راه های داشتن سفری سبز، جهت سازگاری با محیط زیست

به گزارش جام پارسی، منظور از داشتن سفری سبز و محیط زیستی چیست؟

داشتن سفری سبز و محیط زیستی یکی از دغدغه های این روزهای صنعت گردشگری شده است. سفری که با به چالش کشیدن و مقید کردن خود به برخی اصول اولیه در حفظ محیط زیست و زندگی اجتماعی بومی نقش مشخص کننده ای داشته باشیم و در طول راه نیز کمترین آسیب به کره زمین می رسد. برای انجام چنین سفری به خرج کردن پول و یا آموزش های خاص احتیاج ندارید، بلکه کافی است نسبت به رفتار خود در طول سفر، وسایل حمل و نقل و آنچه که استفاده می کنید، مطلع تر باشید. در این مقاله مجله خبرنگاران 10 راه ساده و عادی برای همه به عنوان فعالیت های سبز در طول سفر پیشنهاد شده است. با یاری این ده مورد می توانید نه تنها در روز زمین بلکه در تمام روزهای سال، مسئولانه و سازگار با محیط زیست رفتار کنید. اگر همه برای رعایت تمام موارد کوشش کنیم، گام های ساده، محکم و تأثیرگذاری را برای حفظ کره زمین برخواهیم داشت.

راه های داشتن سفری سبز، جهت سازگاری با محیط زیست

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

آب کمتری مصرف کنید

کوتاه تر حمام کنید و برای اصلاح کردن و مسواک زدن شیر آب را باز نگذارید. نباید فکر کنید که این موارد را تنها باید در خانه مراعات کنید و چون هزینه هتل را پرداخت می کنید، مصرف بی اندازه مسئله ای ندارد! حوله ها را برای چند روز پشت سر هم بهره ببرید تا هر روز با آب شسته نشوند. هرگز از خدمات لباسشویی و خشکشویی هتل استفاده نکنید چون آنها به هر سفارش به صورت جداگانه رسیدگی می نمایند و این آب بسیاری را هدر می دهد. برای داشتن سفری سبز و محیط زیستی به جای اینکه هر بار یک بطری آب معدنی بخرید، یک فلاسک یا قمقمه با خود به همراه داشته باشید و به هر کجا که رسیدید آن را پر آب کنید.

سبک بار باشید

اینکه با خود وسایل شخصی کمتری حمل کنید، یاری می نماید تا وسیله نقلیه ای که با آن سفر می کنید، به وِیژه هواپیما، سوخت کمتری مصرف کند. سعی کنید لباس کمتری داشته باشید. پوشاک شما باید به راحتی شسته و خشک گردد که بعضی لباس های ورزشی از این نوع هستند. همچنین سفرهای بدون توقف را انتخاب کنید. مسیرهایی که هواپیما در بین راه توقف می نماید، می تواند هم سفری پر هزینه باشد و هم داشتن سفری سبز و محیط زیستی محسوب نگردد چرا که سوخت بیشتری نیز مصرف می گردد، مسلماً به مواد غذایی بیشتری احتیاج دارید و انرژی بیشتری نیز مصرف نموده و هدر می دهید.

انرژی ذخیره کنید

وقتی هتل را به قصد گردش در شهر ترک می کنید، سیستم گرمایشی و سرمایشی و تلویزیون را خاموش کنید. اگر اتاق شما احتیاجی به نظافت ندارد، علامت لطفا مزاحم نشوید را روی در نصب کنید تا برای نظافت هر روزه اتاق شما انرژی برق هدر نرود. بسیاری موارد اینگونه برای صرفه جویی در مصرف انرژی وجود دارد که با کمی دقت می توانی به آن ها عمل کنید.

استفاده کم، بازیافت و کاهش مصرف

بطری آب تان را دور نیندازید و اگر می توانید یک بطری آب ورزشی همواره به همراه داشته باشید. برای دستشویی و حمام از یک صابون بهره ببرید و نقشه ها و بروشورها را برای استفاده دوباره نگه دارید. اگر این محصولات کاغذی را دیگر احتیاج ندارید، مطمئن شوید جایی که آنها را به دور می اندازید سطل بازیافت باشد. بطری های ورزشی و قمقمه ها یکی از لوازم ضروری برای داشتن سفری سبز و محیط زیستی هستند.

بومی بخورید، بومی بخرید

وقتی در سفر هستید به دنبال وسایل مارک دار و یا خوردن در فروشگاه های زنجیره ای نباشید، این مجموعه ها در همه جا یافت می شوند و یاریی به گردش و پایداری محیط زیست انسانی بومی نیز نمی نمایند. شما با احترام به غذاها و محصولات بومی به داشتن سفری سبز و محیط زیستی افتخار خواهید کرد و شرایط بقای آن ها را فراهم می کنید.

اثر کمی از خود به جای بگذارید

برای گم نکردن راه، شاخه های درختان را نکنید و سنگ ها را جابه جا نکنید، سعی کنید عوارض طبیعی را به عنوان علامت انتخاب کنید ولی به ظاهر و صندلی آنها آسیب نرسانید. حفظ طبیعت همانگونه که قبل از ورود ما به آنجا بوده است، یکی از مهم ترین گزینه های داشتن سفری سبز و محیط زیستی است. همچنین یک کیسه زباله با خود همراه داشته باشید تا زباله ها را در آن بریزید و با خود بازگردانید. هیچ زباله ای را در طبیعت به جا نگذارید.

هیچ چیز را با خود به خانه نبرید

سفر سبز یعنی احترام و حفظ طبیعت همچنان که برای دیدن شگفتی های جهان به آن ها سفر می کنیم و می تواند به سفری مسئولانه نیز تعبیر گردد. ممکن است چند گیاه بومی را ببینید و هوس کنید که آنها را در گلدان کوچک بکارید و با خود ببرید و یا به جان درختچه های میوه وحشی بیفتید و محصولاتش را بخورید. این کار را نکنید، اگر قرار باشد تمام توریست ها این کارها را انجام دهند چه چیزی از طبیعت باقی می ماند؟ دیگر صحبتی از کسانی که حیوانات را با خود به خانه می آورند، نمی کنیم!

به سنت های محلی احترام بگذارید

به محیط زیست اجتماعی احترام بگذارید. بعضی از فرهنگ ها در نوع پوشش، خوراک و رفتار، تفاوت های زیادی با شما دارند. سعی کنید با افراد محلی تعامل کنید و وسایل کوچکی مانند خوراکی های مخصوص شهر یا کشور خود و یا عکس هایی برای شروع این تعامل به همراه داشته باشید. سفر این گونه به شما یاری می نماید تا آخر عمر تجربیات منحصر به فردی همراه خود داشته باشید.

هوشمندانه خرید کنید

برچسب ها را بخوانید و درباره موادی که در آن ها به کار رفته است، بپرسید. در همه جای جهان ممکن است محصولات از موادی ساخته شده باشند که دوست دار محیط زیست نباشند و یا از حیوانات و گیاهان در معرض خطر انقراض تهیه شده باشند. فروش این مواد حتی ممکن است در آن شهر یا کشور ممنوعیت قانونی نداشته باشد، اما شما می دانید که خرید آن ها کار درستی نیست. همواره مسئولانه و آگاهانه خرید کنید.

فعالیت های تفریحی خود را عاقلانه انتخاب کنید

قرار نیست به هر قیمتی تفریح کنید. تله کابین هایی که هر سو کشیده شده اند، وسایل نقلیه موتوری و ورزش های پرسر و صدا همگی به محیط زیست و مردم بومی آسیب می رسانند. سعی کنید ورزش ها و تفریحاتی را انتخاب کنید که تجهیزات زیادی احتیاج نداشته باشند و از سوخت های فسیلی استفاده ننمایند.

منبع: travelchannel.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: jameparsi.ir شناسه مطلب: 315

به "راه های داشتن سفری سبز، جهت سازگاری با محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های داشتن سفری سبز، جهت سازگاری با محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید