاده کرد. این گروه تحقیقاتی امیدوار است که بتواند از این فناوری برای ساخت نسل جدیدی از طیف سنج های بسیار متراکم و کوچک استفاده کند؛ طیف سنج هایی که از طول موج فرابنفش تا مادون قرمز کار می نمایند.

پژوهشگران این پروژه در دانشگاه کمبریج در حال طی مراحل ثبت پتنت مربوط به این فناوری بوده و امیدوار هستند که طی 5 سال آینده این فناوری به کاربرد عملی برسد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 102

به "نانوسیم ها جای منشور را در طیف سنج ها می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوسیم ها جای منشور را در طیف سنج ها می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید