شکست دیوار نامرئی: 10 نشانه فاصله گیری عاطفی

به گزارش جام پارسی، گاهی اوقات بعضی آدم ها به لحاظ عاطفی و احساسی عقب نشینی می کنند. این امر همیشه نشانه خراب شدن رابطه نیست، اما نشانه ای است که خبر از وقوع احتمالی چیزی در آینده نزدیک می دهد.

شکست دیوار نامرئی: 10 نشانه فاصله گیری عاطفی

با راهنماتو همراه شوید تا ببینیم عقب نشینی یا فاصله عاطفی چیست و چطور می توان آن را شناسایی کرد. اگر حس کردید که شریک عاطفی تان دارد عقب نشینی می کند، به 10 رفتاری که در ادامه اشاره می کنم، دقت کنید:

1. کاهش ارتباط و گفتگو

یکی از واضح ترین نشانه های فاصله عاطفی محو شدن جریان ارتباط است. روز هایی که ساعت ها با هم گفتگو می کردید را یادتان است؟ اگر آن لحظات کاهش پیدا کرده و به نظر می رسد که شریک عاطفی تان دور خودش حصار کشیده، باید آن را به عنوان نشانه ای هشداردهنده در نظر بگیرید. ممکن است به پرسش های تان پاسخ های کوتاه تری بدهند یا از موضوعات عمیق عاطفی اجتناب کنند. گفتگو بیش تر شبیه به یک چک لیست می شود تا مبادلات اصیل و عمیق.

ارتباط ستون فقرات یک رابطه است. وقتی فردی خودش را عقب می کشد، احتمالا سعی دارد به لحاظ عاطفی و احساسی از خودش مراقبت کند یا احتمالا با مسئله ای سروکله می زند که هنوز درباره اش چیزی به شما نگفته است.

2.پرهیز از تماس چشمی

تماس چشمی قدرتمند است. قوی ترین ارتباطات آن هایی هستند که دو طرف رابطه وقت صحبت کردن عمیق و مستقیم به چشم های هم نگاه می کنند. درواقع نگاه کردن به چشمان طرف مقابل روشی بی کلام برای گفتن این جمله است که می بینمت... و کنارتم!

پس وقتی که شریک عاطفی تان از برقراری تماس چشمی خودداری می کند، ممکن است باعث دلسردی تان شود. وقتی روبه روی کسی می نشینید و متوجه می شوید که چشم هایش مدام به اطراف می چرخد، نشانه ای از فاصله عاطفی است. گویی این حرکت مانعی بین شما ایجاد می کند و شما را برای هم دور و دسترس ناپذیر می کند.

پرهیز از تماس چشمی نشانه ای از مخفی کردن چیزی یا درگیر بودن با احساسی است. یادتان باشد، همیشه مشکل شما نیستید، شاید در آن لحظات و روز ها فرد دارد با مسائل شخصی دست وپنجه نرم می کند.

توصیه این است که این مسئله را مطرح کنید. مثلا: دلم برای آن چشم ها تنگ شده جمله خوبی برای شروع یک گفت وگوی عمیق عاطفی و گرم و پل زدن بین فاصله های عاطفی ایجاد شده است.

3. ناگهان به شدت همیشه حضور دارند

این یکی غیرقابل پیش بینی و عجیب است.

اغلب فکر می کنیم کسی که فاصله عاطفی گرفته، سرد و دور است. اما گاهی عکس آن رخ می دهد. به این مورد توجه کنید: گاهی در موقعیت هایی قرار گرفته ایم که به خاطرشان احساس گناه یا اضطراب می کنیم و به جای آنکه خودمان را عقب بکشیم، پرحضورتر و همه جاحاضرتر می شویم، زیرا می خواهیم بر احساس واقعی مان سرپوش بگذاریم.

پس اگر متوجه شدید شریک عاطفی تان ناگهان شما را هدیه باران می کند یا توجهی به شما دارد که سابقه نداشته، نباید فکر کنید که لزوما فوران عشق رخ داده است.

شاید ماسک باشد، راهی برای جبران فاصله عاطفی ای که احساس می کند یا احساسات دیگری که با آن دست وپنجه نرم می کند.

4. صمیمیت فیزیکی کاهش پیدا می کند

صمیمیت فیزیکی، از گرفتن دست های هم تا بغل کردن، روش هایی است که زوج ها برای برقراری ارتباط بدون کلام از آن ها استفاده می کنند. وقتی این نمایش های بدنی نادر می شوند یا حس اجباری بودن به طرف دست می دهد، می توان آن را نشانه ای از فاصله عاطفی در نظر گرفت.

برطبق تحقیقات، زوج هایی که مرتب صمیمیت فیزیکی از جمله بغل های ساده روزمره دارند، هورمون اوکسی توسین ترشح می کنند که به هورمون عشق معروف است. این هورمون پیوند بین افراد را قوی می کند و حس حال خوب را انتقال می دهد.

پس اگر حس می کنید آن لحظات کوچک لمس فیزیکی از بین رفته، فقط نزدیکی فیزیکی را از دست نداده اید بلکه ماده شیمیایی برای تقویت نزدیکی فیزیکی را هم از دست داده اید.

گاهی فاصله فیزیکی در رابطه طبیعی است، اما طولانی شدن مدت زمان آن می تواند یک نشانه هشداردهنده باشد.

5. زمان بیش تری را در تنهایی سپری می کنند

در اوایل رابطه زوج ها از دیدن هم سیر نمی شوند. اما با گذر زمان، وقت هایی پیش می آید که هر دو به زمان و فضای بیش تری برای تنهایی نیاز دارند. طبیعی است که هر دو طرف زمانی برای خودشان داشته باشند، اما وقتی شریک شما اندازه بیش تری برای تنهایی طلب می کند، و این امر خیلی ناگهانی رخ می دهد، نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.

مثلا ممکن است آخر هفته بدون توضیح بخواهند تنهایی سفر بروند؛ و این موضوع ناگهان به یک الگوی دائمی تبدیل می شود. مهم است که به خلوت هم احترام بگذارید، اما طولانی شدن زمان های تنهایی می تواند نشانه ای از وجود مشکل در رابطه باشد.

6. دیگر جزئیات مسائل شخصی را با شما درمیان نمی گذارند

به اشتراک گذاشتن جزئیات روزی که گذشته، نگرانی ها و افکار تصادفی که ناگهان به فکر مان می رسد، روشی است که به دو طرف رابطه امکان ورود به دنیای فکری همدیگر را می دهد. وقتی این به اشتراک گذاری ها محو می شود، احساس فاصله عاطفی به دو طرف دست می دهد.

ممکن است احساس کنید که آن ها دیگر چندان درباره وقایع روزمره شان با شما صحبت نمی کنند یا دیگر داستان هایی که با همکاران یا دوستان شان داشتند را به شما نمی گویند. ممکن است حذف این گفتگو در ابتدا خیلی محسوس نباشد، اما کم کم تبدیل به یک گلوله برف بزرگ می شود که می تواند فاصله ارتباطی شما را زیادتر کند.

این کار ممکن است یک مکانیزم دفاعی و محافظتی باشد یا فقط نشانه ای از این باشد که در حال پردازش چیزی در فکر شان هستند که فعلا آمادگی گفتگو درباره آن را ندارند.

7. همیشه خیلی زیاد مسرورند

این یکی هم عجیب به نظر می رسد. چرا باید خیلی مسرور بودن نشانه ای از فاصله گیری عاطفی باشد؟ واقعیت این است که گاهی آدم ها با یک ظاهر شاد و مسرور درواقع تلاش می کنند که احساسات واقعی شان را جبران کنند. اگر شریک عاطفی تان که معمولا طیفی از احساسات را تجربه می کند، ناگهان فقط مسروری بروز می دهد و دیگر هیچ نشانه ای از احساسات منفی در او نمی بینید، باید بدانید که مسروری ممکن است فقط یک نقاب باشد.

تصور کنید که وقتی کسی از شما می پرسد: چطوری؟ شما یک پاسخ آنی مثل خوبم! به او می دهید، حتی اگر واقعا خوب نباشید. این کار در رابطه می تواند تقویت شود. ممکن است شریک عاطفی تان در حال مخفی کردن احساساتی مثل غم، استرس یا اضطراب باشد و این کار را با زیادی مثبت و مسرور بودن انجام می دهد.

افرادی که دوران سختی بعد از اتمام یک رابطه را می گذارنند ممکن است دائم دوست داشته باشند در مهمانی شرکت کنند یا مهمانی بدهند؛ و تازه وقتی اوضاع آرام می شود اعتراف می کنند که همه آن مسروری ها برای اجتناب از مواجهه با مسائل سختی بوده که در آن برهه با آن دست وپنجه نرم می کردند.

8. زمان بیش تری سرشان توی گوشی یا مقابل تلویزیون است

بسیاری از ما وقت زیادی را مقابل کامپیوتر یا تلفن های مان سپری می کنیم. اما اگر شریک عاطفی تان خودش را به شکلی افراطی در دنیای دیجیتال غرق می کند، حال یا در شبکه های اجتماعی وقت می گذارند یا صفحات وب را بالا و پایین می کند، می تواند مکانیزمی برای فرار باشد.

نتیجه تحقیقی نشان داده که بین استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی و کاهش رضایت از رابطه همبستگی وجود دارد. یک مطالعه دریافته است که استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی به احساساتی نظیر حسادت، حس ناامنی و نارضایتی کلی از روابط منجر می شود.

اگر دریافته اید که شریک عاطفی تان خودش را در تلفن یا کامپیوتر غرق کرده و این کار بر کیفیت رابطه ای که با هم سپری می کردید اثر منفی گذاشته است، ممکن است این رفتار چیزی بیش تر از شیفتگی نسبت به تکنولوژی باشد. شبکه های اجتماعی فقط ناحیه امنی هستند که آن ها بعد از فاصله عاطفی از شما به آن ها پناه می برند.

9.از برنامه ریزی برای آینده پرهیز می کنند

یکی از مسائل خوشایند روابط برنامه ریزی مشتاقانه و لذت بخش برای آینده با همدیگر است. حال می خواهد یک آخر هفته باشد یا برنامه ای برای 5 سال آینده. این گفتگو ها چیزی فراتر از گفتگو های استدلالی هستند، در این گفتگو ها دیدگاه و مأموریت یک رابطه برای آینده به بحث گذاشته می شود؛ بنابراین وقتی که یکی از طرفین از این گفتگو ها دست می کشد، باید آن را نشانه ای هشداردهنده در نظر بگیرید. وقتی صحبت از آینده به پاسخ هایی مثل حالا ببینیم چی می شه! یا پاسخ های سریع و کوتاه مشابه ختم می شود، باید آن را نشانه ای هشداردهنده در نظر بگیرید.

اجتناب از برنامه ریزی برای آینده گاهی می تواند فاصله عاطفی یک شریک عاطفی یا ترس از طولانی شدن رابطه را نشان دهد.

10.برای شادی شما کم تر سرمایه گذاری می کنند

در یک رابطه عاشقانه دو طرف رابطه از شادی و موفقیت های یکدیگر شاد می شوند. فرقی نمی کند که برد ها چه اندازه کوچک یا بزرگ باشند، آن ها بردهای شان را با هم جشن می گیرند. اما وقتی شریک عاطفی تان نسبت به آنچه شما را مسرور می کند بی تفاوت می شود یا به نظر می رسد که در جشن شادی شما دیگر سهیم نیست، می تواند نشانه ای از فاصله گیری عاطفی باشد.

ممکن است متوجه شوید که دیگر مثل قبل برای شاد کردن رابطه سهمی برعهده نمی گیرند. یا دیگر مثل قبل برای کوچک ترین مسروری ها انرژی نمی گذارند. همه ممکن است لحظات و روز هایی حس وحال خوبی نداشته باشند، زیرا درگیر افکار و چالش های زندگی هستند، اما اگر این رفتار ها تبدیل به الگویی شد که مدام تکرار می شود باید احتمال انفصال عاطفی عمیق را در نظر گرفت.

منبع: فرارو
انتشار: 19 شهریور 1402 بروزرسانی: 19 شهریور 1402 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1948

به "شکست دیوار نامرئی: 10 نشانه فاصله گیری عاطفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست دیوار نامرئی: 10 نشانه فاصله گیری عاطفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید