شرط و شروط تازه ترامپ برای مهاجران

به گزارش جام پارسی، کمتر از یک ماه پیش در 12 آگوست، اداره امنیت ملی دولت ترامپ سیاست نو ایالات متحده را برای پذیرش مهاجران قانونی اعلام نمود که البته مناقشات بسیاری هم ایجاد نمود. این مقررات نو در قالب 837 صفحه تحت اسم ممنوع الورودی به خاطر سر بار دولت بودن منتشر شده است.

شرط و شروط تازه ترامپ برای مهاجران

طبق قانون مهاجرت و ملیت (INA) که اصلی ترین قانون مربوط به مهاجرت در ایالات متحده است، افرادی که به هر نوعی ممکن است سر بار دولت امریکا شوند به خاک این کشور ممنوع الورود هستند؛ بنابراین کسی که می خواهد به امریکا مهاجرت کند حتما باید از پشتوانه مالی یا شغلی کافی برخوردار باشد.

اما در مقررات نو، قرار این است که مفهوم و مصداق کسی که سر بار دولت می گردد توسعه داده گردد و افرادی را هم که طی بازه زمانی 36 ماهه، به مدت 12 ماه یاری مالی از دولت امریکا اعم از سبد غذا، بیمه درمانی و وجه نقد دریافت می نمایند را هم شامل گردد.

اتباع خارجی که می خواهند در ایالات متحده بمانند و یا شرایط اقامت خود را تغییر دهند باید ثابت نمایند که سر بار دولت نیستند و نخواهند بود. این مقررات از اواسط ماه اکتوبر اجرایی خواهد شد. البته شهروندان امریکا یا گروه هایی خاص نظیر پناهنده ها از این مقررات مستثنی هستند.

دولت ترامپ خواسته است با این مقررات مهاجران را تشویق به خودکفایی کند. بنا بر گزارشی که از طرف اداره خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده منتشر شده است این مقررات چنین تفسیر شده اند: این مقررات آشکارا قانون بلند مدتی را تعریف می نماید که به موجب آن هر تبعه بیگانه ای که می خواهد وارد ایالات متحده شده و در آن بماند - خواه موقت یا دائمی - باید خودکفا بوده و به جای اینکه بر منابع دولت تکیه کند از توانایی های خود و منابع اعضای خانواده، اسپانسرها و سازمان های خصوصی یاری بگیرد.

اما مخالفین این مقررات نو بر این باور هستند که عملا باعث طرد مهاجران قانونی و محدود کردن مهاجرت به امریکا می گردد و تصویری از امریکا در فکر ها ترسیم می نماید که طبق آن، امریکا کشوری است که مانع از این می گردد که افراد به اعضای خانواده خود بپیوندند، سخت کار نمایند و از نردبان مالی بالا بروند، فقط به خاطر این تصور غلط که آنها به اقتصاد و ملت ما یاری نمی نمایند.

البته ذکر این نکته اهمیت دارد که سیستم مهاجرت امریکا بر خلاف بسیاری از سیستم های مهاجرت در غرب اولویت را به پیوستن به اعضای خانواده می دهد تا مسائل مالی؛ در سال 2017، حدود دو سوم ویزاهای اقامت دائم به افرادی داده شد که می خواستند به خانواده و فامیل خود بپیوندند.

به نظر می رسد مهاجران غیر قانونی داخل خاک امریکا هدف این مقررات قرار بگیرند. بعلاوه به احتمال زیاد افرادی که در صف دریافت گرین کارت هستند هم حتما جزو مقررات و شرایط این قانون قرار خواهند گرفت. جا دارد این نکته تذکر داده گردد که افرادی که مثلا در لاتاری گرین کارت برنده می شوند، ممکن است در روز مصاحبه از سوی مامور به خاطر بنیه مالی ضعیف رد شوند چرا که پیش از این هم همواره یکی از شرایط صدور گرین کارت داشتن مدارکی بوده است که ثابت کند متقاضی سر بار دولت نخواهد شد. البته باز هم همه چیز به مامور و صلاحدید و تشخیص او بستگی دارد.

اما مقررات نو دولت ترامپ بار دیگر ما را متوجه سیستم مهاجرتی کانادا می نماید. به طور کلی، کانادا اهمیت کمتری به خودکفایی مهاجر می دهد چرا که طبق سیستم مهاجرتی کانادا تاکید بر این موارد است: شایستگی، واقع بینی، تحصیلات و دانش زبانی.

به همین جهت است که مثلا در سال 2017، تعداد افرادی که در دسته مالی وارد کانادا شدند و اقامت دائم دریافت کردند دو برابر افرادی بود که در دسته خانوادگی به این کشور مهاجرت نموده بودند. گذشته از این، کانادا مهاجرت به وسیله دسته خانوادگی را منوط به اسپانسرشیپ می نماید بدین معنی که افردی که می خواهد به کانادا مهاجرت نمایند باید در این کشور دارای فامیل و خانواده باشند (که اسپانسر آنها می گردد) و فرد اسپانسر باید قادر به اسپانسری باشد و کتبا امضاء کند که از لحاظ مالی فرد متقاضی مهاجرت را تامین خواهد نمود.

علاوه بر این، متقاضی مهاجرت به کانادا باید حتما مدارک مالی هم داشته باشد. اگر فرد به وسیله دسته Economic اقدام می نماید (به استثنای تجربه کانادایی) باید واجد شرایط مالی باشد. افراد متقاضی باید بتوانند تمکن مالی خود را برای تامین خود و اعضای خانواده شان ثابت نمایند و پیشنهاد شغل معتبر هم داشته باشند.

سیستم اسپانسرشیپ کانادا عموما سیستمی منصفانه تلقی می گردد. طبق این سیستم هر کس از قبل از مهاجرت به کانادا مسئولیت های خود را می داند. سایه وحشتناک دیپورت شدن بر سر مهاجرانی که به هر علت به مسائل دچار شده اند و بی تقصیر هم بوده اند نیست. به طور خلاصه، اگر سیستم مهاجرت امریکا و کانادا را مقایسه کنیم، سیستم کانادا منصفانه تر و ساده تر به نظر می رسد. طبق این سیستم، کانادا هم خانواده ها را به هم می رساند و هم بر اساس شایستگی و دانش مهاجر جذب می نماید و احتیاطا هم، در صورتی که برای مهاجر مسئله ای پیش بیاید، به جای دیپورت کردن از او حمایت می نماید.

کسب آمادگی مالی برای مهاجرت به کانادا

جاستین ترودو: مهاجرت، مزیت رقابتی کانادا نسبت به امریکاست

سیاست های مهاجرتی امریکا استعدادها را به کانادا سوق می دهد

روی آوردن متقاضیان مهاجرت به کانادا در پی افزایش نرخ ریجکتی ویزای کار آمریکا

بیشتر کانادایی ها هنوز نسبت به پدیده مهاجرت و مهاجران دید مثبتی دارند

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی بورسیه اخذ اقامت دائم احتیاج دارید؟

فرم ارزیابی تکمیل کنید!

منبع: ویزا موندیال
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 1442

به "شرط و شروط تازه ترامپ برای مهاجران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرط و شروط تازه ترامپ برای مهاجران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید